Cytat![]()
Hippolyte Bayard - Drownedman 1840
...Fotograf musi strasznie walczyć, aby Fotografia nie stała się śmiercią.
R. Barthes
Poprzez fotografię mortualną rozumiem wszelkie zdjęcia bezpośrednio ukazujące śmierć oraz wszystkie pozostałe, które nabierają takiego charakteru ze względu na kontekst ich wykorzystania. Decydujące znacznie mają tu okoliczności powstania zdjęć oraz intencje, jakie towarzyszą późniejszym ich zastosowaniom. Przykładowo, fotografie umieszczane na grobowcach nie zostają z reguły wykonane jako zdjęcie mortualne, ale stają się takim w momencie przeniesienia ich na porcelanowy medalion. Zaliczam zatem do tej kategorii fotografii: zdjęcia pośmiertne, funeralne (nagrobne), reporterskie: ukazujące sceny śmierci (zarówno zdjęcia martwych ludzi, jak i takie, na których sfotografowani jeszcze żyją, ale z kontekstu wiemy, że umrą - śmiertelnie chorzy, ranni, mordowani w imię prawa lub nie) oraz wszelkie działania artystyczne, eksplorujące w fotografii wątek śmierci. I tymi ostatnimi będę zajmował się marginalnie, to stanowią one ważny wymagający osobnego opracowania wątek. Przypadek fotografii artystycznej jest szczególny, gdyż mortulność takich obrazów jest następstwem zespołu praktyk inscenizacyjnych. Tak właśnie było w przypadku zdjęcia, które może uchodzić za pierwowzór artystycznej fotografii mortualnej. Historia Hippolyte'a Bayarda (1801-1887) jest wielce znaczącym przykładem „śmiertelnego" związku człowieka i zdjęcia. Bayard był wynalazcą techniki fotograficznej, umożliwiającej bezpośrednie uzyskanie obrazu pozytywowego. Po bezskutecznych próbach uzyskania dotacji wynalazca, załamany niepowodzeniami, wykonał zdjęcie, na którym upozorował się na topielca. Na drugiej stronie fotografii napisał: „rząd, który dał panu Daguerre'owi o wiele za dużo, powiedział, że nie może dać nic panu Bayardowi, i ten biedny człowiek utopił się". To wykonane w 1840 roku zdjęcie było bodajże pierwszą, wykreowaną fotografią, pomyślaną jako forma protestu, a jednocześnie był to obraz o ewidentnie mortulanym charakterze. Ciekawe w tym przypadku jest to, że u źródeł fotografii kreacyjnej tkwi właśnie takie zdjęcie. Pytanie: czy jest to tylko przypadek, czy może zwiastun predestynacji nowego medium, niech pozostanie na razie otwarte. Tomasz Ferenc
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Świat już wszystko połknął, strawił, wysrał i prezentuje to jako materiał twórczy.
Lynne: Co ci zamówić?
Ja: Stek...
Lynne: Nie powinieneś jeść mięsa. Kobiety lubią mężczyzn niezależnych, o silnej woli...
Ja: Lynne, ja robię zdjęcia Pentaksem i obrabiam je pod Linuksem...
Lynne: Dobra, to jaki ma być ten stek? Krwisty?
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl