dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Lampy HMI
Na Allegro pojawily sie chinskie lampy HMI w niskiej cenie (ok 600zl/szt). W porownaniu do lamp DeSisti czy nawet Dedolight cena wydaje sie bardzo atrakcyjna, powiedzialbym - warta ryzyka zakupu. Nim to ryzyko podejme, chcialbym zapytac, czy ktos ma doswiadczenie w pracy z tymi lampami (pewnie Fafniak, bo to sprzet dla filmowcow) i moglby sie nim podzielic.

Interesuje mnie przede wszystkim:
- ile wynosi wskaznik oddawnia kolorow Ra?
- czy te lampy generuja duzo ciepla?
- jaka jest zywotnosc palnika?
- jak odniesc ich moc w Watach do do liczby Ws?
- jakie sa ich podstawowe wady, poza cena?
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
lampy renomowanych producentow maja barwe idealnie wstrzelona w 5600K (o ile pamietam)
tych lamp chinskich nie znam
ale wady to duzy koszt palnikow
zalety :
duuzo swiatla w stosunku do oznaczenia watowego w por. do swiatla zarowego

[ Dodano: 2007-10-03, 07:51 ]
acha - wiernosc barw - raczej bardzo dobra o ile mapa trzyma parametry firmowe
zywotnosc palnika w firmowych bardzo duza ale nie znam szczeg. - dostaje zwykle sprawne lampy :roll:
nie wydzielaja duzo ciepla ale moga pisczec/buczec itp (wazne a planie :roll: )
wada jest tez to ze nie powinna tracic zasilania tylko byc wylaczona przez przelacznik
rozpala sie dos dlugo - nawet do 2 minut.......
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Dzieki Fafniak.

Wszystko przemawia za tym, ze docelowo lampy HQI to dla mnie najlepsze rozwiazanie.

Sprobuje cos pokombinowac z ogolnie dostepnymi oprawami i wysokopreznymi zarnikami metahalogenkowymi.

Tym chinskim z allegro cos nie ufam. Kupilem niedawno te "wspaniale" swietlowki energooszczedne "5500K - ideal for photography". Nic nie warte - temp ok. 7800K, a widmo musi byc na maksa poszatkowane, bo nie da rady dojsc od ladu z kolorami :-/ :-?
 

screwdriver  Dołączył: 22 Mar 2007
dan napisał/a:
Kupilem niedawno te "wspaniale" swietlowki energooszczedne "5500K - ideal for photography". Nic nie warte - temp ok. 7800K, a widmo musi byc na maksa poszatkowane, bo nie da rady dojsc od ladu z kolorami

Firmy F&V? Przymierzałem się do zakupu, więc Twoja opinia będzie dla mnie bardzo cenna.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
screwdriver napisał/a:
Firmy F&V? Przymierzałem się do zakupu, więc Twoja opinia będzie dla mnie bardzo cenna.

Tak, F&V.
 

screwdriver  Dołączył: 22 Mar 2007
dan, Ostatnio kupowałem je dla znajomego. Zaświeciłem i tyle było testowania. On był zadowolony, bo poprosił bym dokupił mu jeszcze 2 szt. Teraz wyjechał i nie mam jak ich sprawdzić, ale pod wpływem tego co piszesz, poczekam aż wróci i przetestuję przed zakupem dla siebie.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
dan napisał/a:
Nic nie warte - temp ok. 7800K, a widmo musi byc na maksa poszatkowane, bo nie da rady dojsc od ladu z kolorami

Musze sie odniesc do wlasnych slow, poniewaz nie chcialbym nikogo wprowadzac w blad.

Po pierwsze - zauwazylem, ze Adobe Lightroom 1.2 dziwnie odczytuje wartosci temperatury barwowej z plikow DNG zapisywanych przez Samusnga GX-10.

Np. Ustawienie w aparacie WB na "Daylight" daje wartosci w Lightroomie:
temp: 7150
tint: 72

Ustawienie manualne na 5500K daje w LR:
temp: 7150
tint: 78

Po ustawieniu preseta Daylight w LR (5500K temp, 10 tint) dla DNG z GX-10 plik robi sie niebiesko-cyjanowo-zielony.

Dziwi mnie to zachowanie Lajtruma, poniewaz GX-10 zapisuje pliki DNG, ktore tenze Lajtrum powinien bez problemu otwierac. Jak widac problem jest, bo np. wszystkie presety do WB dostepne w tym programie, sa bezuzyteczne w przypadku plikow z Samsunga.


To mnie zmylilo, i dlatego wczesniej napisalem, ze swietlowki z Allegro maja temp 7800K (przy takiej temp. ustawionej w LR balans bieli byl w miare poprawny).

Zrobilem takze test - kilka strzalow ze statywu tej samej sceny, oswietlonej wspomnianymi swietlowkami, z uzyciem roznych ustawien balansu bieli.

Efekty (pliki wywolane na domyslnych ustawieniach Lajtruma, wykadrowane i zmniejszone w szopie, zapisane do JPG z jakoscia 85%):


1. Preset ustawiony w aparacie - AWB:

Histogram z Lightrooma:


2. Preset ustawiony w aparacie - Daylight:

Histogram z Lightrooma:


3. Preset ustawiony w aparacie - Fluorescent Daylight Colors:

Histogram z Lightrooma:


4. Preset - ustawione recznie w aparacie na 5500K:

Histogram z Lightrooma:


5. Balans bieli dostrojony recznie w Lightroomie (pipetką):

Histogram z Lightrooma:



Jak widac automatyka aparatu radzi sobie salbo ze swiatlem tych swietlowek. Teoretycznie, najlepsze rezultaty powinno dac ustawienie reczne temp. w aparacie na 5500K, bo przeciez taka temperature deklaruje producent. Niestety tak nie jest.

Wg mnie, te swietlowki maja temp. w granicach 5700-5900. Do tego dochodzi slabe odwzorowanie kolorow.
 

screwdriver  Dołączył: 22 Mar 2007
dan, Dzięki że zadałeś sobie tyle trudu, żeby sprawdzić te lampy. Chyba trzeba będzie jednak rozejrzeć się za innymi. Postaram się, gdy tylko będe miał już możliwość, również pstryknąć kilka fotek i wrzucić tutaj wyniki.
Ciekaw jestem czy ktoś na tym forum może polecić z własnego doświadczenia jakieś lampy światła ciągłego w rozsądnej cenie (do 50/60zł za "żarówę")?


Dziś miałem okazję pstryknąc na szybko kilka fotek z lampami F&V Photo 5500
Oto wyniki:

Aparat ustawiony na AWB ustawia temperaturę światła na 5850K:

Foto przy ustawieniu WB na 5500K w aparacie:

Po korekcji temperatury światła na 6250K tint +38, ustalonej przy korekcji WB w/g szarej karty:

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach