cmarco  Dołączył: 30 Cze 2007
[cmarco] Pokazy lotnicze i test autofokusa
Witam wszystkich, chciałem tutaj zainaugurować swoją obecność na forum, ale się nie udało, już coś zdążyłem skrobnąć w innych wątkach. Kasetkę mam od kilku miesięcy, a o jej wyborze w znacznym stopniu zdecydowało znalezienie tego forum :-) Fotografią zajmuje się jakoś z przerwami od dziecka, najpierw była Smiena, potem Zenit, Yashika, jekieś kompakty i wreszcie znowu lustro.
Wiele się naczytałem o szybkości AF w Pentaksie, czy raczej o jej baraku. Postanowiłem wypróbować AF w rzeczywistej sytuacji i wybrałem się na pokazy lotnicze. W skrócie opiszę swoje spostrzeżenia.

Zdjęcia robiłem Tamronem 70-300 F4/5.6 Di z filtrem polaryzacyjnym, warunki oświetleniowe nieszczególne – godziny południowe. Omyłkowo wybrałem JPEG sądząc, że będę potrzebował robić serie zdjęć, a teraz się meczę z wyciąganiem głębokich cieni. Robiłem różne próby na miejscu, na ile to możliwe, bo na LCD to prawie nic nie było widać. Większość zdjęć na priorytecie czasu, autofokus ciągły, pomiar ekspozycji punktowy lub centralnie ważony.

Zaczynałem od złapania obiektu na cel na ogniskowej 70 (maksymalny czas na to ok. 2 sekundy).
W trakcie panoramowania z wciśniętą do połowy migawką (max. 2 sekundy) zmieniałem ogniskową na właściwą czyli 200-300 starając się utrzymać obiekt w centrum kadru lub rzadziej na innym wybranym punkcie pomiaru ostrości. Jeśli mi się nie udało to AF sie gubił i wtedy szybki pomiar na las po drugiej stronie pasa startowego i z powrotem do oka, ale już zwykle nie było czasu na ponowne wycelowanie.

Ogólnie z pracy AF jestem zadowolony, w 50% przypadków uzyskałem ostre zdjęcia. Aparat spokojnie można polecić do wykonywania fotek w tak dynamicznych warunkach.

Zdjęcia na razie można zobaczyć tutaj:
http://www.bpmok.waw.pl/~cmarco/airshow2007/

Z ciekawostek, sporo ludzi miało aparaty fotograficzne (obok stał Cannonier z L-ką 100-400), ale mało robiło zdjęcia. Widziałem nawet jednego fotografa ze statywem, szybko go schował !
 

zenza  Dołączył: 22 Kwi 2006
Tylko trochę za ciemne te zdjęcia moim skromnym zdaniem.
 

Gringo  Dołączył: 05 Lip 2006
przy tego typu zdjeciach gdzie mamy niebo pasowałoby dac korekte ekspozycji na plus (+1/3 albo +1/2 EV)
A jak dodamy ze obiektyw,ktory miałeś to nie jest ani demon jasnosci ani szybkosci Af to całkiem dobrze sobie poradziłeś
 
hendvirx  Dołączył: 29 Maj 2006
imho, bardzo ładnie sobie poradziłeś, ale tak jak Gringo napisał drobna korekta EV by sie przydała :) widzę, że k100d, heh ... moja machina przyjdzie jutro, teraz chyba nie będzie pytania - czym fotografować, ale co fotografować ? :evilsmile:
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
cmarco, niedoswietlone gdzies tak o 1EV, jesli robiles w raw'ach to mozesz powyciagac w gore.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
milo napisał/a:
jesli robiles w raw'ach to mozesz powyciagac w gore.

cmarco napisał/a:
Omyłkowo wybrałem JPEG sądząc, że będę potrzebował robić serie zdjęć, a teraz się meczę z wyciąganiem głębokich cieni.
 

milo  Dołączył: 01 Sie 2006
dan, czepiasz sie... Zmeczony jestem i taki ogrom tekstu mnie przytloczyl.
 
tom.krakus  Dołączył: 18 Cze 2007
IMHO:
pomijając niedoświetlenie - przydało by się trochę ruchu przy zdjęciach helikopterów - trochę krótszy czas rozmazałby śmigło (mocniej) a tak wiszą biedne jak zawieszone na nitce. ;-)
 

cypis  Dołączył: 18 Gru 2006
abstrahując od niedoświetlenia i nie zawsze szczęśliwych kadrów, brakuje mi ludzi, ich reakcji, zapatrzenia w niebo, atmosfery takiego show... rozumiem cmarco, że skoncentrowałeś się na sprzęcie, ale jak na zdjęcia samego sprzętu w akcji są zasadniczo mało efektowne. Zgadzam się z tom.krakusem, że brakuje ruchu - niekoniecznie nawet rozmazane śmigła, ale np. rozmazane tło, drzewa. Zresztą poruszony samolot czy helikopter też pewnie nadałby galerii dynamiki... Z drugiej strony - ciężko oceniać takie galerie, ktoś tu kiedyś pokazywał zdjęcia lokomotyw itp. też nieefektowne, ale z pewnością mające duża wartość dla pasjonatów tego typu pojazdów. Myślę, że ta galeria też jest taka - nie chodziło w niej o dobre zdjęcia, tylko o uwiecznienie poszczególnych maszyn. Jeśli tak, to dla miłośników lotnictwa pewnie są to miłe widoczki. I tyle.

[ Dodano: 2007-07-11, 12:49 ]
ale bzdura - wywaliło mi słowo pochodzące od abstrahowania, dostrzegając pewnie w jego wnętrzu przekleństwo na "ch", nonsens
 

olgierd  Dołączył: 06 Cze 2007
Mnie się podobają. Może i nieco ciemnawe, ale fajne.
 
cmarco  Dołączył: 30 Cze 2007
Dziękuję za komentarze :-) dziwna sprawa bo u mnie na monitorze wydawały mi się za jasne :shock: Prawda, że obrabiałem po ciemku, no i mam monitor z matrycą PVA, będę w przyszłości brał odpowiednią poprawkę, albo go w końcu porządnie skalibruję.

Co do samych zdjęć, to byłem tam krótko i skupiłem się wyłącznie na technicznej stronie takich zdjęć. Faktycznie brakuje szerszych kadrów i ruchu... wszystko co powiedzieliście to prawda.

A Góraszki do zdjęć ludzi wpatrzonych w niebo to nie polecam, trzeba się wybrać na jakąś bardziej kameralną imprezę. Tam były dzikie tłumy, niemal jak na stadionie. Góraszka jest chyba zbyt blisko Warszawy.
 
liberator  Dołączył: 01 Wrz 2007
Nie podejmuję się oceniać zdjęć jako fotograf, bo jestem laikiem, ale jako maniak sprzętów latających uważam, że zdjęcia dobrze oddają charakterystykę maszyn (szczególnie B0-105) Jak się od Was poduczę robić prawdziwe zdjęcia to też pokażę swoje, ale robione z drugiej strony czyli z pokładu, ale to chyba nieprędko.
Reasumując, zrobiłeś ciekawe zdjęcia maszyn. Pzdr.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach