marfalc  Dołączył: 08 Sty 2010
Siostra chce kupić jakąś nawigację gps do ok 400 zł (z mapą). Co możecie polecić?
 

Enzo  Dołączył: 20 Gru 2006
Navroad lub Goclever z Automapą powinny dać radę.
 

DiMarco  Dołączył: 24 Sty 2012
Witajcie !
Rozglądam się za jakąś w miarę dobrą, nie za mocno skomplikowaną, wygodną w obsłudze i czytelną navi do auta. Cena w granicach 500 - 600 PLN.
Macie jakieś doświadczenia w tym temacie ?
Pozdrawiam :-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Musisz rozpoznać jaki program nawigacyjny Ci odpowiada. Same urządzenia różnią się głównie wielkością więc tu musisz wziąć pod uwagę stan swojego wzroku oraz jakość wyświetlacza, głównie czytelność w mocnym świetle.

http://www.chip.pl/rankin...s-z-mapa-polski
http://www.chip.pl/rankin...s-z-mapa-europy
 
Soosa  Dołączył: 10 Kwi 2009
Trzeba sobie odpowiedzieć, ile lat ma nawigacja służyć i ile chcemy na nią łożyć (na aktualizacje). Garmin, a ostatnio także TomTom i MIO sprzedaje urządzenia z bezpłatnymi dożywotnimi aktualizacjami map. Sprawdź to przy zakupie, co by nie kupić jakiejś "starej" modelowo navi i bulić za aktualizacje.

Kolejne pytanie to gdzie ma być używana ta navi - jeśli przede wszystkim w Polsce, to najbardziej dokładne mapy (najbardziej szczegółowa sieć ulic) ma Automapa (EMapa i Navteq dla EU+Świat), potem względnie Mapamap (swojego czasu dostarczała dane do GPMapy), TomTom (Teleatlas), Garmin (Navteq) i na koniec Mio (Emapa i Teleatlas dla EU+Świat). Jeśli chodzi o aktualność i dokładność Europy (szczególnie zachodnia i południowa), to Garmin z mapami Navteq, następnie ew. Automapa, i potem pozostałe.
Navteq należy do Nokii i aktualizacje map udostępniane innym producentom oprogramowania (AM, Garmin, Navigon) ponoć docierają z opóźnieniem, w stosunku np. do smartfonów z navi od Nokii.
Teleatlas należy do TomToma, więc też jak by co wiadomo, kto będzie miał najbardziej aktualne mapy od tego producenta.
Mio oceniam dość negatywnie, ale doświadczenie z tą navi mam tak sprzed 2 lat. Wtedy, pomimo bazowania na mapach z Automapy, nawigacja krajowa była po prostu masakrą - słaba szczegółowość map - mapy z AM wyglądały po prostu na bardzo wykastrowane.

Następna rzecz którą warto sprawdzić przy zakupie navi to kompatybilność zarówno z GPS i Glonass, co przyda się przede wszystkim na wyjazdach na wschód, ale także i na naszym terytorium - w końcu satelity GPS już dogorywają, w Stanach mają kryzys, a ruski system ponoć dokładniejszy nawet jest. Tak więc jest to rozwiązanie przyszłościowe.

Automapa niestety nie jest navi dedykowaną, a programem który instalujesz gdzie chcesz. Jeśli rozważasz oprogramowanie które możesz zastosować na dowolnej navi (windows phone, android) to rozważ obok Automapy (ponoć cienka na androidzie) Navigon (dość rozbudowany program, aktualnie należy do Garmina), iGo (oferuje możliwość obsługi map różnych dostawców), a także TomToma.
Nawigacje dedykowane to niestety wymierający gatunek - dzięki smartfonom i tableto zniknie szybciej jak laptopy. Pozostaną same programy nawigacyjne + ew. nawigacje turystyczne i tyle.

Rozmiarowo 4,3" to absolutne minimum, 4,7-5 daje dopiero komfort korzystania.

Sorry za drobny bałagan informacyjny, mam nadzieję że jednak jest zrozumiale.
 

Ijon  Dołączył: 27 Paź 2006
Soosa napisał/a:
w Polsce, to najbardziej dokładne mapy (najbardziej szczegółowa sieć ulic)
jest na mapie UMP http://ump.waw.pl którą najłatwiej zainstalować na urządzeniach Garmina

Soosa napisał/a:
w końcu satelity GPS już dogorywają,
Mógłbyś napisać coś więcej? Będące większością obecnej konstelacji satelity Block IIR mają zakładany czas pracy 10 lat, obecnie wystrzeliwane IIF - 12 lat. Wydaje mi się że to dość dużo :)
 

Kytutr  Dołączył: 20 Lut 2007
Ijon napisał/a:
jest na mapie UMP http://ump.waw.pl którą najłatwiej zainstalować na urządzeniach Garmina
I najłatwiej jest prawie zakopać się w błocie na nieprzejezdnej drodze gruntowej ;-) - przetestowane na Kaszubskich Grzybkach II.

Ale żarty żartami - możliwość korzystania z map UMP/OSM to wielka zaleta nawigacji, która to obsługuje. Kilka razy korzystałem z nawigacji turn-by-turn po mapach UMP i OSM w programie OsmAnd na telefonie z Androidem i byłem zadowolony.

Teraz korzystam z Here Drive na Lumii 520 i też jestem zadowolony. Nokiowa nawigacja całkiem ciekawie wyznacza trasy, kiedy człowiek nie chce korzystać z autostrad. Plus jest taki, że ruch na drogach lokalnych wcale nie jest taki duży, a można przy tym zobaczyć "większy kawałek świata". Jazdę mniej uczęszczanymi drogami uskuteczniałem ostatnio na trasach Brno-Wrocław (2 razy) oraz Wrocław-Bogatynia-Praga.
 

greentrek  Dołączył: 14 Sie 2012
Jest kilka mooocno dyskusyjnych "teorii"
Soosa napisał/a:
kompatybilność zarówno z GPS i Glonass

Nie słyszałem żeby cywilne navi obsługiwały dwusystemowość, to domena odbiorników klasy pomiarowej - cenowo zupełnie inna bajka, właśnie jeden taki leży obok mnie; zresztą w autonavi, gdzie pozycja jest programowo przyciągana do drogi i błąd może być na poziomie 15m, to używanie Glonassa jest jak jazda czołgiem na jagody :-P
Soosa napisał/a:
Automapa niestety nie jest navi dedykowaną

Chyba chciałeś napisać "na szczęście"
Soosa napisał/a:
dzięki smartfonom i tabletom zniknie szybciej jak laptopy

:shock: To lapy na szmelc? A jak ktoś nie tylko siedzi na necie, albo - niesłychane - nie lajkuje na fejsie, tylko używa softu niepaluchowego? Zresztą, AutoCAD albo ERDAS na tabie... no trzeba mieć fantazję :mrgreen:
Soosa napisał/a:
4,7-5 daje dopiero komfort korzystania

Komfort to jest na 10" i procu x86 ;-)
Kytutr napisał/a:
Nokiowa nawigacja całkiem ciekawie wyznacza trasy

Nie wiem jak teraz, kiedyś weryfikowałem AM i OviMap na drogach Mazur, Nokia lekko porażkowa była, zresztą co można zobaczyć na takim E72 :roll:
Natomiast jestem zafascynowany OSM, na terenach gdzie nie ma żadnych map - np. pięknie prowadzi przez pustynię w Qatarze :-)
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Sprawdzałem kiedyś z kolegą kilka nawigacji wrzucając jego adres (jego dom ma kilkadziesiąt lat i był wcześniej niż dwupasmowa droga pod oknami) i tylko automapa i mapamap pokazywały go w tym miejscu w którym stoi. Pozostałe myliły się o kilkaset metrów.
 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
W firmie jeździmy na AM i jest to najczęściej droga przez mękę. Ostatnio trasą szybką z Kęt k. B.Białej,Hołek przeciągnął nas przez Oświęcim,jakieś zadupia po Katowice i tam dopiero skierował na A-4 :shock: A wystarczyło pojechać na Chrzanów. To co wyprawia ten program i jego algorytmy,może doprowadzić do nerwic. Jazdę po drogach powiatowych oblicza ze średnią prędkością 100 km/h :shock: Prywatnie przećwiczyłem chyba wszystkie bardziej znane programy i od lat mam zaufanie jedynie do iGO,zwłaszcza że mamy możliwość wyboru dostawcy map. Jeżeli chodzi o walory estetyczne,to również bije na głowę AM,Tom Tom-a i inne znane. Urządzenie dedykowane to w dzisiejszych czasach według mnie anachronizm zwłaszcza że na 7" tablecie wszystko wygląda zdecydowanie lepiej.
 

Marooned  Dołączył: 14 Paź 2006
greentrek napisał/a:
Nie słyszałem żeby cywilne navi obsługiwały dwusystemowość, to domena odbiorników klasy pomiarowej - cenowo zupełnie inna bajka
Pierwsze z brzegu:
http://www.alibaba.com/sh...navigation.html
world google IGO maps GLONASS+GPS hyundai i10 car gps navigation DVR-GS8
Min. Order: 1 Set
FOB Price: US $35-70 / Set
 
MCsubi  Dołączył: 27 Paź 2009
andybond, twoje problemy wynikają z błędnej konfiguracji lub Automapa chciała ominąć kawałek A4 z powodu korka na bramkach lub wypadku.

Ze względu na kategoryzację tras Automapa nie ma rywali og kilkunastu lat.

[ Dodano: 2013-11-28, 20:36 ]
greentrek napisał/a:
Nie słyszałem żeby cywilne navi obsługiwały dwusystemowość, to domena odbiorników klasy pomiarowej - cenowo zupełnie inna bajka, właśnie jeden taki leży obok mnie


Nawet komórki są dwusystemowe i to od ładnych kilku lat.
 

andybond  Dołączył: 13 Lip 2009
MCsubi napisał/a:
twoje problemy wynikają z błędnej konfiguracji lub Automapa chciała ominąć kawałek A4 z powodu korka na bramkach lub wypadku.

Tja,dba o mnie tak bardzo że w czasie podróży do Słupska jechałem przez "kocie łby" we wsi Murzynek :-/ Oczywiście w opcji trasy szybkiej :mrgreen: Tą trasą również pozostałe 290 km miałem przejechać w 3 godziny :-) Tu się z tobą zgodzę że pod względem kategoryzacji nie ma sobie równych :-D
 

greentrek  Dołączył: 14 Sie 2012
Marooned napisał/a:
Pierwsze z brzegu:
world google IGO maps GLONASS+GPS hyundai i10 car gps navigation DVR-GS8

Cóż, kiedyś się mówiło że papier przyjmie wszystko... a co teraz mówić o necie? :roll:
Jeśli odpowiada Ci ta świadomość, to z nią żyj. Ja osobiście bardzo żałuję że za sprzęt Ashtecha płacę Jankesom grubą kasę, a przecież mógłbym go ściągnąć bezpośrednio z Chin za psi pieniądz. Nawet pomijając fakt że producentowi najwyraźniej umknęło, iż Ashtech już od pewnego czasu jest firmowany jako Spectra Precision [a zupełnie niedawno przejęty przez Trimbla]. Za to bardzo się cieszę że mogę już kupić anteny do Galileo, systemu którego nie ma i nie wiadomo kiedy będzie; a nawet będzie mi odbierała także GPS i Glonass, a także oczywiście zapewni łączność GSM. Tak to nawet w Erze nie dawali - normalnie "usuwa ciąże, krawaty wiąże" :-P
 

DiMarco  Dołączył: 24 Sty 2012
O.k, trochę się zagubiłem w tym gąszczu informacji :-D .
Przemierzam ostatnio głównie zachód Europy: ze Szczecina jeżdżę do pracy we Frankfurcie nad Menem i tam często muszę po mieście i okolicach, ale i również bardziej na południe Niemiec. Mój staruszek Lark-Free Bird 4,3" z AM wyzionął ducha, więc chciałem coś nowszego 5" i tak się zastanawiałem nad
http://www.ceneo.pl/8535945#tab=spec.
Nie za mocno orientuję się jak wygląda dostęp do aktualizacji map i kosztów tej " inwestycji". I jakoś nie za bardzo mi leży posługiwaniem się smartfonem, nie te oczy co kiedyś :-P
 

DiMarco  Dołączył: 24 Sty 2012
Nie, nie jestem zawodowym driverem, normalnie dużą osobówką - Grande Picasso :-P , ale się muszę sprawnie przemieszczać i w różne dziwne miejsca muszę dotrzeć. Pisałem już, że miałem 4,3 " i jakoś to małe specjalnie nie było, ale uznałem, że 5" może być w sam raz.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
espresso napisał/a:
jeździsz TIRem? 5" to telewizor

Napisał właściciel dobrego wzroku, dla dalekowidza 5" to też jest bardzo małe.
 

greentrek  Dołączył: 14 Sie 2012
plwk napisał/a:
5" to też jest bardzo małe

No pewnie, wcześniej pisałem że dopiero 10" daje jakiś tam komfort 8-) Tak wygląda różnica w podglądzie AutoMapy na 10,1" Fujitsu Q550 i 2,8" Asusie P535


Ja oczywiście wiem że to nieco przegięte, ale zasadniczym przeznaczeniem gadżetów jest praca w programach kartograficznych/GIS - na Ashtechu [3,5"] odpalony ArcPad, na tabie QGIS ;-)
 

czaszka  Dołączył: 19 Paź 2009
andybond napisał/a:
Prywatnie przećwiczyłem chyba wszystkie bardziej znane programy i od lat mam zaufanie jedynie do iGO,zwłaszcza że mamy możliwość wyboru dostawcy map.

Tu się zgodzę, iGO to najlepszy program z jakim miałem do czynienia. Mapy na Europę są pierwsza klasa, natomiast trochę daje ciała na polskich drogach. Po aktualizacji map Navteq kilkakrotnie program chciał abym jechał zamkniętym odcinkiem autostrady, lub omijał już oddany do użytku. Także i do niego nie mam pełnego zaufania, zawsze przed wyjazdem sprawdzam proponowaną drogę z wersją papierową.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Trasę do wykorzystania w AM można sobie wyznaczyć w targeo i wczytać do nawigacji.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach