Cytat
fot. Marcin Kamiński
http://tomaszwiech.com/
Absolwent politologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2004, specjalizacja - dziennikarstwo). Od 2008 roku studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Czechach.
W swej pracy najbardziej zainteresowany jest obrazowaniem przemian w Europie Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Polsce. Wykonywał również cykle fotograficzne w Rumunii, Słowacji i na Ukrainie. Jak sam mówi, najbardziej lubi fotografować takie miejsca i sytuacje, gdzie pozornie nic nie dzieje. Posługuje się konwencją dokumentu fotograficznego w różnych jej odmianach. Sięga po reportaż i portret, za każdym razem modyfikując je tak, by najlepiej ukazać najważniejsze aspekty podejmowanego tematu. Do najbardziej znanych jego prac należą cykle: "W Polsce" (2005-2010), "Skawce" (2009), "Park" (2007-2009), "Coś osobistego" (2007-2009) i "Nowa Huta" (2008).
Tematem cyklu fotograficznego "Park" (2007-2009) stał się Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, założony w latach pięćdziesiątych na najbardziej chyba uprzemysłowionym terenie w ówczesnej Polsce, gdzie na kilometr kwadratowy ziemi spadało blisko osiemset ton pyłów. W założeniu miał być idealnym miejscem rozrywki i rekreacji dla zmęczonych codzienną pracą górników i ich rodzin. Centralna część parku została zaprojektowana jako rezerwat leśny, a wokół niego powstały: ogród zoologiczny, wesołe miasteczko, rosarium, hala wystawowa "Kapelusz", Stadion Śląski, planetarium, kąpielisko "Fala", korty tenisowe oraz restauracje. Już u schyłku PRL złoty okres Parku przeminął i część obiektów zaczęła popadać w ruinę. W okresie transformacji proces destrukcji uległ przyspieszeniu.
Zdjęcia Tomasza Wiecha pokazują jak socrealistyczne rzeźby porastają mchem, betonowe cielska dinozaurów rozpadają się, odsłaniając metalowe konstrukcje. Zarazem obok dawnych obiektów powstają nowe - najczęściej tandetne kioski z zabawkami, gabinety strachu czy ogródki piwne.
Innym cyklem dokumentalnym Wiecha ilustrującym przemiany we współczesnej Polsce, skoncentrowanym nie tyle na popadającym w ruinę starym, co powstającym na naszych oczach nowym porządku, jest "Coś osobistego" (2007-2010). Fotografie zrealizowane w dużych, krakowskich korporacjach pokazują codzienność spędzających tam wiele godzin pracowników. Jednym ze zjawisk, które interesują Wiecha, jest proces zadomawiania się ludzi w przestrzeni biura.
Chłodne, nieprzyjazne przestrzenie dużych korporacji projektowane są na całym świecie według tych samych zasad. Zdehumanizowane i nieprzyjazne, wyglądają wszędzie tak samo. Puste stanowią kwintesencję typowości i przeciętności, dopiero pracownicy zaczynają nadawać im ludzki, indywidualny wymiar. Na ściankach działowych swych boksów umieszczają rysunki dzieci, na ekranie komputera instalują tapety ze zdjęciami z wakacji, na biurku zaś stawiają ulubione bibeloty czy okolicznościowe dekoracje, jak drzewka bożonarodzeniowe. Jedna z fotografii z tego cyklu, zatytułowana "Śniadanie w korporacji", przyniosła autorowi III nagrodę konkursie World Press Photo 2009.
Przemiany w otaczającej rzeczywistości Tomasz Wiech ukazuje często poprzez portrety ludzi i miejsc. Dzieje się tak w przypadku cyklu fotograficznego "Skawce". Tytuł to nazwa wsi położonej w Małopolsce, kilkadziesiąt kilometrów od Wadowic, nad rzeką Skawą. Wieś miała ulec zniszczeniu, a właściwie zatopieniu, wskutek budowy tamy. Pierwsze sygnały o planach zalania tego terenu mieszkańcy otrzymali w latach sześćdziesiątych. Kilkanaście lat później rozpoczęła się budowa wysokiej na 50 metrów tamy. Trwa ona do dziś i nikt nie jest w stanie powiedzieć, kiedy zostanie ukończona, ale istniejące jedynie w planach sztuczne jezioro zdążyło już zniszczyć życie mieszkańców Skawiec. Zabroniono im przeprowadzania remontów oraz wznoszenia nowych domów, nakazano sprzedaż ziemi i gospodarstw oraz zarządzono przeprowadzkę do nowo powstałej wsi nazwanej Nowymi Skawcami. W Starych Skawcach pozostało już tylko kilkanaście domów. Mieszkają w nich ci, którzy chcą umrzeć w miejscu swoich narodzin.
Fotograf tak opowiadał o trudnościach związanych z realizacją tematu:
- Zainteresował mnie sam fenomen - coś istnieje, a za chwilę tego nie ma. W przypadku Skawiec sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo ta wieś nie zniknęła, tylko została przeniesiona w inne miejsce i w nieco zmienionym kształcie. Poza tym sam temat w sensie wizualnym nie jest jakiś superfotograficzny, więc kosztowało mnie to dużo pracy. Zdecydowałem się na połączenie zdjęć z wywiadem, ponieważ usłyszałem od mieszkańców rzeczy, których nie potrafiłem precyzyjnie przełożyć na język obrazu. Kiedy pierwszy raz przyjechałem do Skawiec, spotkałem pewną kobietę i zapytałem, gdzie jest ta wieś, która ma zostać zalana. W głowie miałem apokaliptyczne obrazy mieszkańców, którzy pakują swój dobytek i uciekają. A ona powiedziała: "O, ten dom zostanie zalany, ten też, właściwie wszystkie". Skawce wyglądały jak zwykła wieś. I dlatego wiele osób mówiło mi, że to nie jest temat. Ale ja się uparłem i postanowiłem skończyć ten projekt. Lubię fotografować rzeczy zwyczajne, na pierwszy rzut oka nieefektowne.
Wiech od 2004 do 2010 roku pracował jako fotoreporter w "Gazecie Wyborczej", od 2010 roku jest wolnym strzelcem. Jego zdjęcia, dystrybuowane przez Agencję Gazeta, pojawiały się w większości najważniejszych polskich gazet i magazynów. Otrzymał wiele znaczących nagród w dziedzinie fotografii prasowej, między innymi: Grand Press Photo (2006), WBK Press Photo (2006, 2007), World Press Photo (2009).
http://www.culture.pl/baz...nt/tomasz-wiech
Tomasz Wiech - Fotograf miesiąca - Szeroki Kadr
http://www.szerokikadr.pl...a/tomasz_wiech/
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
120 | 135 | APS-C
C330s 67 45 75 105 165 | MXx2 MES (nie działa) MZ-5n (nie działa) 28 50 35 43 (nie działa) 50 | GRII K-5 21
JORGE.MARTINEZ@PL | Jeden Aparat 7.0 | Instagram
jorge.martinez napisał/a:A tu widać ci którzy z tą formą romansowali, też się od niej potrafią odciąć
alekw napisał/a::-)
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
Cytat
Lato w pełni (2010)
Wakacje nad morzem - w Ustce, Łebie i Darłówku, w obiektywie Tomasza Wiecha.
Zdjęcia sa częścią projektu fotograficznego o Polsce, przygotowywanego dzięki stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
http://tygodnik.onet.pl/1...toreportaz.html
"W sztuce może być coś dobrze zrobione albo źle, nic więcej." Stanisław Lem
Pentax Spotmatic SP | Pentax 6x7
karmazyniello napisał/a:Daleeeeeeeko mu to Martina Parr'a. Nuda.
Pentax Spotmatic SP | Pentax 6x7
karmazyniello napisał/a:wojtekk, set Parr'a o wypoczywających anglikach czym według Ciebie jest w stosunku do zdjęć Wiecha?
CytatOdnoszę wrażenie że takie zdjęcia można robić zaocznie na zamówienie u cioci z wprawnym okiem która akurat jest w Juracie.
Pentax Spotmatic SP | Pentax 6x7
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
alekw napisał/a:Chociaż oczywiście, w dobie łatwej informacji, jest to przekaz dla nielicznych. Pytanie jaki jest sens, jeśli ci nieliczni to kuratorzy, historycy i koledzy dokumentaliści?
wojtekk napisał/a:alekw napisał/a:Chociaż oczywiście, w dobie łatwej informacji, jest to przekaz dla nielicznych. Pytanie jaki jest sens, jeśli ci nieliczni to kuratorzy, historycy i koledzy dokumentaliści?
Jakbym się miał zastanawiać, czy to, co robię ma sens dla ogółu to bym od dawna nic nie stworzył... :)
Sony i 2x Pentax
http://36klatek.pl
wojtekk napisał/a:Jakbym się miał zastanawiać, czy to, co robię ma sens dla ogółu to bym od dawna nic nie stworzył... :)
Pentax Spotmatic SP | Pentax 6x7
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl