Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
ludzie - 'W TEJ SAMEJ TECHNOLOGII"

Czyli z tym samym rozmiarem pikseli i ich upakowaniem tyle że o innym rozmiarze fizycznym a co za tym idzie inną ilością pikseli.

A więc matryce o tym samym upakowaniu pikseli a różnych rozmiarach całkowitych nie będą się pod względem czułości czy zakresu tonalnego różniły - o to mi chodziło

Przewagi nie może tu zapewniać fakt ze matryca jest "FF" tylko to jakiej wielkości są elementy światłoczułe.
A że nowe matryce FF nie mają 2x tyle pikseli co obecne na rynku w tym samym czasie APS-C się pewnie objawia tym, że właśnie robią te el. światłoczułe większe.
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
256mb napisał/a:
[quote="DDspeed

z tego wynika, że 5D ( FF ) ma taką samą tonalność jak d200 ( APSC ).


Mnie to zaskakuje...
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
WalRog napisał/a:
Mam pytanie laika :oops: , co to jest zakres tonalny i dynamika na co ma wpływ, jeśli można jakiś przykład może zdjęć o skrajnych parametrach abo cóś??


Na tym przykładzie będzie to widać najlepiej:
http://www.shadow.janikit.co.uk/fujinikondr.htm

Od góry masz fotkę zrobioną S5 - gdzie inny aparat by ją "przepalił". Poniżej jest już z Nikon D200. Największa zaleta S5 to właśnie RAW-y, gdzie nawet jak coś "przepalisz" to zakres regulacji suwaczkami w programie do wywoływania dadzą dużo większe i korzystne zmiany niż w każdym innym przypadku - w przypadku S5 Pro łatwiej jest wyciągać coś z przepaleń niż z cieni no i można go uważać za super narzędzie do fotografii ślubnej.

Warto obejrzeć dialog na forum fuji: http://fujiklub.pl/viewtopic.php?t=3832 gdzie na przykładach jest pokazane, jak bez HDRu można ładnie wyciągać foty. - i tu widać wyraźnie przewage robienia w RAW nad jpg.

Najfajniejszy opis jest gdzieś w środku, od SlawekR, który przesiadł się z K10 na S5-tkę.

Cytuje za SlawekR :
"przez rok jechałem na kadyszce, więc chyba mogę pokusić się o małe porównanie.

Na początek co mnie *** w K10D, a przestało w S5.
Autofocus - strzelał jak chciał i gdzie chciał. Może lekko przesadzam, ale jak na mój gust mylił się częściej niż powinien. Do tego nie należał do demonów prędkości. Dobranie do niego szkieł firm trzecich, takich jak choćby Tamron, żeby nie miał problemów z BF/FF to trzeba było przerzucić kilkanaście egzemplarzy.

Przy S5 PRo autofocus jest znacznie pewniejszy, a ci co piszą że jest wolny, to właśnie nie mieli do czynienia z Pentaxem. Jeśli masz kita przy Pentaxie to sam wiesz jak potrafi jeździć i jeździć, zanim złapie ostrość. A podobno taki zły ten kit nie jest.

Balans bieli - w pomieszczeniach automatyka balansu bieli przy świetle zastanym to kpina jakaś. S5 Pro przy nim to mistrz galaktyki, bo świata to za mało.

ISO - użyteczne ISO w K10D, ale tak realnie i po zabiegach, to kończyło się na 800 i to tak naciąganym 800.

Jpeg - cóż, jakość jpga z K10D jest ogólnie znana i "ceniona". To właśnie ten aparat nauczył mnie pokory i pracy na rawach. Faktem jest że rawów ma aż 2 typy i do tego całkiem rozsądnych rozmiarów. To plus.

Teraz może coś z zalet:
Tryb priorytetu ISO - genialny pomysł, czemu inne aparaty tego nie mają.

Trzymanie w łapkach - K10D jak się weźmie do ręki, to już się go nie chce puścić, tak pięknie leży. Przesolidne i wygodne narzędzie. Na szczęście Fuji S5 Pro, jako klon D200, też nie ma się czego wstydzić w tym względzie.

Wspomniane już podwójne RAWy - zdecydowanie przydatna rzecz.

Obsługa szkieł - do K10D można zapiąć każde, nawet 30 letnie szkło i będzie działać, co najwyżej trzeba je oskrobać z pleśni . Ale i tak będzie działać, zarówno pomiar światła jak i potwierdzanie ostrości.

Możliwośći kustomizacji - tutaj Pentax jest lepszy od S5 Pro. Możliwości programowania funkcji przycisków i pokręteł (począwszy od wersji softu 1.1.) są lepsze jak w S5 Pro . W Fuji też chciałbym mieć możliwość zaprogramowania ISO bezpośrednio na pokrętle, bez konieczności wciskania dodatkowych przycisków, w trybach preselekcji czy też P. No ale nie mam, trzeba się bardziej "napalcować". Jest na szczęście auto ISO z zadanymi wartościami granicznymi.

Teraz trochę innych luźnych spostrzeżeń, ani na plus, ani na minus.

Matryca w K10D w moim odczuciu była niesamowicie wymagająca w odniesieniu do szkieł. Zakładanie czegokolwiek poniżej stałki 50mm, okropnie bolało. Nie masz poczucia że ten aparat męczy się z kitem?

Stabilizacja w korpusie K10D - jest, ale jakaś kulawa, więcej się po niej spodziewałem. Stabilizacja w 18-55 Nikona działa 3 razy lepiej, o 55-200, czy 18-200, to nawet nie wspominam.

Szybkość aparatu - ogólna postrzegana szybkość K10D w stosunku do S5 Pro jest większa. W K10D możesz jpgi "jechać" w serii do bólu. W S5 Pro taka sztuka już Ci się nie uda.

Co Cię jeszcze może zaskoczyć pozytywnie w S5 Pro w stosunku do K10D .....
Użyteczne ISO 1600, a nawet 3200 jeśli pracujesz w RAWie - żaden problem, to nie gadżet, a normalnie użyteczne czułości.

Taka mała rzecz, dodam że nikonowski patent - Można w menu ustawić opóźnienie wyzwolenia migawki w stosunku do podniesienia lustra o 0,4s. Po prostu genialna rzecz przy nieco dłuższych czasach z ręki.

Można włączyć elektronicznie linie pomocnicze w wizjerze, ot taka wirtualna wymiana matówki . Mała rzecz, a bardzo cieszy, szczególnie przy trudniejszych kadrach.

Bardzo dokładnie info o stanie baterii, pozwala uniknąć niespodzianek.

Odwzorowanie barw, a w szczególności barw ludzkiej skóry - w S5 Pro to poezja. Jest to ważna rzecz i nie jakaś tam na granicy percepcji. Ślepy dostrzeże różnice i to niezależnie czy odbitka będzie 10x15 czy też formatu A3. Duuuuuży plus dla Fuji.

Rozpiętość dynamiki - a cóż tu pisać, przykłady na pewno widziałeś.
K10D - 7,3 EV w najlepszej opcji ISO. S5 Pro - 12 EV, praktycznie niezależnie od ISO. To jest kosmiczna różnica. S5 Pro zachowuje się jak analogowy aparat bardzo wysokiej klasy, K10D przy nim zachowuje się jak dobrej klasy kompakcik cyfrowy.


Podsumowanie:

K10D - solidne narzędzie, którym można robić bardzo poprawne zdjęcia, czasem można też popełnić nim zdjęcie wybitne, jeśli trafi się na odpowiednie światło i warunki.

S5 Pro - artysta w każdym calu. Odpowiednie ręce i głowa, potrafią nim zrobić takie zdjęcia, że oglądający je, popłacze się ze szczęścia patrząc na nie. Wszystko zależy od geniuszu fotografa i jego inwencji. Sprzęt ogranicza go w znacznie mniejszym stopniu.

S5 Pro kocha światła, kocha cienie, kocha rejestrować wszelkie subtelne barwne niuanse, kocha rejestrować emocje. A to właśnie takie szczegóły często stanowią o końcowym efekcie. K10D kocha być w rękach fotografa i nie lubi ich opuszczać , bardzo dobrze się tam czuje. Lubi robić poprawne, a nawet bardzo dobre zdjęcia. nadaje się na każde warunki, deszcz, zawieruchę. Krzywda mu się żadna nie stanie. Żaden typ fotografii mu nie straszny. Jest wystarczająco szybki, lubi stare szkła i potrafi z nich wydobyć wszystko co najlepsze.

To co wyżej napisałem, chyba odpowiednio oddaje ducha różnic pomiędzy tymi sprzętami.
...
Nasuwa mi się jeszcze takie porównanie:

Posługując się długopisem można poprawnie odwzorować przedmiot. Można też przekazać dużo istotnych informacji na jego temat.

Posługując się pędzlem, sprawne ręce namalują piękny obraz, nad którym można się dłuższą chwilę zadumać. Może ten obraz nie przekaże z aptekarską dokładnością tylu szczegółów, za to może przekazać emocje i intencje malującego. Fuji S5 Pro jest jak pędzel. K10D jest bardziej jak długopis, nawet taki 10 kolorowy, ale jednak długopis "

... koniec cytatu. :mrgreen:
 
Kfan  Dołączył: 02 Mar 2007
Marcinicus napisał/a:
256mb napisał/a:
[quote="DDspeed

z tego wynika, że 5D ( FF ) ma taką samą tonalność jak d200 ( APSC ).


Mnie to zaskakuje...


5D ma więcej pikseli niż D200 więc nie powinno.
Gdyby miały taką samą rozdzielczość to 5D miałby lepszą tonalność.
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Cytat
5D ma więcej pikseli niż D200 więc nie powinno.
Gdyby miały taką samą rozdzielczość to 5D miałby lepszą tonalność.


Niby racja, ale analogicznie myśląc - k20d ma mniejszą tonalność od k10d, a ten od k100d itd, itd...? Bo każdy kolejny ma mniej pixeli na matrycy?
 
gin z tonikiem  Dołączył: 17 Paź 2007
Ten Fuji ma niezłe możliwości, bardzo mnie denerwuje przepalone niebo w tle...

[ Dodano: 2008-07-15, 14:09 ]
Jeszcze teraz gdy S5Pro kosztuje tyle co K20d, nie wiem czy bym się nie skusił zamiast Pentaksa.

[ Dodano: 2008-07-15, 14:10 ]
Oczywiście gdybym wcześniej nie kupił kadyszki.
 

H.M.  Dołączył: 25 Kwi 2006
Fajny ten Fujii i tyle, K10/20 też są fajne.
Jakoś po przeglądnięciu tych wszystkich zdjęć porównawczych mających świadczyć o wyższości S5 nie czuje tego.
blade niebo i tak będzie blade, a jedyną radą na nie jest połówka( w sensie filter ;))
Z RAWa Fujiowego można więcej wyciągnąć, ale przeciągnięty RAW jest dla mnie tak samo niestrawny jak większość HDRów typu zielona trawa po zachodzie słońca.
 

Jacek S  Dołączył: 28 Kwi 2008
H.M. napisał/a:
większość HDRów typu zielona trawa po zachodzie słońca.


ano :mrgreen:
 
jafra  Dołączył: 17 Lip 2008
Witam wszystkich forumowiczów - (to moje pierwsze wejście, choć korzystam z porad
dostępnych na forum od dawna, no i za co przy tej okazji wszystkim bardzo dziękuję!)
Przy okazji tematu "zakres tonalny matrycy" chciałem zwrócić Waszą uwagę na sugestie zawarte w teście "kasetki" zamieszczonym na
>http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/page15.asp< dotyczace właśnie tego tematu. Próbowałem znaleźć dyskusję na ten temat na forum, ale wygląda na to że sprawa nie była poruszana. W tytule "RAW headroom" jest sugestia że robienie zdjęć z ekspozycją ok. +1 EV, a nastepnie podczas obróbki ustawienie parametrów wg. schematu nazwanego ACR Best: Exp. -0.85 EV, Shadows 0, Bright. 70, Contrast -25, Curve Linear - skutkuje znacznym poszerzeniem zakresu tonalnego! Moje próby
przekonały mnie jednak, że jest dokładnie odwrotnie - łatwiej jest uzyskać
poszerzony zakres z ujęcia niedoświetlonego o ok. 1EV. Matryca "kasetki" łatwiej
traci przy prześwietleniu niż niedoświetleniu. Wypalone niejsca są praktycznie nie
do odzyskania, natomiast rozjaśnienie mroków kończy się najwyżej trochę większym
szumem. Czy Szanowni Koledzy przerabiali może ten problem?
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
Tak. Potwierdzam uzyskane doświadczalnie wrażenie. System Pentax w redakcyjnych testach porównawczych był nawet zauważany, że w takich samych warunkach testu fotki dawał nieco ciemniejsze od konkurencji i wskazywano jako wadę mniejszy zakres tonalny. Takie zachowanie się oprogramowania dawało ten pozytywny efekt, że można było zdjęcie poprawić cyfrowo i było ok, gdy rozkład światła w fotografowanej scenie był mało korzystny.

W praktyce działa to tak: na wycieczce robiłem fotki, a obok mnie był w użyciu Canon 400-tka, czyli takie same warunki oświetleniowe. U mnie jasne sceny były normalnie wyeksponowane, natomiast foty z Canona miały przepały.

Wniosek: czasami lepiej jest jak ma się niby gorzej ;-)
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
jeżeli robię zdjęcia w słoneczny dzień, ale w kadrze jest też cień to "oszukuję" system pomiaru światła ustawiając kompensację na -0.7 i ręcznie koryguję w ACR. W ten sposób unikam przepałów.
 

gebi  Dołączył: 05 Maj 2006
Bronek napisał/a:
jeżeli robię zdjęcia w słoneczny dzień, ale w kadrze jest też cień to "oszukuję" system pomiaru światła ustawiając kompensację na -0.7 i ręcznie koryguję w ACR. W ten sposób unikam przepałów.

Bronek, ale piszesz teraz o *ist DS czy K10D? Bo ja mam tylko GX-1S (DS2), który zachowawczo niedoświetla zdjęcia, ale z tego co zrozumiałem (również z tekstów na tym forum) to K100D i K10D poczynają sobie już o wiele śmielej i zdjęć nie trzeba korygować na + (czyli domyślam się, że piszesz o fotografowaniu kadyszką aby zachowywała się jak *ist DS)?
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
A co sądzicie o zakresie tonalnym k20d - w teście dpreview.com wyszło, że jest całkiem nieźle i wyraźnie lepiej niż w k10d... Ciekaw jestem czy w praktyce zobaczę wyraźną różnicę w porównaniu do kasetki...
 
JSF35  Dołączył: 09 Kwi 2008
Tok'Ra napisał/a:
Najfajniejszy opis jest gdzieś w środku, od SlawekR, który przesiadł się z K10 na S5-tkę.

Cytuje za SlawekR : (...)


No i to chyba wszystko wyjaśnia.

A FF napewno nie mają większej rozpiętości od mniejszych matryć w tej samej technologi. (np k100d powinien mieć większą od k10d... Ale jakby tak podzielić długości boków matryc przez liczbę pikseli to FF z 21 Mpix ma chyba mniejsze piksele od mniejszych matryc z 10Mpix /możliwe ze sie mylę i lizyłem to kiedyś dla 6Mpiź nie wiem..../ )

A tak poza tym wszystkim to poza "S5 pro" to Fuji ma jeszcze "S3 pro"... Matryca praktycznie daje identyczne możliwości jedyną róznicą w niej jest ułożenie piksela... Można sobie łatwo sprawdzić w google i po sprawie... Cena s3 jest pewnei porównywalna z k10d (a i "grip" jest od razu... na stałe ;) ) więc jeśi ktoś bawi się w studio a nie sać go na S5 to z powodzeniem można kupować S3 bo efekt końcowy będzie pewnie taki sam...
 

Diamond32  Dołączył: 20 Sie 2007
JSF35 napisał/a:

z powodzeniem można kupować S3 bo efekt końcowy będzie pewnie taki sam...


Szkoda że ma inny bagnet.. :-)
 
JSF35  Dołączył: 09 Kwi 2008
Inny? No nie wiem możliwe ale też jakieś szkła nikona tam podchodzą przecież... Może te nowsze nie da rady podpiąć?
 

mcgyver  Dołączył: 08 Lis 2006
Posprawdzałem trochę danych na temat zakresu tonalnego

Zakres tonalny za dpreview:

k100d ISO 200 -4.5 EV - 3.0 EV = 7.5 EV
k10d ISO 100 -4.5 EV - 2.8 EV = 7.3 EV
k20d ISO 100 -5.8 EV - 3.2 EV = 9.0 EV


A co tam posieję jeszcze trochę zamętu :evilsmile:
Macie tutaj Fuji S5 pro:

ISO 100 -7.1 EV - 2.7 EV = 9.8 EV
i z dynamic range:
ISO 100 -7.0 EV - 4.8 EV = 11.8 EV
 
Marcinicus  Dołączył: 30 Gru 2006
Czyli k100d ma większą rozpiętość tonalną od k10d :-)


Cytat
Macie tutaj Fuji S5 pro:

ISO 100 -7.1 EV - 2.7 EV = 9.8 EV
i z dynamic range:
ISO 100 -7.0 EV - 4.8 EV = 11.8 EV


Jak możesz to wrzuć jakieś linki do dpreview jeżeli chodzi o zakres tonalny matrycy canona 5d. Ciekawe jak to wygląda.
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
 
ms  Dołączył: 03 Kwi 2007
mcgyver napisał/a:

A co tam posieję jeszcze trochę zamętu :evilsmile:
Macie tutaj Fuji S5 pro:

ISO 100 -7.1 EV - 2.7 EV = 9.8 EV
i z dynamic range:
ISO 100 -7.0 EV - 4.8 EV = 11.8 EV


No nic, trzeba nam teraz zalać naszą kochana firmę błagalnymi mailami, by skumali sie z Fuji i zmienili matrycę.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach