slavkob  Dołączył: 21 Wrz 2010
Filtry CTO, CTB itd....
Witam. Właśnie otwarłem zamówioną przesyłkę, w której dostałem komplet filtrów konwersyjnych. O filtrach CTO sporo się pisze tu i tam i mniej więcej znam ich zastosowanie. Gorzej z moją wiedzą na temat pozostałych filtrów, tzn. CTB, PlusGreen, MinusGreen.
Czy ktoś ma doświadczenie w zastosowaniu tych filtrów?
Jeżeli ktoś chce się podzielić swoją wiedzą, to bardzo proszę o jakieś konkretne przykłady zastosowania każdego z filtrów w celu korekty światła lub uzyskania ciekawych efektów. Mile widziane jakieś zdjęcia (kurczę, nie za dużo wymagam?:)

Pozdrawiam.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
CTB (Color Temperature Blue) podnosi temperaturę barwową, w takim samym zakresie, w jakim CTO (Color Temperature Orange) ją obniża. Standardowo CTB stosuje się na halogenach, żeby zbalansować je z dziennym, bądź HMI. Dwie takie same lampy, o jednakowym strumieniu, z których światło jednej jest modyfikowane CTB, a drugiej CTO o tej samej wartości, w miejscu spotkania dadzą światło o naturalnej temperaturze barwowej lamp, czyli filtry zneutralizują się wzajemnie.
PlusGreen służy do balansowania światła o temperaturze zbliżonej do dziennego, z tradycyjnymi "zimnymi" lampami fluorestencyjnymi (np. klasyczne liniowe świetlówki "biurowe"). Oczywiście można dodatkowo obniżyć temperaturę źródła np. przy użyciu CTO, jeśli balansujemy z tzw. ciepłymi świetlówkami.
MinusGreen tradycyjnie służy do sciągnięcia zieleni z klasycznych świetlówek, tak by zbalansować je ze światłem dziennym (bądź żródłem o temperaturze zbliżonej do niego). Para PlusGreen-MinusGreen neuralizuje się wzajemnie, podobnie jak para CTO-CTB.
Generalnie praca z tymi filtrami sprowadza się do tego samego, co praca z klasycznymi narzędziami balansu bieli w dowolnej wołarce, czyli balansowaniem osi Niebieski-Pomarańczowy (temperatura barwowa), z osią Zielony-Magenta (tinta) na kole barw, tyle, że zmieniamy barwę poszczególnych źródeł światła, a nie całości sceny.
BTW, z lampami Pentaksa, do balansowania błysku z żarowym znacznie lepiej nadają się filtry CTS (Color Temperature Straw), niż klasyczne CTO, które dają nieco zbyt dużo magenty/czerwieni.
Do balansowania błysku ze źródłami o naprawdę niskich temperaturach (np. halogeny na sciemnieczach) świetnie nadaje się kombinacja CTS i Straw Tint - jest bardziej efektywna, niż nakładanie kilku CTS-ów, ze względu na dość dobrą transmisję żelu Straw Tint, przy jednoczesnym wyraźnym wpływie na barwę światła.

 

dern  Dołączył: 29 Paź 2009
Robią dokładnie to samo co CTO- zmieniają barwę światła
np.
CTB- barwa niebieska- pochmurne niebo
PG- barwa zielona- światło fluorescencyjne
MG- magenta

używasz tych filtrów, żeby dopasować kolor światła z lampy do koloru światła zastanego, aby na całym zdjęciu był poprawny balans bieli lub wręcz przeciwnie, aby z nim pokombinować i na przykład ochłodzić/ocieplić/zazielenić tło

zdjęć nie wstawię, ale jak możesz to pożycz/kup książkę Joe McNally'ego ,,Z pamiętnika lampy błyskowej''- to bardzo przystępnie napisane kompendium błyskania w formie zdjęcia i opisu jego wykonania.
 

charfa  Dołączył: 03 Maj 2009
PlusGreen to analog CTO, ale służący równoważenia światła fluorescencyjnego. Jeśli masz pomieszczenie oświetlone świetlówkami i chcesz dodać do niego światło z lampy, nakładasz na nią PlusGreen i ustawiasz WB na Fluorescent . CTB i MinusGreen to odpowiednio przeciwieństwa CTO i PlusGreen - pierwszy dodaje niebieski, drugi magentę. Do korekcji zastanego światła ich raczej nie wykorzystasz, bo nie ma w "naturze" wielu źródeł, które dawałyby w tę stronę skrzywione kolory.

Natomiast wszystkie można wykorzystać kreatywnie, patrząc jaki kolor dodaje do sceny dany filtr. Dodając do tego możliwość manipulowania balansem bieli można też zmieniać kolor światła zastanego. Np. nakładając na lampę PlusGreen i ustawiając WB na Fluorescent sprawiasz, że obiekt oświetlony lampą pozostaje naturalny, a tło dostaje różowego zabarwienia. Jeśli tło do tej pory było zielonkawe od świetlówek, to masz normalną korekcję, ale jeśli było neutralne lub różowe, to wzmocnisz ten kolor i uzyskasz np. bardziej intensywny zachód słońca.

Jeśli nie straszny ci angielski i nie znasz jeszcze blogu Strobist, to poniżej masz linki do ciekawych wpisów dotyczących filtrów.
1, 2, 3, 4, 5, 6
 

slavkob  Dołączył: 21 Wrz 2010
Dzięki wszystkim :) Póki co jeszcze mnie to trochę przerasta. Jaad 75 , baaaardzo szczegółowo żeś mi to wyłożył :) Wszystko mi się pomieszało :) Spróbuję sobie to jakoś poukładać.
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
slavkob napisał/a:
Jaad 75 , baaaardzo szczegółowo żeś mi to wyłożył :) Wszystko mi się pomieszało :)
Ale czego konkretnie nie rozumiesz?... :-)
 

slavkob  Dołączył: 21 Wrz 2010
Już powoli to przetrawiłem :) Muszę teraz trochę nabrać praktyki. Wish me luck!

[ Dodano: 2011-03-19, 17:30 ]
dern napisał/a:
jak możesz to pożycz/kup książkę Joe McNally'ego ,,Z pamiętnika lampy błyskowej''
- właśnie niedawno sobie kupiłem i jestem w trakcie pogłębiania wiedzy - ps.bardzo fajna książka :)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach