Cytat![]()
http://masahisafukase.com/
Fotografie Masahisy Fukasego (1934-2012) to często niemal abstrakcyjne, a czasem trochę surrealistyczne, intrygujące czarno-białe obrazy. Oryginalne prace artysty z serii „Solitude of Ravens ” (1975-1982), która wybrana została w 2010 roku najlepszą foto-książką ostatnich dwudziestu pięciu lat. Wizualna narracja toczy się wokół postaci kruka: żywego, martwego, samotnego, w stadzie. Ptasie ślady na śniegu, zacierające się w pejzażu sylwetki, cienie – prace Fukasego budują złowieszczą, filmową atmosferę. Kruki, zamieszkujące japońskie miasta, są postrzegane w tym kraju jako zwiastuny mrocznej przyszłości. Ta nieokreślona groźba jest obecna w zdjęciach z cyklu „Ravens”, jednak pozostają one otwarte na różnorakie interpretacje. Pierwszym obsesyjnie realizowanym przez artystę tematem były portrety jego żony, Yōko Wanibe . Po jej odejściu fotograf skoncentrował się na krukach, które na jego zdjęciach miały symbolizować żal mężczyzny po rozpadzie związku, jego samotność. Jednocześnie wciąż były dla niego materialnymi stworzeniami, które uwieczniał w obrazach. Kończąc projekt w 1982 roku, Fukase ogłosił tajemniczo, że sam „stał się krukiem”.
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=OxyMpU70UJA
Miłość przez obiektyw – historia serii fotografii „From Window” Masahisy Fukase
Masahisa Fukase - japoński fotograf znany z codziennego dokumentowania swojej żony Yoko - stworzył w 1974 roku serię zdjęć „From Window”. Kolekcja ta będąca częścią wystawy „Another Language” na festiwalu Les Rencontres d’Arles, ukazuje Yoko w codziennych sytuacjach, często fotografowaną przez okno ich mieszkania.
Przez dziesięć lat ich małżeństwa Fukase patrzył na Yoko głównie przez obiektyw swojego aparatu.
Jak sama wspomina:
„Przez dziesięć lat, które spędziliśmy razem, patrzył na mnie tylko przez obiektyw aparatu. Zdjęcia, które mi zrobił, były niewątpliwie jego wizerunkami.”
W serii „From Window” widzimy subtelne zmiany w wyrazie twarzy Yoko. Początkowo pełna wdzięku i naturalności, z czasem jej spojrzenie zaczyna zdradzać niepokój. Permanentne „kochające spojrzenie” Fukase, uwieczniające każdy moment, stało się dla niej ciężarem.
Po dziesięciu latach Yoko postanowiła odejść. Jej decyzja wpędziła Fukase w głęboką depresję. Fotograf porzucił portrety na rzecz kruków – zwierząt symbolizujących żałobę i samotność. Tak narodziła się seria Ravens , uznawana dziś za jedną z najważniejszych książek fotograficznych na świecie.
Seria „From Window” to coś więcej niż zwykłe zdjęcia – to historia miłości, obsesji i straty. Czy oglądając tę serię, widzisz bardziej miłość czy kontrolę?
„Fukase obsesyjnie fotografował ludzi (i koty) wokół siebie, wyrażając miłość w sposób destrukcyjny. Jak Fukase przyznał w 1982 roku, dręczył go paradoks „bycia z innymi tylko po to, by ich fotografować”, co doprowadziło do głębokiej, egzystencjalnej samotności, ponieważ jego kompulsywne fotografowanie bliskich osób ostatecznie ich od niego odsuwało. „Widział mnie tylko przez obiektyw” – gorzko powiedziała Yoko o swoim uzależnionym od robienia zdjęć mężu. „Uważam, że wszystkie zdjęcia mnie to bez wątpienia zdjęcia samego siebie”.
![]()
https://www.photoeye.com/bookstore/citation/ZH888
„Cała moja rodzina, której obraz widzę odwrócony w matowym szkle, kiedyś umrze. Ten aparat, który odbija i zamraża ich obrazy, jest tak naprawdę urządzeniem do archiwizacji śmierci”.
– Masahisa Fukase
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl