Maciek  Dołączył: 20 Kwi 2006
Kodak Professional TRI-X 400 Film - 400TX
Macie może jakieś sugestie co do wałąnia Tri-X'a? Do tej pory używałem głównie D-76 (lub ID-11) 1:1. Potem ktoś mi doradził 1:3 i wyszło fajnie tylko muszę znaleźć jaki to był czas. Może jednak można zrobić coś lepiej? Głownie chodzi mi o naświetlenie nominalne ale wszelkie sugestie odnośnie forsowania też mile widziane. W tej chwili mam w domu D-76 i Rodinal ale mogę się spróbować zaopatrzyć w coś nowego.
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
Polecam artykuł -> http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4092. TRI-X jest ulubionym filmem autora (aa 50tka/1.4 Pentaksa jego ulubionym obiektywem choć przerabiał ich wieeele - łącznie z leikowymi ;) )
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
sołtys napisał/a:
50tka/1.4 Pentaksa jego ulubionym obiektywem


to raczej lekkie uproszczenie, choc nie zaprzeczam ze ma sentyment do naszego systemu :)
 

Maciek  Dołączył: 20 Kwi 2006
Artykuł Mike'a znam - zresztą sam wołam głównie w D-76 1:1 ale tyle tutaj eksperymentatorów i ludzi lubiących płynąć pod prąd (vide: http://manufactura.home.p...pic.php?t=426), że mam nadzieję przeczytać coś obrazoburczego ;-)
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
alkos: no w sumie racja, mimo, że MJ napisał cały artykuł pt. "mój ulubiony obiektyw" to słowo "ulubiony" w tekście umieścił w cudzysłowie ;)

Maciek napisał/a:
że mam nadzieję przeczytać coś obrazoburczego

spróbuj wywołać TRI-Xa w rodinalu 1:500 ;)
 

Maciek  Dołączył: 20 Kwi 2006
Cytat
spróbuj wywołać TRI-Xa w rodinalu 1:500 ;)

Ale ja bym chciał skończyć to wywoływać jeszcze w tym roku ;-)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Maciek napisał/a:
że mam nadzieję przeczytać coś obrazoburczego


Obrazoburczo to sie tego filmu wywolac nie da, bardzo mi przykro ;-) We wszystkim wyjdzie mniej lub bardziej dobrze - chyba ze przewolasz/niedowolasz, no ale to wtedy zwykła fuszerka ;-)
 

MKw  Dołączył: 20 Kwi 2006
To szczera prawda co Alkos pisze o TriX, wlasnie wziolem pod lupe wczoraj wywolywany film. Forsowany byl ISO 1600 i musze przyznac ze wyszedl naprawde idealnie ziarno bardzo male generalnie rewelacja. Ciesze sie ze zrobilem spory zapas :mrgreen:
Aha wywolywalem w XTOLu bez rozcienczania.
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
Ja wlasnie mysle gdzie by zapasy tego filmu zrobic.. i na 35 i 120.... :-?

Pzdr
Spinner
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
albo najlepiej gdzie znalezc takiego w szpuli w cenie polypana :mrgreen:
 

Spinner  Dołączył: 22 Mar 2006
Na 120 bedzie ciezko :mrgreen: A na 35 pewnie np. w USraju maja szpulki...

Pzdr
Spinner
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
no np. w b&h ... ale ceny już nie polypanowe (oczywiście wliczając koszty przesyłki itd. itd. itd.)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
sołtys napisał/a:
no np. w b&h ... ale ceny już nie polypanowe (oczywiście wliczając koszty przesyłki itd. itd. itd.)


może ktoś będzie do usa się wybierał wracał z forum.. wtedy by można *malutkie*zakupy zlecić :)
 

dzerry  Dołączył: 01 Maj 2006
MKw napisał/a:
Aha wywolywalem w XTOLu bez rozcienczania.


Ja tez tak wolalem, ale naswietlony nominalnie.
http://www.strawberryfiel...hp?showimage=35

jak dla mnie bomba.

dz.
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
sołtys napisał/a:
Polecam artykuł -> http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4092


Tak sobie przestudiowałem artykulik i mam zapytanie. Otóż autor pisze, że naświetla nominalnie na ISO200, w silnym świetle na 400, a w cieniu 100. Czy (jak myślę) całą kliszę muszę naświetlić z określonym ISO, czy mogę sobie pozwolić na naświetlanie kliszy z różną czułością? Jak się to ma do wołania?
Po 20latach przerwy w BW trudno mi przypomnieć sobie takie niuanse :)
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
rychu napisał/a:
Czy (jak myślę) całą kliszę muszę naświetlić z określonym ISO, czy mogę sobie pozwolić na naświetlanie kliszy z różną czułością? Jak się to ma do wołania?


Naswietlasz w zaleznosci od swiatla, czyli rozne czulosci na jednej kliszy. Wywolujesz - rzecz jasna - tak samo :-D

Tyle, ze... to tylko jeden ze sposobow, w zalozeniu dosyc wygodny i sensowny - tyle ze mi sie cz&b zdjecia Mike'a osobiscie wyjatkowo nie podobaja :-P
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
alkos napisał/a:
Naswietlasz w zaleznosci od swiatla, czyli rozne czulosci na jednej kliszy.

Przecież to różnica zaledwie 1EV w górę i w dół, po jakiego bawić się ISO, skoro można to zrobić prościej?
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
Przecież to różnica zaledwie 1EV w górę i w dół, po jakiego bawić się ISO, skoro można to zrobić prościej?


Chodzi ci o korekcje EV? To tylko kwestia metody... sens pozostaje ten sam :-)
 

sołtys  Dołączył: 19 Kwi 2006
rychu napisał/a:
Przecież to różnica zaledwie 1EV w górę i w dół, po jakiego bawić się ISO, skoro można to zrobić prościej?

no wlasnie, tak jak napisał alkos to kwestia metody, ale MJ raczej pisał o tym, że jeśli robisz cały negatyw w mocnym, kontrastowym świetle to ustawiasz iso 100, jak w słabym świetle rozproszonym to 400 i wtedy ma to sens bo ustawiasz raz ii nie trzeba się bawić korekcją, ale jak się robi w różnych warunkach no to wiadomo, że korekcją prościej
 
rychu  Dołączył: 08 Paź 2006
Cytat
to kwestia metody, ale MJ raczej pisał o tym, że jeśli robisz cały negatyw w mocnym, kontrastowym świetle to ustawiasz iso 100, jak w słabym świetle rozproszonym to 400 i wtedy ma to sens bo ustawiasz raz ii nie trzeba się bawić korekcją, ale jak się robi w różnych warunkach no to wiadomo, że korekcją prościej

Oczywiście mój sposób rozumowania opiera się na przeświadczeniu: 1 film/miesiąc :)) Do głowy nie przychodzi, że można wypstrykać kliszę np. w 1/2godz. Raz mi się zdarzyło 2 rolki w ciągu dnia, ale i tak w skrajnie różnych warunkach. My hiperamatorzy tak mamy ;)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach