Z tego co pobieznie wyczytalem na www to Tessar do 1930 roku na pewno nie robil powlekanych szkiel. Nie doczytalem jak z okresem po 30 do konca wojny i nacjonalizacji zakladow Zeiss'a. Na pewno zaczeli to robic dederowcy, czyli po wojnie. Mysle jednak, ze to jest jedna warstwa a nie wiele. Ogladalem wszystkie obiektywy jakie mam i z 55 do 28ek, mam tylko jedno szklo Asahi, ktore nie jest SMC jest to Super Takumar 28 f3.5 (1 zdjecie)
Odblask na szkle jest identyczny jak w zebrze- jasny fiolet. Pozostale Takumary i Pentaxy z oznaczeniami o wielokrotnym kryciu szkla maja miodowy odcien z blekitnym odblaskiem.
na drugim zdjeciu jest Tessar i SMC Takumar 55 f1.4
Przy okazji jeszcze jedno zdjecie pokazujace roznice w mocowaniu Zeiss'a - moze tylko dla tego obiektywu i mocowania dla Pentax'a. Obydwie firmy stosuja m42 z pinem ale mount Tessar'a ma grubsza podstawe z identycznym gwintem jak w Pentax'e/Takumar'ze.
Jezeli obydwa obiektywy zlozymy "dupkami" do siebie to obietyw dla Pentax'a nie styka sie z podstawa obiektywu Tessar'a. Roznica jest okolo 2.5mm.
Jest to prawdopodobnie przyczyna przekrecania sie niektorych "nie pentax'owskich" obiektywow w korpusie Pentax'a. Jest na to pewne rozwiazanie (chyba) ale za wczesnie o tym pisac, jak zrobie to opisze jak wyszlo
Miejscem zawierajacym najwiecej informacji o Tessar'ach jest chyba
tutaj.
Postanowilem porobic troche zdjec, moze wyjdzie z tego co w rodzaju testu, tego tez sie trzeba nauczyc.
2 slowa o "zebrze". jest to niewygodny do obslugi obiektyw, nie dosc, ze nie ma przelacznika A/M, nie mozna zamknac normalnie przyslony - pierscien przyslony ustawia sie na okreslona wartosc a nastepnie w momencie wykonywania zdjecia trzeba pociagnac do siebie wbudowany w obiektyw "dynks", ktorym recznie zamykamy przyslone. Wszystko dzieje sie tak dlatego, ze nie mozemy przekrecic obiektywu do pozycji, kiedy pin w "dupce" obiektywu bedzie automatycznie wcisniety przy wkrecaniu obiektywu w mount w korpusie, tak aby pokrecanie pierscieniem przyslony powodowalo zmniejszenie lub zwiekszenie wartosci przyslony. W takiej sytuacji caly czas mamy pelna dziure. Jak juz wczesniej zaznaczylem, gdy za mocno przekrecimy obiektyw z nakreconym adaptorem - czujemy nagle luz i obiektyw zaczyna latac w mocowaniu w korpusie. Ale przy odrobinie dobrej woli i cierpliwosci zdjecia mozna robic.
Zdjecia robilem z odleglosci 80cm, statyw, zdalne sterowanie.
Balans bieli na oswietlenie jarzeniowe biale, ustawienie balansu M5, B1
ISO 100
Manual (oczywiscie), ostrosc na punkt - korona nad napisem Sobieski, ustawianie czasu zielonym przyciskiem oraz recznie
ostrosc byla zmieniana nastepujaco:
Wszystkie zdjecia Tessar'em poza f4 tp samo ustawienie
zdjecie Tessar'em dla f=4 nowe ustawienie
wszystkie zdjecia Pentax'em jednakowe ustawienie ostrosci
Ostrosc za kazdym razem staralem sie ustawic w podobny sposob
Czasy podam, byly rozne dla obiektywow, ale na podstawie tych wartosci przyslon, ktore byly jednakowe dla obu mozna zrobic jakies tam porownanie.
Zdjecia w RAW, bez zadnych korekt, jedynie kompresja w adobe przez "Save for Web".
Kazde zdjecie mozna sobie sciagnac z prywatnego serwera, bede podawal linki
W "zawodach" biora udzial Tessar 1:2.8 50 i SMC Pentax-M 1:1.7 50
Zdjec pentax'em jest wiecej z uwagi na wieksza ilosc ustawien przeslony i czasu naswietlania
1
Pentax f1.7 1/20sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
2
Pentax f2.0 1/15sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
3
Pentax f2.8 1/10sek ustawienie "zielonym" guzikiem
Tessar f2.8 1/8sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
4
Pentax f4 1/6sek ustawienie "zielonym" guzikiem
Tessar f4 1/8sek ustawienie "zielonym" guzikiem
dalszy ciag jak ktos napisze bo inaczej bedzie to bardzo dlugi post, a powinien byc rozdzielony