M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
EFKE 100


Podobno film o dużej zawartości srebra, produkowany (FOTOKEMIKA CHORWACJA) na bazie klasycznje receptury ADOX z 1950.



Czy duża zawartość srebra przekłada sie na efekt końcowy zdjęcia?
Czy jest jakaś róznica (wieksze szarości) między filmem Efke 100 a filmem:





Tomasz Tomaszewski (fotoTapeta)

" fotoTapeta:Wraz z upływem czasu zmienia się opcja oceniania fotografii względem tego fantastycznie opanowanego warsztatu bo np. i w dalszej przeszłości są takie przykłady. Mały Henri Lartigue który będąc chłopcem dostał boxa Kodaka do zabawy i zrobił genialne zdjęcia. Wtedy już był ten moment, kiedy można było powiedzieć: małpa jak dostanie aparat to też zrobi zdjęcie! Ta sytuacja nie jest więc nowa.

Tomaszewski:Lartique genialnie widział. Małpy raczej nie posiadają na razie takich umiejętności. Nie znam też oryginalnych klisz Lartigue’a. Natomiast przyglądając się powiększonym kopiom, mam wrażenie że jego oryginały, mimo, że zaczynał jako mały chłopiec, były perfekcyjne. To może wynikać i z tego, ze wtedy ilość srebra, czyli tolerancja negatywu czarno-białego była nieporównywalna z tolerancją dzisiejszych materiałów, które tego srebra prawie w ogóle nie mają. Jak głębokie, bogate są stare papierowe odbitki, ten brom jest nieporównywalny do tego, co się dzisiaj uzyskuje, nawet na najlepszych materiałach, ponieważ tak naprawdę w tych współczesnych materiałach brakuje wszystkiego. Oszczędza się i takie oszczędzanie powoduje bolesny spadek jakości."
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Teraz szukamy materiałów w starym stylu, ale jak mieliśmy pod dostatkiem Swemy 64 i Foto 65 to krzywiliśmy się na nie bo "ruskie", bo kontrastowe, bo to, bo tamto. Reklama i jeszcze raz reklama czyni cuda.
Nawiasem mówiąc w reklamówce EFKE podają, że emulsja wyrabiana jest według technologii Adox z lat 50-tych w maksymalnej objętości 50 litowych baniakach - jakby to miało Bóg wie co oznaczać. Tylko, że 50 litrowa objętość baniaka emulsji to standard stosowany w warszawskim i bydgoskim Fotonie, a także w Kazaniu i innych fabrykach. W większej objętości trudno jest zachować parametry dojrzewania. Chyba, że teraz, jak mają komputery to może robią i w 200 litrowych bekach?
 
M.W  Dołączył: 20 Sie 2008
"Przeznaczone są głównie dla początkujących i średnio zaawansowanych fotoamatorów, ich jakość jednak nie odbiega poziomem od jakości większości dostępnych na rynku błon uznanych producentów."

"Choć wartości takich parametrów jak ziarnistość i rozdzielczość w przypadku
EFKE 100 nie należą do rewelacyjnych, a można wręcz powiedzieć, że znajdują się w dolnej strefie stanów średnich, to mimo to warto po nią sięgnąć, gdyż – jak zapewnia producent – uzyskamy znakomite oddanie wszystkich barw w skali szarości, przez co zdjęcia będą przyjemne w odbiorze."

Efke 100:
http://www.foto.com.pl/stare/teksty/filmy5.html

Efke 50:
http://www.foto.com.pl/stare/teksty/filmy12.html

Czy filmy Adox CHS to ta sama półka co filmy Efke?
http://www.adox.de/englis..._CHS_Films.html

Myślałem że ta większa zawartość srebra w większym lub mniejszym stopniu wpłynie na efekt końcowy zdjęcia (większa skala szarość).
To chyba nie warto przeskakiwać z APX 100 na Adox CHS 50 lub Adox CHS 100 :-|
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
M.W napisał/a:
To chyba nie warto przeskakiwać z APX 100 na Adox CHS 50 lub Adox CHS 100

To nie jest takie pewne, bo APX to nie jest APX tylko nie-wiadomo-za-bardzo-co w pudełku z napisem APX. Oni mieli kontrakt w EFKE, na szerokie z FORTE, a nawet przymierzają się fo Fomy pod przykrywką APX. Tak więc może się okazać, że już od dawna fotografujesz na EFKE. APX była oryginalna jeszcze jakieś dwa lata temu. Jedyne oryginały cz-b to Fuji, Ilford, Kodak i ... Foma. No i EFKE pod swoim szyldem. Reszta jest wielką niewiadomą.
Jak już opracowałeś obróbkę jednego filmu i masz powtarzalne wyniki to nie zmieniaj materiału i nie zaczynaj od początku.

[ Dodano: 2009-07-19, 20:44 ]
Adox to na 100 proc. EFKE.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Odkurzę temat od strony praktycznej.

Ma ktoś z Was doświadczenie w wołaniu tego ustrojstwa w jakimś klasycznym wywoływaczu, xtolu czy d76? W sumie bardziej w xtolu, bo w nim aktualnie wołam.

Nie ma za bardzo czasów do tego filmu w tym wywoływaczu.

Zlepek informacji na temat wołania w xtolu. Wołać jak w d76 (i przy kolejnych rolkach sobie skalibrować proces). Wstępne namaczanie filmów 120. Że niby ma jakąś powłokę. I rzeczywiście, jak wołałem R50, to w koreksie pływały jakieś syfy.

W ogóle R50 w xtolu 1+1 jawi mi się bardzo kontrastowo. Wołałem według MDC.

Macie jakieś doświadczenia i refleksje?
 
spirit  Dołączył: 21 Lip 2007
Odświeżam temat.

Czy ktoś odbijał Efke 100 (albo 50) na papier? Interesuje mnie CBZ (całkowity brak ziarna) na odbitce 20x30 z małego obrazka*.
Druga sprawa, jak z „mechaniczną” jakością emulsji w tym filmie?


*Inne propozycje mile widziane, film musi być dostępny w rolce 30m.
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
spirit, ja odbijalem 30x40 CMSa od Adoxa - ale nie wiem, czy on jest w rolkach. Ziarna w zasadzie nie było na 30x40. Zeskanowalbym odbitke, ale lezy w Sandomierzu.
 
Leszeg  Dołączył: 25 Wrz 2007
 
spirit  Dołączył: 21 Lip 2007
Nie widzę tego CMSa w szpuli, dedykowany wywoływacz też nie zachęca.

EFKE wygląda nieźle, z drugiej strony Polysran F też miał być niezłym filmem. Będę chyba musiał wziąć 36 klatek na próbę i liczyć, że na szpuli będzie to samo. ;-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
spirit napisał/a:
Polysran F też miał być niezłym filmem.


W jakim sensie?
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
Zachęcony doświadczeniami z R100, a jeszcze bardziej R50 oraz samplami z flickra zastanawiam się nad spróbowaniem R25. Oczywiście 120.

Szukam niskoczułego filmu o dobrej rozdzielczości i małej ziarnistości bez jakichś dziwnych efektów retro czy lomo. Ma ktoś z Was doświadczenia z Efke R25? Zarówno do naświetlania normalnego, jak i wielosekundowego?

No i pytanie o wywoływacz. Jakieś tam szczątkowe informacje o czasy dla xtola (w którym wołam) są. Gdzieś tu przeczytałem, że efke robione były pod rodinala. No ale czy ma sens pchać się w kolejne litry wywoływacza?
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
Nie wiem jak xtol , ale wolam ostatnio w HC110 od Alkos'a i jest calkiem niezle . W Rodinalu takze ladnie wychodzi ( 1: 100 ofkors i semi stand ) . Pzd.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
A ja tradycyjnie D-23 i D-76 polecam. :mrgreen:
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
E tam , w D76 wszystko ladnie wychodzi ;-) Pzd.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
A w D-23 jeszcze ładniej :mrgreen:
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
Ciekawe jak wyszlo by w samym D ? :-P
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
rybka napisał/a:
wolam ostatnio w HC110
A weź pokaż jak Ci wyszedł ten R25, o ile masz skany.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
rybka napisał/a:
wyszlo by w samym D ?
Do d... :-P
 
rybka  Dołączył: 28 Gru 2010
Skanow niet , ale to byla np. odbitka z przekazywanki Swiatecznej ( do obejrzenia w Sandomierzu jak mysle ) . Pzd.
 

jorge.martinez  Dołączył: 16 Maj 2007
rybka, spoko, popatrzyłem na sample na flikrze. Rzeczywiście najfajniej wychodzi w HC oraz w Rodinalu.

Ale muszę mieć konkretny powód na te negatywy, cokiny oraz stabilniejszy statyw :-) Przyjdzie na to pora.


Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach