am1974  Dołączył: 18 Wrz 2010
Postaram się wrzucić kilka "efektów specjalnych" z Sigmy 10-20.
Z tego co widzę ten filtr ma zastosowanie w filmowaniu i w fotografii ślubnej również.
Poniżej link do filmu pokazującego jego możliwości z obiektywem ze światłem 1.4 w słoneczny dzień:

http://www.youtube.com/watch?v=Jp353Q_P04c

Na pewno dużą zaletą jest zmienność ustawień, przydaje się kiedy trzeba ustawić ostrość a potem "przykręcamy śrubę". Trzeba też uważać na światło, które wpada od strony wizjera - potrafi mocno sfałszować pomiar, najlepiej stosować zaślepkę przy długich ekspozycjach. Tyle moich krótkich jak na razie doświadczeń... W każdym razie polecam, zwłaszcza jak się jeszcze uda tak jak mnie kupić za bardzo okazyjną cenę... Zastosowań jest na pewno o wiele więcej niż te powyżej przedstawione...
 

gamic1  Dołączył: 29 Sie 2009
am1974, właśnie ten filmik reklamujący filtr mi się w oczy rzucił, ale cena ok 500zł na średnicę 52mm (gdzieś mi się w oczy rzucił w sieci).

Fajna rzecz - zwłaszcza z ustawianiem ostrości.

Z moim ND 0.9 itd w wizjerze prawie nic nie widziałem , ale z pomocą przyszedł LV ;-)
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
gamic1 napisał/a:
technik219, - ale filtr polaryzacyjny z założenia wygasza światło (promienie, wiązki - jak zwał tak zwał) spolaryzowane - czyli o odpowiednim (dla filtra) kierunku.
Jednak nie rozumiesz :-P Zostawmy więc ten temat.
 

gamic1  Dołączył: 29 Sie 2009
technik219, - to wyjaśnij... ;-)

znalazłem w sieci:
"Filtry polaryzacyjne możemy również traktować i stosować jako neutralne filtry szare, które osłabiają strumień świetlny. Dodatkowo stosując dwa skręcone ze sobą filtry polaryzacyjne uzyskamy filtr szary o zmiennym współczynniku. Każde obrócenie jednego filtru w stosunku do drugiego powoduje zmianę strumienia świetlnego. W skrajnym przypadku, przy ustawieniu płaszczyzny polaryzacji filtrów pod kątem 90 stopni, przez taki układ filtrów światło nie przejdzie wcale.
Filtry polaryzacyjne liniowe i kołowe mają identyczne zastosowania, różnią się jedynie budową. "
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
No widzisz, znalazłeś. Teoretycznie wiemy jak to wygląda, a mnie chodzi o stronę praktyczną: czy ktoś próbował skręcić razem dwa filtry polaryzacyjne i czy u tego kogoś ściemnienie jest równomierne. Przypomnę: ja próbowałem i u mnie nie było równomierne. Pytanie ma na celu ustalenie:
1. czy to moje filtry są kiepskiej jakości, czy
2. używać dwóch filtrów liniowych, czy
3. używać liniowego i kołowego.
 

Makler  Dołączył: 09 Mar 2009
Zaciekawiło mnie to i poszukałem starego filtra PL liniowego do kompletu do kołowego. Pierwsza sprawa jaką zauważyłem to że filtry muszą być w kolejności:
Obiektyw > Kołowy > Liniowy.
I tutaj się pojawił problem, kołowy mam 58mm a liniowy 55mm i redukcji w tą stronę nie posiadam. Musiałem zatem trzymać filtr liniowy w ręce, do tego stary statyw się rozsypał a nowego jeszcze nie mam i robiłem z ręki. Wszystko to sprawiło że test wyszedł tak sobie. Jednak skoro zrobiłem zdjęcia to wkleję.

Kit WR, wszystkie - ISO 80 f:4.

Zdjęcia się różnią tylko czasami.

Zdjęcie bez filtrów 1/1250s


Z kołowym 1/500


K i L 1/250 - najjaśniej


próby kręcenia i uzyskania ciemności :-)
K i L 1/30


K i L 1/5


K i L 1/3 - najfajniejsze ;-)


K i L 0.8s


K i L 1.3s


W sumie wyszło około 10-11x czyli bez rewelacji, a do tego kolor przy max przyciemnieniu jest nie do przyjęcia. Prawdopodobnie ma tu znaczenie jakość filtrów, może ich rodzaj, może jeszcze coś innego.
Nie wyszło to zachęcająco, lecz trzeba wziąć pod uwagę warunki, czas trwania testu (~4min) i to że miałem tylko jeden komplet filtrów.

[ Dodano: 2012-03-16, 23:00 ]
Co do równomierności to ciężko jest na 100% coś powiedzieć. Liniowy był trzymany w ręce co źle wpływało na równoległość powierzchni obu filtrów, a to na pewno miało wpływ. Ogólnie test wyszedł do d..., ale temat jest nadal otwarty.

 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Na ostatnich dwóch ewidentnie wpadło światło z boku (pomiędzy filtry?)
 

Makler  Dołączył: 09 Mar 2009
Całkiem możliwe, przypominam sobie że pod koniec odwróciłem filtr liniowy gwintem na zewnątrz. Wydawało mi się że tak lepiej przylega i szansa na porysowanie kołowego mniejsza. Wtedy gwint filtra nie chował się i mogła być szpara. Podczas wstępnych testów w domu przy słabym świetle widziałem również niebieski zafarb więc nie wiem czy to miało decydujący wpływ.
Przy jakiejś okazji spróbuję powtórzyć z maksymalnym zaciemnieniem bardziej dokładnie.
 

powalos  Dołączył: 20 Kwi 2006
Makler napisał/a:
Całkiem możliwe, przypominam sobie że pod koniec odwróciłem filtr liniowy gwintem na zewnątrz.

Jeżeli go tak odwróciłeś, to ten filtr nie działał. Polaryzacyjny liniowy działa tylko prawidłowo założony. Filtry kołowe można zakładać dowolną stroną. To umożliwia nam odróżnienie filtrów kołowych od liniowych, gdy nie wiemy jakiego rodzaju filtr posiadamy. Przykładamy filtr do oka i kręcimy pierścieniem. Liniowy będzie działał tylko w jednym położeniu. Gdy odwrócimy go o 180 w osi pionowej raz efekt będzie a raz nie. Mam nadzieję, że nie zagmatwałem. Pzdr.
 
b-bar01  Dołączył: 09 Lip 2010
było o kombinacji dwóch filtrów i o wynalazku ND fader
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=38773
i tu
http://www.ewaipiotr.pl/2011/09/atrakcje-fadera/
generalnie kaszana.
 

White  Dołączył: 31 Paź 2008
b-bar01 napisał/a:
i tu
http://www.ewaipiotr.pl/2011/09/atrakcje-fadera/
generalnie kaszana.


Tak, tylko, że to jest filtr firmy Green.L, a nie LCW. LCW mz może być znacznie lepszy i pewnie jest.
 
mar1977  Dołączył: 20 Kwi 2012
witam prosze o pomoc kupiłem filtr szary regulowany ale nie potrafie ustawic czasu do przysłony mam pentax k200d
 

Nieostry  Dołączył: 08 Kwi 2010
White napisał/a:
Tak, tylko, że to jest filtr firmy Green.L, a nie LCW. LCW mz może być znacznie lepszy i pewnie jest.

Widząc jaka jest zasada działania to cudów bym się nie spodziewał. Każdemu chyba marzy się filtr uniwersalny, ale moim zdaniem to ta sama półka co filtry "wzmacniające" kolory, albo filtry UV w fotografii cyfrowej czyli taki przydaś, który później leży nie używany i nigdy nie zastąpi prawdziwego i potrzebnego filtra. Myślenie producenta jest mniej więcej takie: Jakoś działa i parę filtrów polaryzacyjnych zawsze się więcej sprzeda.

[ Dodano: 2012-04-20, 23:11 ]
mar1977 napisał/a:
witam prosze o pomoc kupiłem filtr szary regulowany ale nie potrafie ustawic czasu do przysłony mam pentax k200d

1. Ustaw aparat na statywie i wykadruj
2. Przekręć kółko nastaw programowych na literkę A ( takie na górze aparatu)
3. Ustaw przysłonę na wartość jaką uważasz.
4.Patrząc w wizjer ustaw taką siłę przyciemniania filtra jaką uważasz za stosowną.
5. Użyj wężyka spustowego, pilota lub samowyzwalacza do uruchomienia aparatu.
6. Gotowe. Aparat sam dobrał czas i zrobił zdjęcie

Żeby nie było, piszę poważnie
 

zunlicht666  Dołączył: 28 Lut 2011
znakomity watek będę próbował na razie mam Marumi MC ND x4
nawet nie wiedziałem że są regulowane (ale ciemniak jestem ) :-/
 

pazuzu88  Dołączył: 14 Kwi 2011
Przymierzam się do hoya nd400. Głównie krajobrazy. Prawie większość zdjęć przedstawia na długich czsach morze i fale. Ja myślę bardziej o jeziorach (sporadycznie rzeki, choć jakoś efektu tu nie widzę), wiadomo, falowanie morza to nie to samo co falowanie jeziora. Dlatego mam pytanie czy efekty otrzymane na jeziorach są równie ciekawe jak morskie "waty" ?

Czy nd400 jest na tyle ciemny że pomiar światła wariuje i trzeba poprawkę czasu nanosić ręcznie?
 

diablo1  Dołączył: 08 Kwi 2009
pazuzu88 napisał/a:
Dlatego mam pytanie czy efekty otrzymane na jeziorach są równie ciekawe jak morskie "waty" ?

Nie ma różnicy,czy to jezioro czy morze-ocean czy też kałuża wszystko zależy od wiatru jakie duże fale porobi,jak ocean jest spokojny i nie ma fali to wyjdzie szklanka-lustro a nie wata :)
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
pazuzu88 napisał/a:
czy efekty otrzymane na jeziorach są równie ciekawe jak morskie "waty" ?

Jak wygenerujesz takie bałwany jak na morzu, to efekty będą podobne ;-)
Zależy jaki czas naświetlania Ci wyjdzie. Płynąca woda zawsze będzie jak odwinięty z beli jedwab. Natomiast żeby podobny efekt uzyskać na niebie, musi wiać spory wiatr. Niedawno robiłem próbę z ND 1000 (czas około 3 minuty) i chmury wyszły prawie jak bez filtra. Przy takim czasie każda woda się wygładzi, a niebo niekoniecznie.
 

pazuzu88  Dołączył: 14 Kwi 2011
Dzięki za odpowiedzi.

A jak wygląda sprawa z pomiarem światła?
 

technik219  Dołączył: 25 Sty 2009
Mierzysz światło bez filtra, mnożysz przez jego współczynnik i uwzględniasz efekt Schwarzschilda (jeśli czas naświetlania przekracza 1/2 - 1 sek - w zależności od materiału). Jeśli kolor to dodatkowo filtry korekcyjne. Jeśli robisz na cyfrze, to oprócz tego próby (współczynnika Schwarzschilda i filtrów korekcyjnych nie stosujesz).
 
am1974  Dołączył: 18 Wrz 2010
Sample z fader'a:


25s . f/11.0 . ISO 50 . 50 mm


10s . f/11.0 . ISO 50 . 50 mm

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach