CytatPrzez wiele lat trwała dyskusja o tym, czy fotografia jest sztuką, czy też nie. Obecnie, gdy sztuką stało się wszystko, co dziwne i niezrozumiałe dla szarego człowieka, taka dyskusja straciła sens. Teraz wystarczy skończyć powiedzmy ASP, wystrugać sobie krzyż i powiesić na nim jaja, by aspirować do miana artysty. Wygląda na to, że dawne pojęcie sztuki, jako pewnego rodzaju mistrzostwa w tworzeniu rzeczy pięknych, potrafiących wzbudzać w widzach pozytywne uczucia straciło sens. Paradoksalnie, gdy sztuka nowoczesna rozluźniła swe związki z dawnym pojęciem artyzmu, to fotografia je wzmocniła. Przestała być tylko automatyczną rejestracją zastanej rzeczywistości, a stała się kreatywną sztuką.
CytatArtystę można poznać właśnie po całokształcie jego prac. Tylko śledząc jego dokonania w dłuższym odcinku czasu, oglądając dzieła z różnych okresów, zwracając uwagę nawet na ich dobór, możemy określić czy fotografik ma jakiś styl, czy jego prace są uczciwe, czy tworzone „pod publiczkę”, jednym słowem, czy jest uczciwy.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Cytat:
Artystę można poznać właśnie po całokształcie jego prac. Tylko śledząc jego (...) czy jego prace są uczciwe, czy tworzone „pod publiczkę”, jednym słowem, czy jest uczciwy.
M.W napisał/a:Teraz wystarczy skończyć powiedzmy ASP, wystrugać sobie krzyż i powiesić na nim jaja, by aspirować do miana artysty.
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
technik219 napisał/a:A to o czym piszesz, czyli wieszanie jaj na krzyżu, to zabieg promocyjny. Bo artysta jest tak skonstruowany, że jeśli o nim nie mówią, to nie istnieje. Niech mówią źle, niech będzie skandal, bo jak przestaną mówić i pisać, to koniec dla artysty.
technik219 napisał/a:wyrazicielem ekspresji
nie ma mnie w internecie
tatsuo_ki, czytając tekst technika219 można tę niezręczność językową dopuścić, bowiem wg całej tej wypowiedzi najpierw "wyrazicielem ekspresji" boga był człowiek (narzedziem do pokazania tych wyrażanych emocji) , natomioast dopiero później "wyrazicielem wyrażanych emocji" stał się ów człowiektechnik219 napisał/a:Dopiero w naszych czasach przywrócono właściwą kolej rzeczy i artysta jest wyrazicielem ekspresji
| Pentax Z-1p | MX | FA*24/2.0 | FA 77/1.8 Ltd |
| Pentax 645n | FishEye 30/3.5 | FA645 45-85/4.5 | FA645 80-160/4.5 | FA645 200/4 | Voigtländer 6x9 |
| Pentax 67 | 6x7SMC 55/3.5 | 67SMC 105/2.4 |
| Contax G1 | Contax G2 | Biogon T* 28/2.8 | Planar T* 45/2.0 |
| Provia 100F | Provia 400F | HP5+ | TriX | Delta 100 | Waidodayo!
??tref napisał/a:"nie można być jednocześnie twórcą i tworzywem"
nie ma mnie w internecie
| Pentax Z-1p | MX | FA*24/2.0 | FA 77/1.8 Ltd |
| Pentax 645n | FishEye 30/3.5 | FA645 45-85/4.5 | FA645 80-160/4.5 | FA645 200/4 | Voigtländer 6x9 |
| Pentax 67 | 6x7SMC 55/3.5 | 67SMC 105/2.4 |
| Contax G1 | Contax G2 | Biogon T* 28/2.8 | Planar T* 45/2.0 |
| Provia 100F | Provia 400F | HP5+ | TriX | Delta 100 | Waidodayo!
tatsuo_ki napisał/a:czegoś nie rozumiem w twojej wypowiedzi... mówisz najpierw, że najważniejszy jest proces tworzenia, a potem stwierdzasz, że to istnienie marketingowe jest warunkiem koniecznym istnienia artysty...
tatsuo_ki napisał/a:aha, będę wredny... bo wyszło Ci masło maślane... w słowie "ekspresja" zawiera się słowo "wyrażać"
tref napisał/a:Fotografie trafiają w próżnię, bo rynek odbiorców zmalał w stopniu ogromnym w stosunku do zapotrzebowania jakie miało miejsce 40-50 lat temu.
tref napisał/a:C polecam tym "niektórym", żeby najpierw przestudiowali istotę kwadratu, stali się tworzywem-kwadratem, a następnie dopiero pokazali to w całej krasie, a nie tylko w krasie 15 kolorów.
tatsuo_ki napisał/a:eee... że najpierw bóg/bogowie coś ekspresja i człowiek to wyrazić, a potem człowiek sam z siebie ekspresja i artysta to wyrazić?
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
O! I tu jest przykład: różnica pomiędzy tym co ja napisałem o wystawie kwadratów, a zdjęciami z linku, gdzie kwadrat jest elementem obrazu, a nie jego istotą.technik219 napisał/a:Trochę "ad vocem", ale niezupełnie: http://www.fototapeta.art.pl/2010/ldm.php.
| Pentax Z-1p | MX | FA*24/2.0 | FA 77/1.8 Ltd |
| Pentax 645n | FishEye 30/3.5 | FA645 45-85/4.5 | FA645 80-160/4.5 | FA645 200/4 | Voigtländer 6x9 |
| Pentax 67 | 6x7SMC 55/3.5 | 67SMC 105/2.4 |
| Contax G1 | Contax G2 | Biogon T* 28/2.8 | Planar T* 45/2.0 |
| Provia 100F | Provia 400F | HP5+ | TriX | Delta 100 | Waidodayo!
technik219 napisał/a:Dlatego uważa się, że nie jest najważniejsze ukończone dzieło, ale sam proces twórczy
technik219 napisał/a:
Trochę "ad vocem", ale niezupełnie: http://www.fototapeta.art.pl/2010/ldm.php.
Cytat
Artystę można poznać właśnie po całokształcie jego prac. Tylko śledząc jego (...) czy jego prace są uczciwe, czy tworzone „pod publiczkę”, jednym słowem, czy jest uczciwy.
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
tref napisał/a:obejrzyj Rejs
tref napisał/a:za bardzo techniczny jesteś
technik219 napisał/a:proces tworzenia to jedno, a zabieg PR to drugie
alekw napisał/a:Mietek dlugopisem maluje piekne gole baby, niewatpliwie jest szczery i uczciwy w tym co robi. Jest tez konsekwentny. Sztuka to czy nie?
nie ma mnie w internecie
alekw napisał/a:Mietek dlugopisem maluje piekne gole baby, niewatpliwie jest szczery i uczciwy w tym co robi. Jest tez konsekwentny. Sztuka to czy nie?
tatsuo_ki napisał/a:tylko że i twórcę i człowieka zajmującego się w danej chwili PRem nazywasz artystą... tymczasem ja bym się skłaniał ku opinii, że artystą się bywa... PRowcem również... ale nie jednocześnie...
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
technik219 napisał/a:A czy jedno z drugim w jakiś sposób koliduje?
nie ma mnie w internecie
tatsuo_ki napisał/a:tref napisał/a:obejrzyj Rejs
... tref, słyszysz?... to dźwięk otwartej dłoni uderzającej w czoło... i już wiesz czemu mam takie płaskie...
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
technik219 napisał/a:Według autora zostały już (rok 1988 !) zdefiniowane i wyznaczone wszystkie kierunki i nurty, wszystkie środki wyrazu były już użyte, a to co robi się teraz jest już tylko kontynuacją i odtwórstwem. Dalej twierdzi, że nie ma mowy o żadnym nowatorstwie i przecieraniu szlaków. J. Busza postulował, by zrobić bilans tego co znane i na tej podstawie dokonywać wyboru własnej drogi twórczej (ma na myśli dobór pewnych środków formalnych), jednak zastrzega, że i tak nie będzie to prawdziwa sztuka, a jedynie odtwórstwo.
(...)
Czy miał rację? Co o tym sądzicie, drodzy koledzy i koleżanki, w 22 lata później?
xrog napisał/a:J. Busza nie przewidział zapewne takich fotograficznych dzieł ;)
Zwracam uwagę na użyte określenia: "na pęczki", "hermetyczne rzeczy". Nawet w spontanicznej wypowiedzi Kolegi pojawiają się określenia świadczące o powszechności tego rodzaju dokonań, a jednocześnie o ich hermetyczności, czyli swoistej "sztuki dla sztuki" - wytworów do niczego nie potrzebnych (oprócz ich autora) i wyważających otwarte drzwi.alekw napisał/a:Na pęczki można podawać przykłady takich hermetycznych rzeczy: "Paralaksa czasu" Tomaszczuka, "Ołtarze medialne" Janusza Musiała...
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
xrog napisał/a:J. Busza nie przewidział zapewne takich fotograficznych dzieł ;)
http://www.agora-gallery...._Baldinger.aspx
technik219 napisał/a:
Moim zdaniem jedyną prawdziwą drogą, którą fotografia może jeszcze podążać jest droga dokumentu (oczywiście z aspiracjami estetycznymi, że nie powiem artystycznymi). To, co my robimy ze "stritem", fotoreportaż, portret. Bo jeśli nawet wartość artystyczna takich dzieł ulegnie z czasem dewaluacji, to pozostanie wartość poznawcza, dokument czasów i zdarzeń, obyczajów.
xrog napisał/a:
Myślę też, że jakikolwiek spór w tym temacie nie może być rozstrzygnięty na rzecz jednego poglądu, choćby ze względu na "osobistość" pojęcia sztuka. Coś co jest sztuką dla jednego, może być gniotem dla innego.
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl