TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
Tessar 2.8/50
Witam, mam pytanie takie :

mam okazję kupić tanio ten obiektyw tzn . CZJ Tessar 2.8/50 w atrakcyjnej cenie powiedzmy max 40 zł wiem też ze to nie jest wersja zebra i nie był zbyt długo używany.
Mam obecnie Heliosa 44-4 2/58 czy jest Sens kupywać tego tessara ? gdzieś czytałem bodajże na fotorecenzja i helios miał rozdzielczość 100 lini na mm a tessar 75 czy coś takiego więc to mi trochę zamieszało.

Mam już te szkło, jak na 25 zł myślę że jest lepiej niż nieźle, optyka czysta i bez skaz ;-) .



 
mkdexter  Dołączył: 19 Lis 2006
TomaSzSz, jak za 25zł to nie przepłaciłeś. Szkło powinno być lepsze od Heliosa. Nie wiem jak duże znaczenie ma tutaj wersja, bo to chyba ta sama konstrukcja.
 

a_czacha  Dołączył: 04 Wrz 2007
Nie bierz do głowy. Są testy i testy. Rozdzielczość to nie wszystko. Sam porównaj jakie wychodzą zdjęcia, plastyka, tzw bokeh. Z tyle warto kupić taki obiektyw z pewnością. Najlepiej podziel się wynikami porównań dla potomności na tym forum.
 
mkdexter  Dołączył: 19 Lis 2006
TomaSzSz, właśnie, właśnie. Puść jakiegoś sampelka na pełnej dziurze. Proszę. :-B
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Jeżeli ten Tessar, o którym piszesz, ma jakieś powłoki (MC) i przełącznik przysłony auto/manual ( A/M ) to bierz ("zebry" i nowsze już miały takie wersje). Jeżeli jest to wersja starsza, z tzw. preselekcją przysłony, to jego użytkowanie jest dość uciążliwe (jak na dziesiejsze oczekiwania). Ale za 40 zł i tak warto, bo jest jedno z najlepszych szkieł produkowanych kiedyś przez Carl Zeiss Jena.
 

tilt  Dołączył: 10 Maj 2006
zorzyk napisał/a:
Jeżeli ten Tessar, o którym piszesz, ma jakieś powłoki (MC)

Z tego co wiem, nigdy nie było wersji tessara 50/2.8 MC, chłopaki z Jeny uznali, że nie ma sensu ich przy takiej konstrukcji optycznej stosować.
zorzyk napisał/a:
Ale za 40 zł i tak warto, bo jest jedno z najlepszych szkieł produkowanych kiedyś przez Carl Zeiss Jena

A tu się nie zgodzę, akurat mnóstwo obiektywów z Carl Zeiss Jena można polecić, ale Tessar to im akurat kompletnie nie wyszedł: niski kontrast, niska rodzielczość, słabe odwzrorowanie kolorów, a na plus: bardzo ładny bokeh, super do makro z pierścieniami pośrednimi (tutaj sprawdza się o niebo lepiej niż konstrukcje oparte na podwójnym Gaussie np. Pancolar 50).
Z kolei Carl Zeiss Tessar T*45/2.8 made by Oberkochen - miod malina ;]

pozdrawiam,
Marcin
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
tilt napisał/a:
ale Tessar to im akurat kompletnie nie wyszedł
Z moich dwóch innych 50 (Orestegor z Meyer Optik z Drezna, oraz Pentacon Electric) żadna nie dorównywała Tessarowi (odnoszę się do czasów analogowych tylko).
 

Pietras  Dołączył: 30 Kwi 2007
TomaSzSz, według mnie genialne szkiełko, osobiście używam go najczęściej. Co do powłok MC nie są opisane ale są bo gdyby ich nie było to szkła nie mieniły by się takim pięknym ciemnym fioletem i szafirowym kolorem ;)

Zewnętrznie widzę że to chyba ta sama wersja którą mam ja więc przełącznik A/M jest.

Jeżeli byś się na niego nie zdecydował to chętnie kupię ;P
 

tilt  Dołączył: 10 Maj 2006
Pietras napisał/a:
Co do powłok MC nie są opisane ale są bo gdyby ich nie było to szkła nie mieniły by się takim pięknym ciemnym fioletem i szafirowym kolorem ;)

To są pojedyczne powłoki (SingleCoated) a nie MC (MultiCoated).
zorzyk napisał/a:
Z moich dwóch innych 50 (Orestegor z Meyer Optik z Drezna, oraz Pentacon Electric) żadna nie dorównywała Tessarowi (odnoszę się do czasów analogowych tylko).

No to już nie wiem, może miałem jakiś walnięty egzemplarz... albo moje inne szkła były po prostu za dobre w porównaniu do Tessara 50/2.8...
Tymniemniej za 40 zł to dobra transakcja,

pozdrawiam,
Marcin
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
Witam, jakoś się tak złożyło ze zgubiłem gdzieś ten wątek.
a więć tak :

Szkło sprawia bardzo pozytywne wrażenie.
Duży kąt obrotu pierścienia ostrości ułatwia ostrzenie manualne.
Szkła mają barwę niebieskawą tzn. taką samą jak w moim sonarze.
szkło daje miękki obraz jak dla mnie w porównaniu do mego heliosa, możliwe, że sample słabo mi wyszły :oops: :lol: albo mam bardzo udanego heliosa :mrgreen: .
Wywierciłem też sobie w nim otworek na bolec blokujący zresztą tak samo jak w heliosie i sonarze, dobry bajer taki otworek :-P .

I takie małe info o obiektywnie:

Construction - 4 elements, 3 groups
Angular field - 45°
Minimum focusing distance - 0.35m
Diaphragm action - Preset/semi automatic/fully automatic
Minimum aperture - f/16 (pre-set and semi-auto) / f/22 (auto)
Filter size - 49mm screw-in type
Push-on diameter - 51mm
Weight - 175g
Barrel length - 45mm



Moja wersja to ta ostatnia z zielonymi napisami :


With semi-automatic diaphragm


In bright fluting finish


In black finish, same period as the second generation
of the L-series cameras


In black finish, same period as the third generation
of the L-series cameras


Sample z Tessara i Heliosa dla porównania :

Z uwzględnieniem kompresji Jpeg w Irfanview i imageshacku ;-)

Tessar Crop 1

Tessar Crop 2

Helios Crop 1

Helios Crop 2
 
mkdexter  Dołączył: 19 Lis 2006
TomaSzSz, wszystkie zdjęcia są wołane z RAW'ów? Ostrzyłeś je czy takie prosto wyeksportowałeś do JPG? Helios bardzo przyzwoicie wyszedł. Widać, że nowsze modele są lepsze.
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
tessar był robiony wcześniej i to w jpeg i nie pamiętam wartości przesłon. Postaram się wrzucić jeszcze jakieś sample.
 
mkdexter  Dołączył: 19 Lis 2006
TomaSzSz nie chcę Cię męczyć, ale jak byś znalazł czas i przyfocił tą samą scenę oboma obiektywami przy f2.8 i f5.6 :-)
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
Myślę, że jeszcze dziś postaram się to zrobić ;-) .
Dziś to znaczy tak do godz. 3:00 max :-P
 
pusio22
[Usunięty]
Z tego co pobieznie wyczytalem na www to Tessar do 1930 roku na pewno nie robil powlekanych szkiel. Nie doczytalem jak z okresem po 30 do konca wojny i nacjonalizacji zakladow Zeiss'a. Na pewno zaczeli to robic dederowcy, czyli po wojnie. Mysle jednak, ze to jest jedna warstwa a nie wiele. Ogladalem wszystkie obiektywy jakie mam i z 55 do 28ek, mam tylko jedno szklo Asahi, ktore nie jest SMC jest to Super Takumar 28 f3.5 (1 zdjecie)
Odblask na szkle jest identyczny jak w zebrze- jasny fiolet. Pozostale Takumary i Pentaxy z oznaczeniami o wielokrotnym kryciu szkla maja miodowy odcien z blekitnym odblaskiem.



na drugim zdjeciu jest Tessar i SMC Takumar 55 f1.4



Przy okazji jeszcze jedno zdjecie pokazujace roznice w mocowaniu Zeiss'a - moze tylko dla tego obiektywu i mocowania dla Pentax'a. Obydwie firmy stosuja m42 z pinem ale mount Tessar'a ma grubsza podstawe z identycznym gwintem jak w Pentax'e/Takumar'ze.
Jezeli obydwa obiektywy zlozymy "dupkami" do siebie to obietyw dla Pentax'a nie styka sie z podstawa obiektywu Tessar'a. Roznica jest okolo 2.5mm.



Jest to prawdopodobnie przyczyna przekrecania sie niektorych "nie pentax'owskich" obiektywow w korpusie Pentax'a. Jest na to pewne rozwiazanie (chyba) ale za wczesnie o tym pisac, jak zrobie to opisze jak wyszlo

Miejscem zawierajacym najwiecej informacji o Tessar'ach jest chyba tutaj.
Postanowilem porobic troche zdjec, moze wyjdzie z tego co w rodzaju testu, tego tez sie trzeba nauczyc.
2 slowa o "zebrze". jest to niewygodny do obslugi obiektyw, nie dosc, ze nie ma przelacznika A/M, nie mozna zamknac normalnie przyslony - pierscien przyslony ustawia sie na okreslona wartosc a nastepnie w momencie wykonywania zdjecia trzeba pociagnac do siebie wbudowany w obiektyw "dynks", ktorym recznie zamykamy przyslone. Wszystko dzieje sie tak dlatego, ze nie mozemy przekrecic obiektywu do pozycji, kiedy pin w "dupce" obiektywu bedzie automatycznie wcisniety przy wkrecaniu obiektywu w mount w korpusie, tak aby pokrecanie pierscieniem przyslony powodowalo zmniejszenie lub zwiekszenie wartosci przyslony. W takiej sytuacji caly czas mamy pelna dziure. Jak juz wczesniej zaznaczylem, gdy za mocno przekrecimy obiektyw z nakreconym adaptorem - czujemy nagle luz i obiektyw zaczyna latac w mocowaniu w korpusie. Ale przy odrobinie dobrej woli i cierpliwosci zdjecia mozna robic.
Zdjecia robilem z odleglosci 80cm, statyw, zdalne sterowanie.
Balans bieli na oswietlenie jarzeniowe biale, ustawienie balansu M5, B1
ISO 100
Manual (oczywiscie), ostrosc na punkt - korona nad napisem Sobieski, ustawianie czasu zielonym przyciskiem oraz recznie
ostrosc byla zmieniana nastepujaco:
Wszystkie zdjecia Tessar'em poza f4 tp samo ustawienie
zdjecie Tessar'em dla f=4 nowe ustawienie
wszystkie zdjecia Pentax'em jednakowe ustawienie ostrosci
Ostrosc za kazdym razem staralem sie ustawic w podobny sposob
Czasy podam, byly rozne dla obiektywow, ale na podstawie tych wartosci przyslon, ktore byly jednakowe dla obu mozna zrobic jakies tam porownanie.
Zdjecia w RAW, bez zadnych korekt, jedynie kompresja w adobe przez "Save for Web".
Kazde zdjecie mozna sobie sciagnac z prywatnego serwera, bede podawal linki
W "zawodach" biora udzial Tessar 1:2.8 50 i SMC Pentax-M 1:1.7 50
Zdjec pentax'em jest wiecej z uwagi na wieksza ilosc ustawien przeslony i czasu naswietlania

1

Pentax f1.7 1/20sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
2

Pentax f2.0 1/15sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
3

Pentax f2.8 1/10sek ustawienie "zielonym" guzikiem


Tessar f2.8 1/8sek ustawienie "zielonym" guzikiem
***************************************
4

Pentax f4 1/6sek ustawienie "zielonym" guzikiem


Tessar f4 1/8sek ustawienie "zielonym" guzikiem

dalszy ciag jak ktos napisze bo inaczej bedzie to bardzo dlugi post, a powinien byc rozdzielony
 
pusio22
[Usunięty]
dalszy ciag

5

Pentax f22 1.5sek pomiar czasu "zielony guzik"


Tessar f22 1.5sek pomiar czasu "zielony" guzik

teraz z kolei prosze o niedopisywanie postow aby niepotrzebnie nie dzielic, a troche za wczesnie na konkluzje, chociaz pewne wnioski juz sie nasuwaja -dziekuje, dokoncze za kilka godzin
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
Obiecałem i wgrywam, ale jako .rar bo nie chciało mi się już wgrywać na imageshack bo nie dałem rady więc zapakowałem i wrzucam na wyślijto.

Link do fotek :

http://s008.wyslijto.pl/?...571605127536412


2 zdjęcia na F2.6, F5.6, F16 + cropy z tych zdjęć.
Jedno zdjęcie wyszło chyba poruszone odrobionę.

Iso 200
Statyw/wyzwalacz 2sec.
Raw
Auto poziomy, kolor i kontrast w photoshop.
Te same ustawienia dla wszystkich w camera Raw.

Jakoś to wyszło …
 
pusio22
[Usunięty]
ciag dalszy

6

Pentax f22 0.7sek czas ustawiony recznie
************************************

7

Pentax f22 1sek czas ustawiony recznie
************************************

8

Pentax f22 2 sek czas ustawiony recznie


Tessar f22 2sek czas ustawiony recznie
************************************

9

Pentax f22 3sek czas ustawiony recznie


Tessar f22 3sek czas ustawiony recznie
************************************

10

Pentax f22 4sek czas ustawiony recznie


Tessar f22 4sek czas ustawiony recznie
************************************

11

Pentax f22 6sek czas ustawiony recznie

KONIEC

Nie wiem jakie bedziecie mieli wnioski. Moglem zrobic to troszeczke inaczej i recznie ustawiac wszystkie czasy aby mialy jednakowe wartosci dla obu obiektywow ale wydaje mi sie, ze korzystanie z pomiaru swiatla przez kamere tez daje informacje o "zdolnosciach" obiektywu. Przy f22 Tessar jest zdecydowanie jasniejszym obiektywem od Pentaxa. A trzeba by bylo sprawdzic jeszcze jak jest dla innych wartosci przeslony. Moge wyslac oryginalne pliki jak ktos chce. Wydaje sie, ze Tessar gorzej lapie ostrosc przy pelnej dziurze ale prosze wziasc pod uwage takze moj brak doswiadczenia oraz stan obiektywu, ktory pewnie nie jeden z was nie chcialby wziasc do reki w obawie, ze moze rozleciec sie na kawalki. Przeczytalem opinie o tym obiektywie niezbyt "pochwalne" ale uwazam, ze dla takiego amatora jak ja ten obiektyw zwlaszcza jak bedzie normalnie zamontowany i normalnie dzialajacy, stanie sie jednym z lepszych w stadzie.
Za jakis czas zrobie troche zdjec z "zimnym" tlem, zeby zobaczyc jakie ma wlasciwie kolory. Prosze jednoczesnie o wskazowki czego nie robic a co powinienem zrobic zabierajac sie do takiego testu, nie mam zadnego doswiadczenia. Takze, czy zdjecia nie sa zbyt duze.
 

Dancer  Dołączył: 04 Wrz 2006
Przy okazji odpal "Dust removal" ;-))) f22!
 
pusio22
[Usunięty]
Juz to zrobilem, przy okazji stwierdzilem, ze mam drzwiczki do szafek krzywo zamontowane, w 2 miejscach zadrapany lakier i slady po paluchach kolo uchwytu. Nieladnie
Dzieki za zwrocenie uwagi, ja tez to zauwazylem ale po zaladowaniu zdjec, nie chcialem na nowo robic a paprochy dostaly sie pewnie po tym, jak na nowo wkrecalem Tessara przed zrobieniem zdjecia na f4 1.5sek bo na wczesniejszych tego nie ma.



[ Dodano: 2008-01-25, 01:44 ]
Nie mialem racji, "kurze" sa nadal tylko ze ja robilem powyzsze zdjecie na otwartej przyslonie a na przymknietej dopiero widac cala kolekcje. Czy dmuchac grucha czy wykorzystac strzasanie w programie?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach