ggdh  Dołączył: 06 Sty 2008
Grzyb czy inny gad?
Nie jestem pewny, ale juz chyba kiedys o tym wspominalem. Ale teraz potrzebuje konkretniejszej odpowiedzi. Na moim Tamronie 90/2.8 juz dawno temu pojawily sie plamki, konkretnie na przedniej soczewce. Probowalem to zmyc jakims zestawem do czyszczenia, ale nijak mi to wychodzilo bez uzycia nadmiernej sily. Duzego wplywu na jakosc to raczej nie ma, ale albo mi sie oczy popsuly albo coraz trudniej mi "trafic" w ostrosc. AF tez czasem sie gubi, a kiedys to byla wielka rzadkosc.

Ocencie sami:

Czy da sie cokolwiek z tym zrobic? Jak zapobiec rozprzestrzenianiu?

manfred  Dołączył: 31 Sty 2009
Nie znam się, ale wygląda to na pleśń.

Jak masz do dyspozycji lampę UV (znajomy ktoś w szpitalu, w salonie fryzjerskim), to dawaj go pod naświetlanie.
Ja tak zaleczyłem Takumara.

PK  Dołączył: 24 Maj 2008
Dziwnie wygląda jak na grzyba- dlaczego od razu zmiany rozsiane? Pleśń zwykle szerzy się od obwodu, gdzie balsam kanadyjski kontaktuje się z otoczeniem.
Mało prawdopodobne, żeby obiektyw był w immunosupresji, poza tym chyba od dłuższego czasu do sklejania soczewek używa się innych spoiw.
Może to rozklejenie się grupy- tak jak się dzieje w FA 28-70/4?

A jak doraznie moge sprobowac to wyczyscic? Czytalem, ze amoniak z woda utleniona czesto dziala cuda.

ggdh, pytanie czyt to się do czyszczenia kwalifikuje? A może do klejenia?

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
99,99 % że to grzyb. Miałem podobne przypadki na innych starych szkłach. Właśnie takie jak na zdjęciach (na 5-ym najlepiej to widać) Rozklejanie się soczewek zupełnie inaczej wygląda. Nie jest punktowe. Usuwanie jest trochę trudne, jeśli występuje wewnątrz obiektywu, bo każdą soczewkę trzeba wyjąć i oddzielnie traktować. Formalina jest niezła, alkohol metylowy też. Problem może być jedynie z warstwami przeciwodblaskowymi, bo czasem lubią zejść razem z grzybkiem.

Grzechotnik  Dołączył: 27 Paź 2008
Odwrotnie na 99,99% nie jest to grzyb - a zanieczyszczenie.