ederlezi  Dołączył: 21 Mar 2008
Naświetlać na pierwszą czy na drugą kurtynę?
Witam,

mój problem wziął się po przeczytaniu pewnej książki o fotografii. Problem dotyczy zdjęć z lampą i doświetlenia tła. Ponieważ problem jest skomplikowany do opisania , podzielę go na kawałki.

Proszę sobie wyobrazić sytuację , gdy w pubie siedzi człowiek. Za nim tło , no takie jak w pubie , coś się świeci ale za wiele światła nie ma. Fotograf robi mu zdjęcie. Wybiera czas naświetlania powiedzmy 1/10 sec , ISO 400 , jakaś przesłona. Załóżmy że przy tych danych tło się naświetli prawidłowo, ale model będzie za ciemny. Doświetlamy więc go lampą.

Pytania moje brzmią

- czy synchronizacja na pierwszą lub drugą lamelkę wpływa w jakiś sposób na doświetlenie tła fotografowanej osoby ?

- czy wybór synchronizacji na pierwszą bądź drugą lamelkę przy czasie 1/10 sec wpłynie na rozmazanie zdjęcia w moim konkretnym przypadku ? Zakładam , że stabilizacja jest wyłączona i nie mam statywu, przy czasie 1/10 sec prawie na 100% poruszę zdjęcie , ale chcę , żeby poruszenie było jak najmniej widoczne.
 
elgreen  Dołączył: 23 Sie 2008
Nie, nie wplywa na sposob doswietlenia tla. Wybor pierwszej czy drugiej lamelki wplywa tylko na zwrot smugi ktora ew. stworzy poruszajacy sie czlowiek - jesli sie poruszy...
Generalnie w tego typu zdjeciach niedoswietla sie tlo o 2 dzialki a obiekt fotografowany oswietla lampa.
Nie do konca rozumiem pytanie :]
Chcesz rozmazac tlo ruchem aparatu a miec ostra osobe na zdjeciu poprzez zamrozenie jej lampa ?
 

Grendel  Dołączył: 31 Gru 2006
Re: Naświetlać na pierwszą czy na drugą kurtynę?
ederlezi napisał/a:
Witam,

mój problem wziął się po przeczytaniu pewnej książki o fotografii.
Proszę sobie wyobrazić sytuację , gdy w pubie siedzi człowiek.


Pewnie Ken Rockwell?
 
luhso  Dołączył: 22 Maj 2008
Też przyłączam się do pytania, ale w innej scenerii.

Rajdy Samochodowe w nocy. Jedzie jakaś popierdówka, chcemy doświetlić tło (dajmy na to 1/15s), i samochód. W tym wypadku na 2 lamelke?

Czy ktoś kto umie coś takiego, mógłby w telegraficznym skrócie napisać, co i jak?
 

ederlezi  Dołączył: 21 Mar 2008
elgreen napisał/a:
Nie do konca rozumiem pytanie :]
Chcesz rozmazac tlo ruchem aparatu a miec ostra osobe na zdjeciu poprzez zamrozenie jej lampa ?


Nawet jeśli źle wytłumaczyłem , to Twoja odpowiedź jest w pełni satysfakcjonująca , dziękuję. Po prostu pół godziny pisałem posta i za każdym razem był zbyt skomplikowany w zrozumieniu nawet dla mnie , więc wywaliłem wszystkie opisy i zawarłem najistotniejszą część. Dlatego pewnie nie bardzo wiesz po co mi to akurat. Już tłumaczę. W książce są podane dwa przykłady które dla mnie wzajemnie się trochę wykluczały.

Przykład 1 - cel - ładnie doświetlić tło. Uniknąć sytuacji panna młoda na prawie czarnym tle

Panna młoda w kościele. Ani słowa o drugiej lamelce , poniżej cytat z książki

"Sztuczka o której napiszę polega na takim wydłużeniu czasu naświetlania , by ujęcie zostało najpierw oświetlone naturalnym światłem fotografowanej sceny i dopiero pomocniczo doświetlone lampą.Skomplikowane ? Nic podobnego. Na początek włącz program P w aparacie i potrzymaj przez chwilę spust migawki wciśnięty do połowy, by zmierzyć ekspozycję sceny. Zapamiętaj dane sugerowane przez aparat tak aby uzyskać poprawną ekspozycję. a następnie włącz tryb manualny i wprowadź zapamiętane dane wydłużając jednak nieznacznie czas naświetlenia. Jeśli sugerowany czas wynosił 1/60 s , to wydłuż go do 1/15 s i wykonaj zdjęcie. Nie obawiaj się rozmycia obrazu - błysk lampy zamrozi fotografowane obiekty i nada im pożądaną ostrość. Jakość wykonywanych zdjęć poprawia się wówczas zdumiewająco"

Przykład 2 - chłopak w pubie - cel taki sam jak powyżej

Chłopak siedzi w pubie na tle telewizora , telebimu , butelek itd... Pojawia się informacja o drugiej lamelce

Przytoczę cytat z książki:

"Zazwyczaj lampa błyska równocześnie z wciśnięciem spustu migawki. Powoduje to zamrożenie ruchu obiektów na pierwszym planie lecz jednocześnie sprawia , że tło staje się nieczytelne i ciemne. Włączenie synchronizacji z drugim przebiegiem kurtyny powoduje wyzwolenie błysku pod sam koniec naświetlania, tuż przed zamknięciem migawki. Dzięki temu aparat rejestruje więcej detali tła. [...] Zdjęcie po prawej stronie zostało wykonane dokładnie tak samo jak zdjęcie po lewej stronie - z wyjątkiem funkcji synchronizacji w drugim przebiegu kurtyny.[...]Pamiętaj jedynie , by aparat był bardzo stabilny ze względu na wydłużony czas naświetlania."

I teraz moje wątpliwości:

- w pierwszym przykładzie ani słowa o drugiej lamelce - receptą na "cudowne" zdjęcie jest dłuższy czas naśwetlania
- w drugim przykładzie receptą na "cudowne" zdjęcie jest druga lamelka
- w pierwszym przykładzie nie muszę obawiać się poruszenia , bo błysk lampy zamrozi obiekty , w drugim przykładzie lepiej ustawić aparat na statywie. A jak dla mnie to oba przykłady dotyczą tego samego - lepszego naświetlenia tła. I dostaje jakby sprzeczne informacje co zrobić.

[ Dodano: 2008-12-27, 11:29 ]
Grendel napisał/a:


Pewnie Ken Rockwell?


Scott Kelby. "Sekrety Mistrza Fotografii Cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelbyego" Książka dziwna. Same przepisy na zdjęcia. 90% informacji bezużyteczna dla kogoś co troszke wie o fotografii , ale te 10% całkiem ciekawe.

[ Dodano: 2008-12-27, 11:32 ]
luhso napisał/a:
Też przyłączam się do pytania, ale w innej scenerii.

Rajdy Samochodowe w nocy. Jedzie jakaś popierdówka, chcemy doświetlić tło (dajmy na to 1/15s), i samochód. W tym wypadku na 2 lamelke?

Czy ktoś kto umie coś takiego, mógłby w telegraficznym skrócie napisać, co i jak?


W skrócie - wg mnie tylko i wyłącznie na druga lamelkę. Przy pierwszej lamelce będziesz miał nienaturalne smugi świetlne z przodu pojazdu. Przy drugiej lamelce nie będziesz miał smug z przodu pojazdu. Wg mnie w obu przypadkach tło naświetlisz tak samo - różnica będzie w widocznych smugach.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Druga lamelka jest po to(jak już pisali koledzy), żeby samochód miał smugę światła za sobą, a nie przed sobą. ;-) Przy poruszających się obiektach ma to znaczenie, szczególnie jeśli mają "jasne" punkty. W przypadku ludzi i czasów 1/10 róznica może być niezauważalna.
ederlezi napisał/a:
Na początek włącz program P w aparacie i potrzymaj przez chwilę spust migawki wciśnięty do połowy, by zmierzyć ekspozycję sceny. Zapamiętaj dane sugerowane przez aparat tak aby uzyskać poprawną ekspozycję. a następnie włącz tryb manualny i wprowadź zapamiętane dane
Tak tylko napiszę... Posiadacze Pentaksów z zielonym guzikiem nie muszą korzystać z trybu P aby pomierzyć ekspozycje. :->
 
luhso  Dołączył: 22 Maj 2008
Czyli reasumując, ustawiamy aparat pod tło (lecz samo tło na -0.7 EV), po czym błyskamy lampą o ujemnej kompensacji (tak sądzę) na obiekt który ma być na pierwszym planie, z zachowaniem kolejności kurtyn (raz na 1 raz na 2).

Można też kombinować.

Przykładowo w jakimś klubie, gdzie ludzie tańczą, i chcemy uchwycić jakiegoś wariata.

Ustawiamy T- 1/8 sec, A- 3.5, moc błysku na -1 EV, i synchro na 1-szą kurtynę. Po błysku szybko przekręcamy aparat w płaszczyźnie pionowej o 90 stopni w prawo. Można całkiem fajne efekty uzyskać.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
luhso napisał/a:
z zachowaniem kolejności kurtyn (raz na 1 raz na 2)
:?: Jeden błysk na zdjęcie (nie licząc kombinowania ;-) )
Co do korekcji to jak kto lubi/chce/potrzebuje. Tyle że "0EV" dla błysku dobierze P-TTL (lub lampa jesli będzie w trybie A).

 
luhso  Dołączył: 22 Maj 2008
Gwiazdor napisał/a:
Jeden błysk na zdjęcie.
Tak.
Cytat
Co do korekcji to jak kto lubi/chce/potrzebuje. Tyle że "0EV" dla błysku dobierze P-TTL (lub lampa jesli bdzie w trybie A).
Racja, nie pomyślałem o tym.

EDIT:

PORADNIK- Z PENTAXEM! :mrgreen: :mrgreen:
http://pl.youtube.com/watch?v=7NEmufNi70w -część 1
http://pl.youtube.com/watch?v=O5WEwsVvku8 -część 2
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
ederlezi napisał/a:
Włączenie synchronizacji z drugim przebiegiem kurtyny powoduje wyzwolenie błysku pod sam koniec naświetlania, tuż przed zamknięciem migawki. Dzięki temu aparat rejestruje więcej detali tła.
Jak dla mnie idiotyzm. Te same parametry ekspozycji i błysku i lepiej doświetlone tło przez inny moment wyzwolenia błysku??
ederlezi napisał/a:
wprowadź zapamiętane dane wydłużając jednak nieznacznie czas naświetlenia. Jeśli sugerowany czas wynosił 1/60 s , to wydłuż go do 1/15 s i wykonaj zdjęcie
No ja bym raczej skrócił nieznacznie ten czas, żeby tło było niedoświetlone i żeby zwiększyć szanse na rozmycie tego tła. Ponadto tło prawdopodobnie też dostanie nieco światła z flesha. No i nie nazwałbym zwiększenia z 1/60s do 1/15s nieznacznym - przecież to 4 razy dłuższy czas!
 
luhso  Dołączył: 22 Maj 2008
Kiwak napisał/a:
Ponadto tło prawdopodobnie też dostanie nieco światła z flesha.
Jeżeli będzie w odległości ok 4 metrów od aparatu, to przy lampie na -2 EV nie dostanie na tyle, by było widoczne na zdjęciu.

Poza tym, na czas nie ma reguły. Dostosowujemy do tła, i to dla każdej sytuacji indywidualnie.
 

ederlezi  Dołączył: 21 Mar 2008
Kiwak napisał/a:
ederlezi napisał/a:
Włączenie synchronizacji z drugim przebiegiem kurtyny powoduje wyzwolenie błysku pod sam koniec naświetlania, tuż przed zamknięciem migawki. Dzięki temu aparat rejestruje więcej detali tła.
Jak dla mnie idiotyzm. Te same parametry ekspozycji i błysku i lepiej doświetlone tło przez inny moment wyzwolenia błysku??


Dla mnie też to idiotyzm , wiec napisalem o tym na forum , zeby sie podzielic watpliwosciami

Kiwak napisał/a:
ederlezi napisał/a:
wprowadź zapamiętane dane wydłużając jednak nieznacznie czas naświetlenia. Jeśli sugerowany czas wynosił 1/60 s , to wydłuż go do 1/15 s i wykonaj zdjęcie
No ja bym raczej skrócił nieznacznie ten czas, żeby tło było niedoświetlone i żeby zwiększyć szanse na rozmycie tego tła. Ponadto tło prawdopodobnie też dostanie nieco światła z flesha. No i nie nazwałbym zwiększenia z 1/60s do 1/15s nieznacznym - przecież to 4 razy dłuższy czas!


Chyba zmniejszyc szanse na rozmycie tła ?
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
ederlezi napisał/a:
zmniejszyc
yyy, tak jasne oczywiście...tak mnie wygięły te cytaty z książki, że się zamotałem, sorry.
luhso, toteż napisałem "prawdopodobnie". Zresztą dostanie na pewno, fizyki nie oszukasz, ale jaki to będzie miało wpływ....no właśnie, "indywidualnie". :-)
Tak czy siak, dziwna ta książka :-/
 

Danin  Dołączył: 10 Gru 2007
ederlezi napisał/a:
Włączenie synchronizacji z drugim przebiegiem kurtyny powoduje wyzwolenie błysku pod sam koniec naświetlania, tuż przed zamknięciem migawki. Dzięki temu aparat rejestruje więcej detali tła.

Dobra, jak ustawić to z FGZ540?
Czyli czas 2sek. Ma być tylko 1 błysk tuż przed zamknięciem migawki.

cobybył efekt taki jak tu:
 
folab  Dołączył: 31 Sty 2007
Efekt uzyskany na tym zdjęciu mógł wynikac ze sporej ilości światła na drugim planie,ewentualnie wysokie ISO i (lub) dłuższy czas naświetlania. Jeżeli osoby będą w ruchu synchro na drugą lamelkę pokreśli kierunek ruchu powodując smugę za człowiekiem.W niewielkich odległościach lampa "zamraża'' główny motyw nawet na długim czasie,ale główny motyw nie może byc za bardzo oświetlony światłem zastanym.

Nie da się powiedziec jak ustawic lampę,zależy od ilości światła zastanego.
 

andrusz  Dołączył: 27 Lip 2007
To zdjęcie nie ma nic wspólnego z synchronizacją błysku na drugą kurtynę. Tą opcję wykorzystuje się do robienia zdjęć obiektów w ruchu (np. żeby uzyskać wrażenie dużej prędkości).

Jak chcesz zrobić takie zdjęcie jak wyżej, to ustawiasz w aparacie czas/przysłonę na światło zastane, a lampą tylko lekko doświetlasz (i najlepiej z korekcją błysku lampy na minus).
 

Danin  Dołączył: 10 Gru 2007
:-( jak zwykle źle się wysłowiłem :P

Chodzi mi o takie zdjęcie:
Mało światła na w jakiejś alejce, stoi sobie model;
Naświetlam na tło (2 sekundy) i chcę zrobić doświetlenie twarzy lampą tuż przed zamknięciem migawki.. ale.. co bym nie ustawił w lampie to zawsze się robi błysk tuż po otwarciu migawki.. czas sobie płynie model się lekko porusza i następny błysk, zamyka się migawka.. Efekt : ładne tło, model wygląda jak doklejony z Photoshopa, wyglada jak doklejony z cieniem.
Co tzreba ustawić w FZG 540 i K10d aby był tylko 1 błysk tuż przed zamknięciem migawki (na drugą lamelkę)!! a nie na obydwie kur..de
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
Danin, z tego co piszesz wychodzi że lampa robi 2 błyski. Według mnie to jest całkowicie normalne w p-ttl -u. Jak chcesz 1 i tylko jeden błysk to włącz manual na lampie.

Pierwszy błysk jest chyba kontrolny, czyż nie?

Jeśli zbyt mocno dopalisz lampą i zbyt daleko to doświetli ona tło tam gdzie panie jej światło i powstanie cień, logiczne chyba...
 

opiszon  Dołączył: 29 Sty 2008
darkduch napisał/a:
Pierwszy błysk jest chyba kontrolny, czyż nie?

ano, pierwszy to pewnie pttlowy pomiar
normalnie go nie widać, bo zaraz po nim jest błysk właściwy, ale przy długim czasie naświetlania i błysku na drugą lamelkę widać oba błyski wyraźnie
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
opiszon, ja to raczej wiem... Tylko czemu Danin, ma z tym problem ze błyska skoro i tak tego nie ma na zdjęciach?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach