McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Pliki DNG wzorca XRite color checker z K20D
Od początku przygody z LR widać było że coś jest nie tak z kolorami przy wołaniu RAW.
Przydatne dla wiernego oddania barw jest stworzenie profilu puszki darmowym narzędziem DNG Profile Editor .
Sposób użycia opisany jest na setkach stron. Zrobiłem kilka próbek więc się dzielę może komuś się przyda.

XRite colorchecker passport PENTAX K20D - SUN , Day light.DNG

XRite colorchecker passport PENTAX K20D - latarnie uliczne, sodowe.DNG

XRite colorchecker passport PENTAX K20D - tungsten.DNG

Dla chętnych gotowy profil DNG wymodzony przeze mnie PENTAX K20D PENTAX K20D.dcp, i ten chyba lepszy PENTAX K20D K20D podwójna tabela.dcp.
 
Markus  Dołączył: 21 Mar 2007
Fajnie jakbyś zrobił taki dla GX-20 :-)
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Jeśli ktoś z Łodzi ma chęć obfoić wzorzec innym modelem aparatu to możemy się umówić. Znajomych namówiłem na K200D i na K100D Super pewnie wkrótce wrzucę foty jeśli będzie zainteresowanie. Ale te pliki możesz użyć do Samsunga toć to klony są. Tyle że okrężną drogą.
1. Najpierw zrobić profil dla K20
2. Otworzyć plik DNG z GXa i zaimportować utworzony właśnie profil.
3. Nadać mu swoją nazwę i zainstalować w systemie jako GXowy.
 

gorky  Dołączył: 25 Kwi 2006
Ja nie z Lodzi, ale jestem bardzo zainteresowany profilem dla K100, wiec wrzucaj :)
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
Z całym szacunkiem dla włożonej pracy, ale takie profile to raczej jako ciekawostka ornitologiczna, a nie narzędzie pracy.
O ile rozumiem (z dużą dozą sceptycyzmu) profile do drukarek użytkowanych na tych samych papierach i tuszch, czy nawet monitorów, o tyle takie profilowanie aparatu raczej nie da porządnych efektów.
Dlaczego ?
Słońce daje różną temperaturę zależnie od pory dnia, wysokości npm, ilości UV, zapylenia atmosfery itd, itp. etc.
Lampy sodowe i tungsteny dają różną temperaturę zależnie od typu, stopnia zużycia, zabrudzenia kloszy, rodzaju odbłyśnika użytego w lampie itd, itp. etc.

Pomijam, że np. plik: XRite colorchecker passport PENTAX K20D - tungsten.dng jest poruszony :-/

O ile drukując na dwóch identycznych drukarkach X, używając na obu tego samego papieru Y i tuszy Z można spodziewać się zbliżonych wyników, to nie spodziewam się porónywalnych wyników dwóch zdjęć z użyciem profilu "słońce" zrobionych o 10:00 i 16:00 :-(

Generalnie takie profile miają sens studio jak robimy sesję, lub 1000 packshootów i światło się nie zmienia.
Drukarki do wydruków wzorcowych kalibruje się np. przy każdej zmianie rolki papieru.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Taki profil ustala właśnie jak wyglądają kolory przy różnej temperaturze.
Mając zdjęcia wzorca w dwóch skrajnych zakresach temperatury program wie jak powinny wyglądać kolory na krańcach tego zakresu i pomiędzy. Czyli np: od światła słonecznego do żarowego.
A to że plik jest poruszony nie ma wpływu ważne aby był prawidłowo naświetlony i na najniższym iso jakim się da. Nie ma większego znaczenia moc żarówek ani stan czystości kloszy. Przynajmniej jest na czym poeksperymentować, jeśli efekt będzie niezadowalający nie używać. Efekty widać zwłaszcza przy zdjęciach przy żarówkowym świetle. Jednak najpierw radzę sobie dobrze przestudiować jak działa program do profilowania DNG.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
McGregor, Z całym szcunkiem dla ciebie, ale nie pisz takich rzeczy bo powstaja kolejne Urban Legends.
Po kolei.
1. Fizycznie bardzo mizenie widzę możliwość stworzenia krzywej przenoszenia kolorów przez aparat zaleznie od temperatury światła na podstawie dwóch pomiarów przy temp 2850K i 6500K :!: :idea:
BTW - jest to dodatkowa opcja softu - raczej jako ciekawostka i dodatek.
2. To że plik jest poruszony ma bardzo duże znaczenie. Adobe mówi że fotografowana tablica powinna zajmować jakieś tam minimum kadru (chyba 10%). Należy też pamiętać że matryca w aparacie ma zazwyczaj czujniki 3 kolorów (RGB) więc jeśli poruszymy zdjęcię to trzy piksele RGB nie czytaja jednego punktu - coś jak byśmy obracali koło którego trzy części są pomalowane kolorami RGB, kolory koła będą się zmieniały ze zmianą prędkości.
3. Czystość kloszy jak i materiał z jakiego są wykonane ma kolosalne znaczenie bo przecież "Temperatura Barwowa" jest to obiektywna miara wrażenia barwy danego źródła światła - czyli uproszczając kolor światła.
4. Co do czytania to można doczytać też, że używanie profilu DNG ma sens do czasu gdy stosujemy go do zdjęć wykonanych w tym samym świetle co zdjęcie tablicy testowej. Inaczej mówiąc, powinniśmy fotografować taką tablicę i generować profil przy każdej zmianie oświetlenia.

Tworzenie profili i podpinanie ich pod zdjęcia wykonane w zupełnie innych warunkach może i jakieś efekty da, ale z CMS ma to raczej mało wspólnego. :idea:

Nie mam ani tak wysokiej wersji PS ani nawet LR, ale gdybym posiadał to zastosowanie profili DNG w określonych sytuacjach to bardzo fajna sprawa - na razie Whibal mi starcza ;-)
Proste, szybkie i dające niezłe efekty szczególnie w studio, podczas sesji plenerowych, czy nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
JackDeJack Zgadzam się z tobą, sądzę tylko że przesadzasz będąc obciążonym poligraficznym doświadczeniem ;-) ( i bynajmniej mówię to nie złośliwie ), gdzie wymagane jest wręcz aptekarskie podejście do reprodukcji koloru. Idąc dalej można się pokusić o stwierdzenie że każdy egzemplarz puszki i każde szkło oddawać barwę będzie inaczej.
Sytuacja w której mamy możliwość stworzenia indywidualnych profili dla każdej sesji jest sytuacją idealną. Ja tylko wrzucam próbki w celach eksperymentalnych, oczywiście postaram się następnym razem o idealne fotki. Dzięki za twoje sugestie :-B .

Ad 4. "Jednak najpierw radzę sobie dobrze przestudiować jak działa program do profilowania DNG." - Pisałem to ogólnie do wszystkich czytających by nie traktowali tego tematu jak tutoriala bo takie znajdą w internecie. Żadne personalne wycieczki nie były moim zamiarem.

Pewnie najbardziej uniwersalne w tej sytuacji będą fotki zrobione przy świetle dziennym.

Triala LR3 można zaciągnąć ze strony adobe jeśli komuś podejdzie zabawa z profilami i Lightroomem wtedy sobie kupi oprogramowanie i wzorce i zabawi się na maxa.

Moim subiektywnym zdaniem np zdjęcia zrobione przy żarówkach (kościół) przy połączeniu karta WB i mój byle jaki profil wyglądają lepiej niż z samym tylko "właściwym" balansem bieli.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
McGregor napisał/a:
Triala LR3 można zaciągnąć ze strony adobe jeśli komuś podejdzie zabawa z profilami i Lightroomem wtedy sobie kupi oprogramowanie i wzorce i zabawi się na maxa.
niestety ostatnie wersje softu od Adobe to stacja nadajnikowa :-/ nie za bardzo mi leży.
McGregor napisał/a:
Moim subiektywnym zdaniem np zdjęcia zrobione przy żarówkach (kościół) przy połączeniu karta WB i mój byle jaki profil wyglądają lepiej niż z samym tylko "właściwym" balansem bieli.
Tak powinno być i pewnie będzie ;-)
 

andrusz  Dołączył: 28 Lip 2007
A propos, wie ktoś może jak można utworzyć profil kolorystyczny za pomocą ColorCheckera dla programu CaptureOne? Jest jakiś software do tego (darmowy lub płatny)? Bo oprogramowanie dodawane do wzorca produkuje tylko pliki dla PS/LR :-(
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
Bo CaptureOne używa profili *.icm bodajże, podobnie jak Bibble. Wiem że są pluginy do PS które to robią :-P ale wtedy koło się zamyka. Po zainstalowaniu PPL w katalogu aplikacji instalują się też takie profile na potrzeby PPLa. Poszukaj tam może się nadadzą.
 

JackDeJack  Dołączył: 21 Gru 2007
BTW
McGregor napisał/a:
tylko że przesadzasz będąc obciążonym poligraficznym doświadczeniem
Na zboczenia zawodowe nie poradzę :mrgreen:
 

McGregor  Dołączył: 19 Sty 2008
XRite colorchecker passport - K100D Super
No dobra trochę to trwało ale mam pliki z K100D Super. Jeśli ktoś zechce może zaciągnąć pod tymi linkami.

XRite colorchecker passport - K100D Super - Sun.PEF

XRite colorchecker passport - K100D Supe - Tungsten.PEF
 

Raynold1987  Dołączył: 24 Mar 2010
Odświeżę temat. Znalazłem dzisiaj ciekawy film
film
autor w 7:45 wspomina o color checker. Zastanawia mnie czy jest sens kupowania takiego drogiego akcesorium (ok 350zł) ? Ktoś to używa i może się podzielić wrażeniami ? Czy jest widoczna różnica między używaniem białej/szarej karty a color checker'em ?
 
tantal  Dołączył: 02 Sie 2009
To tylko potrzeba do zaspokojenia ;-)
Jeśli dobrze odczytuję publikacje mędrców Adobe to priorytetem jest ujednolicenie tego co wypluwają różne aparaty. Jak jest kilka aparatów na pokładzie to taka możliwość jest całkiem przyjemna, dla fotografujących na zlecenie bardzo przydatna. A jeśli jeszcze w miarę skutecznie standaryzuje się oddanie barw w różnych warunkach oświetleniowych to już super. Pewnie że o tej skuteczności można dyskutować, niemniej sporo ekstremalnych i niechcianych efektów odpada dzięki poprawnym profilom.
Mając to przy sobie przy każdym ważnym fotografowaniu można się po prostu ubezpieczać takim rawem wzornika.
Dodam jeszcze że dane referencyjne X-rite są danymi spektralnymi, podobnie pewnie jak te wbudowane w DNG PE. Do tej pory pliki referencyjne popularnych profilerów zawierały dane już skonwertowane.
Nie uważam żeby to było jakoś szczególnie drogie na tle innych akcesoriów, drogo wypada w przeliczeniu na ilość przypadków użycia. Jeśli liczyć sztuki zdjęć które poprawia to już daje przyjemniejszy przelicznik ;-)
Najczęściej wygląda to tak że zrobi się dwa, trzy profile (za to do własnej puszki) i wzornik śpi długim snem (i dobrze bo nie blaknie ;-) ) Tyle że jest w pogotowiu na wypadek dokupienia innego aparatu lub robienia zdjęć w naprawdę dziwnym oświetleniu. Pal licho jak barwy na zdjęciach są umiarkowanie istotne, gorzej jak są tematem przewodnim- wtedy naprawdę może kuper uratować.
Jak się obrabia w ACR/Lr (od niedawna również w Rawtherapee i Zonerze) a dodatkowo lubi majsterkować w kolorystyce zdjęć to prędzej czy później się to kupi. Chociażby dla eksperymentów które umożliwia DNG PE. Jeśli zdjęcia na zamówienie to IMHO warto zdecydowanie mieć w zanadrzu.
W innym przypadku to już kwestia priotytetów, ale trzeba oswoić się z myślą że może i rok leżeć w szufladzie bezczynnie.
Ergonomia doskonała- bardzo wygodne i poręczne akcesorium.
Poza IT8 Wolfa Fausta innych wzorników nie posiadam stąd materiału do porównań brak.
Na Canon-Board Janusz Body swojego czasu porównywał skuteczność wzorników WB .
W skrócie pisząc: warto sprecyzować potrzeby i może ColorChecker je zaspokoi ;-)
 

Raynold1987  Dołączył: 24 Mar 2010
Czasami fotografowałem w pomieszczeniach, w których trudno było ustawić poprawy balans bieli mimo, że miałem białą kartkę papieru :-P Np. stare budynki, w których jest nieco światła zastanego + lampa błyskowa. Uważam za przegięcie kupowania za niemal 40zł szarej karty Czy taki wynalazek wystarczy? Jedna strona to szara karta. Ale czy druga - kolorowa spełni rolę colorcheckera czy musi być taki ? Czy rzeczywiście nie powinno się drukować samemu takiej karty?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Raynold1987 napisał/a:
nieco światła zastanego + lampa błyskowa

Jeśli lampą tylko doświetlasz to musisz mieć na niej filtr dopasowujący temperaturę światła lampy do zastanego.
Drugie wyjście to dać tak mocno lampą aby udział zastanego był pomijalnie mały.
 

papcio  Dołączył: 20 Kwi 2006
A przypadkiem ideą color checkera nie jest zrobienie wzorca pod _konkretne_ oświetlenie i _konkretną_ puszkę?
 
tantal  Dołączył: 02 Sie 2009
Raynold1987 napisał/a:
Uważam za przegięcie kupowania za niemal 40zł szarej karty Czy taki wynalazek wystarczy? Jedna strona to szara karta. Ale czy druga - kolorowa spełni rolę colorcheckera czy musi być taki ? Czy rzeczywiście nie powinno się drukować samemu takiej karty?

IMHO zamysłem dla szarej karty była praca ze światłomierzem, wzorcem WB stała się przy okazji swojej szarości (oby rzeczywiście neutralnej). jeśli wyniki sa precyzyjne to czemu nie- o ile miażdży pod tym względem kartkę papieru fotograficznego ( w co watpię ;-) )
Linkowana tania kolorowa karta bez dedykowanego softu nie umożliwia automatycznego generowania profilu, można za to jeździć suwakami w swoim edytorze do uzyskania barw takich jak referencyjne (podane w opisie tego wzornika). Można się w to równiez bawić w DNG PE pod warunkiem użycia próbnika odczytującego kolory z dobrze skalibrowanego ekranu. Droższa karta DKC-Pro jest z ichnim niezbadanym softem który profil DNG generuje automatycznie. Jeśli ma być taniej to QPCard jest szerzej znany i recenzowany.
Co do wydruków to w sumie nie ma problemu, tyle że trzeba by pomierzyć później każde pole spektrofotometrem i osiągnąć takie wyniki Jak wspomniałem profilery bazują na danych spektralnych i raczej nie wystarczy kopia wzornika zgodna z oryginałem jeśli chodzi o wartości L*a*b.
Metameryzm może w tym zastosowaniu nie jest jakimś wielkim problemem ale również jest brany pod uwagę przez producentów wzorników. No i taka duperela- raster na wydruku, jeśli dłubie się ręcznie w DNG PE to niestety pipeta nie ma możliwości badania uśrednionego koloru z większego np. 5x5 obszaru. Raster w tej sytuacji może być wkurzający.
Automatyczne generowanie profilu na podstawie zdjęcia niedokładnej kopii wzornika produkuje herezje i raczej bym sobie to odpuścił. Natomiast do ręcznego dziergania to każdy wzornik się nadaje, przewaga nad "zwykłym" zdjęciem jest taka że łatwo odnaleźć i precyzyjnie trafić pipetą w konkretną barwę wymagającą korekty.
papcio zgoda , w sumie ta moja uwaga bardziej dotyczyła gotowych profili dostarczanych przez Adobe. Ale w moim rozumieniu cel dalekosiężny ten sam.
 

Raynold1987  Dołączył: 24 Mar 2010
Dzięki tantal za porady :-B
Na filmie widoczne są spore różnice w kolorystyce dlatego zainteresowałem się tym tematem.
Próbowałem też poeksperymentować w ten sposób ale nie wiem jak zaimportować plik do CameraRAW -> opcja kaibracja aparatu :-(

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach