no wlasnie, ucze sie wlasnie o kolorze, czytam sobie...
i tak mnie tknelo, zeby sprawdzic jeszcze raz i czegos nie kumam.
Otoz:
Tempertury barw swiatla sa przedstawione ponizej
to nich mi ktos powie, z jakiej racji w LR suwakiem jadac na lewo do wartosci
nizszych mam coraz bardziej niebieskie barwy a jadac na prawo do wyzszych mam
barwy zolte w czerwien? Czy to jakis babol, ktorego nikt nie zauwazyl?
Czy moze chodzi o odniesienie do kompensacji (o tym jedynie pomyslalem)
Czyli jezeli scena byla robiona przy zarowce, ktorej temperatura barwowa jest
rzedu 2800K, to majac tak zrobione zdjecie ustawiam na suwaku jej temperature
barwową i mam wowczas kompensacje niebieskim do "naturalnej" bialosci?
Nawet jesli tak wlasnie jest (a duzo na to wskazuje) no to niepootrzebnie moim zdaniem
wprowadza sie w blad, ja na wykladzie zglupialem. W koncu mowi sie potocznie o barwach
cieplych (czerwienie) a o dziwo temperature barwowa maja nizsza..
Mam przez to wszystko maly metlik w glowie, ale wiem jedno, rysunek powyzej
i praktyka (w monitorach) wskazuje ze jest tak wlasnie jak powyzej z temperatura
swiatla, to czemu jest tak glupio zrobione, ze jak pokarze komus zdjecie niebieskie
to musze mu powiedziec, ze tu punkt biei jest ustawiony na 2000K???
(co ewidentnie jest bledem, bo 2000K to czerwien!!)
ktos odwazny pomoze??
EDIT!!
na sam koniec wpadlem na to, ze w przypadku aparatow (i kamer) chodzi o magiczny termin "White Balance Compensation", czyli wlasnie kompensacja balansu bieli, przez co wowczas skale trzeba podac na odwrot by w wyniku nalozenia barw o tym samsym znaczniku (np. 2800) uzyskac biel.. BINGO
Chyba sam sobie odpowiedzialem na wszystko...
Trzeba wiec mowic, ze w przypadku zdecia niebieskiego mialem ustawiona kompensacje na zrodlo 2800K, ale musialo miec ono nieco WIECEJ kelwinow, skoro z roznicy liczb (np. 3500-2800=700K) wyszla nam wartosc dodatnia, wiec w strone de facto niebieskiego koloru..
yy, jesli przez przypadek udalo mi sie cos wylozyc, to bede z siebie dumny