siwyyy77  Dołączył: 23 Lip 2007
Techniki fotografowania z lampą błyskową...
Znalazłem w sieci ciekawy poradnik odnośnie fotografowania z lampą błyskową.
Dla wielu to sprawy oczywiste, ale dla początkujących jak znalazł... warto przeczytać :-)
http://foto.jasiu.pl/index.html
 

Grendel  Dołączył: 31 Gru 2006
Re: Techniki fotografowania z lampą błyskową...
siwyyy77 napisał/a:
Znalazłem w sieci ciekawy poradnik odnośnie fotografowania z lampą błyskową.
Dla wielu to sprawy oczywiste, ale dla początkujących jak znalazł... warto przeczytać :-)
http://foto.jasiu.pl/index.html


czytałem to już wcześniej i denerwuje mnie język artykułu (albo sposób tłumaczenia) (ja, ja, ja...)
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006

Fotografuję niemal wyłącznie w trybie manualny, a to z bardzo ważnych powodów:
- chcę kontrolować dokładność naświetlania
- chcę kontrolować powtarzalność naświetlania
- chcę kontrolować głębię ostrości
- chcę kontrolować ruchy obiektu / aparatu

Żaden z innych trybów nie umożliwi mi tego.

[...]

W trybie manualny Ty masz kontrolę. Więc jeśli jest jakiś problem, to Ty musisz domyślić się dlaczego i jak to poprawić. Ty decydujesz. Nie aparat.

No dobra... już widzę Twoje następne pytanie:
Dlaczego samodzielny wybór przysłony i czasu różni się od np. ustawienia priorytetu przysłony i pozwolenia aparatowi na wybór czasu?

No więc, powody są następujące:
- światłomierz Twojego aparatu mierzy światło odbite od obiektu i zakłada, że jest on średnio szary. Nawet pomiar matrycowy aparatu może tylko zgadywać, jaki rezultat próbujesz osiągnąć.
- jeżeli korzystasz z trybu programowalnego (P) lub z priorytetu przysłony, używając przy tym flesza z TTL jako główne źródło światła, aparat ustawi różne czasy naświetlania dla poszczególnych zdjęć i dlatego światło zastane na tych zdjęciach będzie różne.

No dobra.
A teraz wyjaśni mi ktoś, jaki jest związek z trybem pracy aparatu (M, Av, Tv, P), a sposobem pomiaru światła?
I dlaczego wadą automatyki TTL jest automatyczny dobór czasu naświetlania?

I po co facetowi są potrzebne aparaty pokroju EOS 1 - Nikon D2, gdy używa tylko trybu manualnego, nie korzysta z automatyki TTL i czasów synchronizacji krótszych od 1/250?
Całe szczęście, że tego parszywego 3D Colour Matrix II nie ma...

Może czas przesiąść się np. na ME Super, ustawić ISO i czas, dobrać z tabelki przysłonę, ustawić i zrobić zdjęcie? Wtedy autor będzie 100-pewien, że to ON wszystko kontroluje.

Poza tym trochę pokrętnie-archaicznym sposobem myślenia, cały artykuł wydaje mi się bardzo cenny.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Samp napisał/a:
No dobra.
A teraz wyjaśni mi ktoś, jaki jest związek z trybem pracy aparatu (M, Av, Tv, P), a sposobem pomiaru światła?
I dlaczego wadą automatyki TTL jest automatyczny dobór czasu naświetlania?


wyjasnienie masz tuz powyzej :
Samp napisał/a:
- jeżeli korzystasz z trybu programowalnego (P) lub z priorytetu przysłony, używając przy tym flesza z TTL jako główne źródło światła, aparat ustawi różne czasy naświetlania dla poszczególnych zdjęć i dlatego światło zastane na tych zdjęciach będzie różne.


w uproszczeniu tryb M daje ci mozliwosc zadecydowania o ilosci zastanego swiatla jakie bedzie mialo udzial w calej focie.....
automatyka aparatu tez pozwloi na to ale w duzo bardziej skomplikowany spsoob lub nie w takim stopniu jak jak tryb M
Tryb prorytetu czasu jest duzo bardziej wygodny niz M i jesli chodzi o kontrole czasu to wystarczy ta opcja.... natomiast jeze;li chcesz jeszce GO kontrolowac to tylko tryb M

nie umiem jasniej tego napisac
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
Fafniak napisał/a:
automatyka aparatu tez pozwloi na to ale w duzo bardziej skomplikowany spsoob lub nie w takim stopniu jak jak tryb M

No nie bardzo, korektami na aparacie i na lampie tego nie zrobisz (albo ja nie wiem jak)
To jest coś czego mi najbardziej brakuje w automatyce - nastawy ile EV ma dobłysnąć lampa, z jaką korektą ma być utrzymywane światło zastane. W manualu to można zrobić kontrolując ręcznie parametry - ale przy szybko zmieniających się warunkach automatyka by się przydała.

EDIT
hmm.... korekta na aparacie (total) na minus a na lampie (sam błysk) na plus?
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Canin napisał/a:
hmm.... korekta na aparacie (total) na minus a na lampie (sam błysk) na plus?
- razcej odrotnie
 

jack  Dołączył: 25 Mar 2007
Fafniak napisał/a:
Tryb priorytetu czasu jest dużo bardziej wygodny niz M i jesli chodzi o kontrole czasu to wystarczy ta opcja.... natomiast jeżeli chcesz jeszcze GO kontrolować to tylko tryb M


Pozwolę sobie "zaprotestować". Nie wiem czy inni producenci coś takiego mają :evilsmile: ale w K10D i GX10 do "zabawy" lampą i kontroli czasu oraz GO całkiem niezły jest tryb TAv - gorzej się co prawda wprowadza korekcję ekspozycji.
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
Fafniak napisał/a:
razcej odrotnie

dlaczego odwrotnie? Chce mieć mniej zastanego a brakujące EV dopalić lampą.
Jakkolwiek - próbowałem tak i tak (dlaczego w lampie mam tylko +1EV?) i nieco to wariuje, raz jest niedoświetlone a raz prześwietlone.
M z parametrami na -2EV plus lampa bez żadnej korekty są bardziej przewidywalne.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
Canin napisał/a:
dlaczego odwrotnie? Chce mieć mniej zastanego a brakujące EV dopalić lampą
- co kto lubi jak lubisz plaskie swiatlo lampy to prosze bardzo...
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Mając aparat w M i lampę w P-TTL-u ustawiasz GO przysłoną, a ilość zastanego regulujesz czasem i czułością. Lampa teoretycznie ustawia się sama, tak by uwzględnić powyższe parametry i nie przepalić, ale rzeczywistą kontrolę nad siłą błysku masz tylko po przełączeniu lampy w manual i ręcznym ustawieniu - dokładnie tak jak w przypadku lamp studyjnych...
 
Szubi
[Usunięty]
A właśnie... W k10d np. w trybie Av gdy otworze lampę nie zmienia mi się czas naświetlania... jak by nie robił pomiaru... cały czas jak w mordę strzelił 1/60... Gdy zmieniam ogniskową automatycznie skacze na 1/45 i na 18mm czas 1/35... gdy zmieniam przysłonę czas naświetlania stoi jak zamrożony.. i zmienić się nie chce... podobnie jest w innych półautomatycznych trybach,,, czasy mam 60 - 45- i 30 ... dopiero jak zamknę lampę precyzyjniej dobiera czas naświetlania...i ta skala się zwiększa od 07,1,2,3 do 1/10 itd. itd... To normalne w nich że tak się z uniesioną lampą dzieje ?
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Szubi napisał/a:
To normalne w nich że tak się z uniesioną lampą dzieje ?
Tak.


--Klik-- na samym dole strony.
 
Szubi
[Usunięty]
dzieki :)
 

Canin  Dołączył: 19 Kwi 2006
Po prostu masz za ciemno i ustawia najdłuższy czas jaki wydaje mu sie że będzie nieporuszony (Szkoda że nie można go konfigurować jak w Nikonach). Z kolei skracać będzie też tylko do granicy najkrótszego czasu bez HSS czyli 1/200 (chyba)
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Canin napisał/a:
czyli 1/200 (chyba)
1/180 ;-) .
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
Canin napisał/a:
Po prostu masz za ciemno i ustawia najdłuższy czas jaki wydaje mu sie że będzie nieporuszony (Szkoda że nie można go konfigurować jak w Nikonach). Z kolei skracać będzie też tylko do granicy najkrótszego czasu bez HSS czyli 1/200 (chyba)


DOKŁADNIE TAK SIĘ DZIEJE.
W "A" i w "P" po otwarciu lampy pudełko daje czas ekspozycji taki, aby przy danej ogniskowej zdięcie nie było poruszone. Skutkuje to czarną dziurą na drugim planie :-)
 

tomecki  Dołączył: 22 Kwi 2006
Canin napisał/a:
(Szkoda że nie można go konfigurować jak w Nikonach).

Tak tyle że najkrótszy to 1/60s :-/
 
samber  Dołączył: 28 Cze 2007
przejrzałem to i ni bum bum nie rozumiem. Od miesiąca mam mocną lampę. Jako kompletny laik robię wyłącznie na M w kasetce i A w lampie, i nie mam problemów. Niedoświetlenia w pomieszczeniach z wysokim sufitem i z dużej odległości wyciągam przy wywołaniu - cuda nie ma ale dla mnie wystarczy. Skoro bez żadnego doświadczenia da się to opanować to nie rozumiem problemu :-/
 
maVen  Dołączył: 14 Sty 2008
samber napisał/a:
Skoro bez żadnego doświadczenia da się to opanować to nie rozumiem problemu


a to dlatego ze wiekszosci nie wystarczy stwierdzenie cyt "cuda nie ma ale dla mnie wystarczy"

jak dla mnie dyskusja ma sens zwlasza ze z lampa trzeba nauczyc sie robic fotki bo bez tej wiedzy sie polegnie
 

Lenin  Dołączył: 08 Lut 2007
samber napisał/a:
przejrzałem to i ni bum bum nie rozumiem. Od miesiąca mam mocną lampę. Jako kompletny laik robię wyłącznie na M w kasetce i A w lampie, i nie mam problemów. Niedoświetlenia w pomieszczeniach z wysokim sufitem i z dużej odległości wyciągam przy wywołaniu - cuda nie ma ale dla mnie wystarczy. Skoro bez żadnego doświadczenia da się to opanować to nie rozumiem problemu :-/

Witaj! To, że FGZ'ty nie doświetlają w PTTL w pewnych warunkach, to jest problem czysto sprzętowy i został poruszony w osobnym wątku na forum.

Natomiast poradnik, do którego link został zapodany, traktuje o tym, jak wykorzystać światło zastane i moc lampy błyskowej (z ruchomą głowicą) aby uzyskać jak najlepszy efekt.
Co ciekawe, najprostszym sposobem jest włączenie stabilizacji i prgramu tematycznego Night Portrait :-) Pozdrawiam.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach