SzkaTU  Dołączył: 26 Lip 2014
K-50 małe pomieszczenie
Witam wszystkich fotografów. Na wstępnie chciałbym powiedzieć, że jestem bardzo zielony w sprawie fotografii, no może już nie tak bardzo, ale... Potrzebuje zrobić w miarę profesjonalne zdjęcia ubrań, do sklepu internetowego .Pomieszczenie jest 4x 3 m, ale są jeszcze meble , więc jest go jeszcze mniej. Zakupiłem aparat taki jak w tytule, obiektyw póki co standard 18-50 DAL. Do tego zakupiłem prosty zestaw żarówki błyskowej z fotocelą, statywem z parasolką za 150 zł . No i to chyba był błąd bo zdjęcia wychodzą prześwietlone, nawet na ISO 100.Żeby jako tako to wyglądało zakładałem dwie chusteczki na lampę, ale i tak są jasne. Ta lampa jest podłączona kabelkiem oczywiście, bo jak wiadomo są przebłyski pomiarowe i lipa. Zastanawiam się czy w ogóle w tak małym pomieszczeniu da się zrobić ładne, dobrze naświetlone ostre zdjęcie. prawda jest taka, że przy tej lampie co teraz mam, trzeba chyba i tak ustawiać wszystko ręcznie, bo przecież aparat nie automatyzuje się z tą lampką przez ten kabelek, dobrze myślę ? Zdjęcia nie wychodzą najlepszej jakości. No i chcę kupić coś żeby wreszcie to wyglądało dobrze. Ale co ? ? Myślałem nad dwoma lampkami ustawionymi po bokach o niewielkiej liczbie przewodniej 20 ? ,i żeby pracowały w P-TTL - w trybie bezprzewodowym . Ale czy to zaś nie będzie za dużo ? Ciężkie to wszystko. Może lepiej przenieść sie do większego pokoju ? . A może jedna by wystarczyła na aparacie, ale wtedy zdjęcia będą płaskie. Dodam, że chcę oświetlić manekina i mam białe tło. Doradzicie mi cioś w miarę zrozumiałym językiem, bo jak czytam te wszystkie wypowiedzi to zapominam jak się nazywam. Pozdrawiam
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
1. Zamieść zdjęcia z EXIFem.
2. W jakim trybie fotografujesz (PASM)?
 
SzkaTU  Dołączył: 26 Lip 2014
Witam. Pierwszy raz słyszę o tym co napisałeś, no ale po poczytaniu spróbuje odpowiedzieć. Zdjęcia robiłem raczej w trybie automatycznym, zmieniałem tylko ISO i SCN czyli gotowe ustawienia. Nie jestem w stanie określić w jakiej scenie były robione te zdjęcia co teraz zamieszcze. Czyli chyba nie pracuje na PASM. Zamieszczam zdjęcia. http://www.sendspace.pl/f...d51c771d8c632b2
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Używając błysku, powinieneś pracować w trybie manualnym (M z trybów PASM). Wówczas masz możliwość kontrolowania ekspozycji do siły błysku. SCN - to bezużyteczne bajery. Twój problem wynika z faktu, że powierzyłeś całe ustawienie ekspozycji automatyce.
Ustaw na kółku trybów M, ISO 100, zrób zdjęcie z lampkami i zobacz na podglądzie jaką należy wprowadzić korektę ekspozycji, zmieniając czas / przysłonę lub siłę błysku lamp.
Pamiętaj jednak, że w Twoim aparacie najkrótszy czas synchronizacji z błyskiem wynosi 1/180s. Jeżeli dasz krótszy czas, migawka nie zdąży zarejestrować błysku.
Powodzenia w zabawie...
 
SzkaTU  Dołączył: 26 Lip 2014
Ok. Będę komponował, tylko z jakim sprzętem . Czy jedna żarówka z fotocela i parasolka to nie mało? Zdjęcia są oświetlone tylko z jednej strony. Jak uważasz jaki sprzęt może być najlepszy do tego typu zdjęć? A czy w trybie P TTL tez trzeba wszystko na manualu robić? Pozdrawiam
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
Ale wspomniałeś, że masz zestaw lampki+parasolki+statyw za 150zł. Założyłem, że w tej cenie raczej nie dostałeś lampy obsługującej P-TTLa. Poza tym tryb Manualny pozwoli Ci na świadomy dobór siły błysku.
To, czy jedna lampa Ci wystarczy, zależy od wielu czynników - chociażby doboru mocy błysku do światła zastanego. Jeżeli chcesz wyeliminować zastane i zwiększyć siłę błysku, jednocześnie rozjaśnić cienie, wystarczy odpowiednio ustawiona blenda.
 
SzkaTU  Dołączył: 26 Lip 2014
Witaj. Tak mam taki zestaw, ale wspomniałem także, że chcę kupić coś innego. No i zainteresowałem się trybem P-TTL . Zależy mi na tym, żeby nie było żadnych kabli, bo w małym pomieszczeniu to jest przekleństwo. Rozważam zakup tej lampki http://www.euro.com.pl/la...ntax.bhtml#opis

Moje pytanie brzmi, czy będzie ona pracować w trybie bezprzewodowym ? Jest napisane, że ma tą funkcję, ale na instrukcji aparatu jest coś wspomniane użycie dwóch lamp, ( http://tufotki.pl/nIlB1 ) ale tu chodzi chyba, o krótki czas naświetlenia tylko . Ale ja chyba takiego krótkiego potrzebuje, gdy będą te lampy, czy nie ?
Pozdrawiam
 

Michu  Dołączył: 18 Kwi 2006
P-TTL to inteligentna automatyka. Błyskając w studio nie możesz zdawać się na automatykę, bowiem w ten sposób nie osiągniesz powtarzalności ekspozycji. Wystarczy, że zmienisz kolor stroju, przesuniesz obiekt i aparat zupełnie inaczej zanalizuje daną scenę. Sorry - chcesz błyskać, pokochaj tryb manualny - tu po prostu nad wszystkim Ty panujesz.
Do takiego błyskania darowałbym sobie tego Metza.
Lepiej kup prostacką YONGNUO 460II i do tego wyzwalacz radiowy z odbiornikiem (np. RF-602). Wyjdzie Ci to taniej. Chyba, że Twoja lampka posiada możliwość podpięcia odbiornika radiowego i ma możliwość sterowania siłą błysku - wówczas ograniczasz się do zakupu jedynie radiówki.
 

Apas  Dołączył: 26 Sty 2007
SzkaTU - zanim wydasz kolejne pieniądze na cudowne lampy, które 'same' zrobia idealne zdjęcia, najpierw zaiwestuj w wiedzę.
Doskonałe, świetnie naaświetlone zdjęcia możesz zrobiż z jedną, prostą, manualna lampą blyskową montowaną na sankach aparatu albo z taką lampką na statywie, jaka juz masz. Wystarczy wiedzieć JAK.
Poniżej masz zdjęcie zrobione z użyciem 1 lampy blyskowej pracującej w trybie manualnym, montowanej na sankach aparatu:

Oczywiście, w tym wypadku plan był ustawiony w naprawdę dużym pomieszczeniu - hali fabrycznej.
Następne zdjcie to znowu pojedyńcza lampa na sankach tryb manualny - ale tym razem pomieszczenie mialo jakieś 3m na 2m, wszystkie powierzchnie malowane na jasno:

Jak widzisz, w obu przypadkach nie ma 'spłaszczenia' zdjęcia.
Ostatni przykad to portret zrobiony z jedną lampą na statywie wyposażoną w białą parasolkę. Wielkość pomieszczenia 3,5 x 3,5m. Cień po prawej stronie głowy modela można łatwo usunąc stosując blendę - nadal do oświetlenia całości wystarczy jedna lampa:

Jak widzisz, pojedyńcze źrodło swiatła błyskowego daje bardzo wiele mozliwosci kreatywnego fotografowania, a zamieszczone przeze mnie zdjecia nie są bynajmniej dziełami sztuki. Wielkość pomieszcenia nie odgrywa roli o ile wiesz, JAK zrobić to, co chcesz osiągnąć. Owszem, przy swietle studyjnym jego nadmiar bywa problemem, ale nie jest to coś, nad czym nie da się zapanować. PTTL i kolejne lampy nie rozwiążą twoich problemów (PTTL może je nawet zwielokrotnic...), natomiast solida lektura i nieco praktyki - jak najbardziej.
Nie odbierz mnie źle, ale gdy kierowca bez prawa jazdy zadaje pytania, jak robić poślizg kontrolowany na wąskiej, szutrowej drodze - to maja odpowiedź jest zawsze taka sama: naucz się najpierw jeździc. I nie jest to przejaw lekceważenia, zapewniam.
 
SzkaTU  Dołączył: 26 Lip 2014
Dobra. Pokombinuje. Jeszcze jedno pytanie. Czy w trybie manualnym są wysyłane przebłyski pomiarowe ? Bo zależy mi żeby tych przeklętych kabli nie było , tylko by wyzwalało się przez fot celę. Dodam też, że chodzi mi o szybkość robienia tych fotek. Nie mogę sobie pozwolić bawić się z ustawieniami przy każdym zjdęciu, bo robienie np. 100 fotek zajmie mi bardzo dużo czasu.
 

Apas  Dołączył: 26 Sty 2007
SzkaTU napisał/a:
Dobra. Pokombinuje. Jeszcze jedno pytanie. Czy w trybie manualnym są wysyłane przebłyski pomiarowe ? Bo zależy mi żeby tych przeklętych kabli nie było , tylko by wyzwalało się przez fot celę. Dodam też, że chodzi mi o szybkość robienia tych fotek. Nie mogę sobie pozwolić bawić się z ustawieniami przy każdym zjdęciu, bo robienie np. 100 fotek zajmie mi bardzo dużo czasu.

1. Nie kombinuj - ucz się!
2. Nie jestem pewien, ale dla lampki wbudowanej nie da się chyba wyłaczyć przedbłysku - pewnosci nie mam, bo w zasadzie nie używam a jesli sporadycznie używam, to włączam ignorowanie przedbłysku w lampie zewnętrznej - a skoro działa, to znaczy, że ma co ignorować (inaczj zignorował by błysk zasadniczy lampy wbudowanej). Da się na pewno wyłączyć przedbłysk w systemowych lampach montowanych na sanki - przełaczając je w tryb manualny (lampy).
3. Kable wyeliminuje ci najpewniej triger bezprzewodowy - do odbiornika podłączasz kabelek od lampy, nadajnik montujesz na sanki. Chińskie, działąjące całkiem dobrze - bywaja tanie.
4. Dobre zdjęcia wymagają czasu lub umiejętności. Jesli brak ci tych drugich - będziesz musiał poświęcić więcej czasu. Zdjęcia wybitne wymagaja często i czasu i umiejętności, tak na marginesie...
 

MarWoj  Dołączył: 15 Mar 2007
SzkaTU napisał/a:
Nie mogę sobie pozwolić bawić się z ustawieniami przy każdym zjdęciu,


Taka podpowiedż : jeśli lampy, blendy będziesz przemieszczał ( o ile jest taka potrzeba) po okręgu, którego środkiem będzie obiekt fotografowany, to parametry ekspozycji (moc lampy, przysłona) ustawiasz tylko raz. Czasem mogą być potrzebne niewielkie korekty (jasny-ciemny obiekt), ale nie trzeba wszystkiego za każdym razem zmieniać. Tym bardziej ,że
SzkaTU napisał/a:
w miarę profesjonalne zdjęcia ubrań, do sklepu internetowego .


nie wymagają "artyzmu", tylko dobrego rzemiosła. Nie zmieniając położenia lamp i obiektu możesz "trzaskać" dziesiątki zdjęć w krótkim czasie.

[ Dodano: 2014-08-10, 13:26 ]
Ps. Odpuść sobie lampę wbudowaną : na jej działanie nie masz dużego wpływu.
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
1 - musisz się upewnić że lampy które masz wyzwalają się na fotocele. Jeśli nie to musisz dokupic wyzwalacz radiowy albo najtańszą lampę manualną/z własną automatyką (wtedy Ci podpowiem co dalej) która nie będzie wysyłać przedbłysków ale nim ją kupisz to popytaj tutaj żeby znów nie kupować czegoś nieodpowiedniego. Swoją drogą nie wiem dlaczego nie chcesz kabelka? Jeden wystarczy. Taki 5m powinien wystarczyć a jeśli robisz zdjęcia produktów to chyba łatwiej ustawić aparat na statywie i poprowadzić kabel tak żeby nie przeszkadzał
2 - Jak już będziesz wiedział że lampa z parasolki wyzwala się w aparacie ustaw w trybie M czas 1/180 (1/160) ISO 100 albo 200 i zmieniaj sobie przesłonę od 3,5 do 22 - nauczysz się jak działa światło.
3 - Później ustaw sobie przykładową scenę i postaraj się żeby zdjęcie było prawidłowo naświetlone: korygując przesłonę lub ISO (ale tylko jedną rzecz na raz) bo czas nie będzie miał dużego znaczenia jeśli robisz w miarę ciemnym pomieszczeniu. Jeśli pomieszczenie jest nieduże i ma jasne ściany/sufit to nawet lepiej bo bedzie działać jak namiot bezcieniowy.
Znasz trochę angielski? Jak wytrzymasz ten specyficzny akcent to polecam oglądnąć http://youtu.be/GqIFVp5GR...kgMLOa9wXcc-dhQ


PS
Już jest troszkę musztarda po obiedzie (ale to też dobrze bo nauczysz się czegoś nowego) ale ja bym to zrobił inaczej: kupił 2 lampy halogenowe na statywach w markecie budowlanym, do tego kilka listewek i półprzezroczysty materiał do zrobienia blend/rozpraszaczy. Teraz pracując na świetle zastanym możesz kontrolować oświetlenie sceny a i automatyka aparatu będzie dawać powtarzalne efekty nawet jeśli bedziesz zmieniał odległość między światłem i obiektem.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach