zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Dada, yes, to prawda... ach ta pamięć :roll: :evilsmile:
 
lux  Dołączył: 04 Gru 2007
zorzyk napisał/a:
WB dla żarowego (chyba) u żadnego producenta nie działa dobrze - a już w szczególności, gdy działasz na Auto WB. Są dwa wyjścia:
1. ustawienie recznie WB na żarowe
2. ustawienie CUSTOM wg wzorca białego/szarego w zastanym świetle (tu musisz siegnąć do instrukcji, jest szczegółowy opis jak to zrobić).


właśnie chodzi mi o to ręczne ustawienie z białą kartką gdy jest światło żarowe nie ma bata za każdym razem wychodzi mi mocno w dominatę niebieskości. Zdecydowanie lepsze efekty daje przestawienie na WB aparatu dla światła żarowego ale tu z kolei minimalnie w drugą stronę

[ Dodano: 2008-01-13, 21:04 ]
no jednak bat jest. Po wielu próbach zrobiłam tak. Ponieważ zakażdym razem ostrość na białą kartkę nie była dobra zrobiłem to ręcznie tzn. i Af też by się pewnie dało. To znaczy najpierw położyłem na białą kartkę dekielek od obiektywu żeby ustawić ostrość i dopiero po uzyskaniu dobrej ustrości zrobiłem test białej kartki :-P
No i pomogło i dla mnie jest już dobrze.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Albo ta kartka nie była tak na prawdę biała, albo faktycznie coś nie tak robiłeś.
Ustawianie ostrości nie jest konieczne dla pomiaru bieli.
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Gwiazdor napisał/a:
Ustawianie ostrości nie jest konieczne dla pomiaru bieli.
Tak właśnie.

lux, wyłączasz AF, w menu ustawiasz pomiar WB na centrum, a nie na cały kadr i wykonyujesz pomiar WB według wzorca. Nie jest to zwykle jedna próba (wielokrotnie może pokazywać [NG], czyli że nie może ustawić, wiec być może potrzeba kilku prób). Ponadto na LCD trudno ocenić dokładność wstrzelenia sie w konkretny kolor światła, szczególnie w przypadku jarzeniówek lub żarówek energooszczędnych. Światło sztuczne według pierwotnego rozumienia to jest światło zwykłych żarówek i w takim przypadku zwykle wystarczające jest ustawić ręcznie balans na WB Tungsten. Resztę cyzelujesz w programie do obróbki, bo najlepiej zdjecie zrobić w RAW (w DS-ie jest to PEF, w Samsungu - DNG).
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
lux napisał:
Cytat
"No ale coż z tego a mam pierwsze doświadczenia z tak dużym iso że i tak szybkości migawki dla poprawnego naświetlenia nie są zbyt okazałe dla wysokich iso. W świetle mieszkalnym dla przesłony 3,5 szybkość 1/20 dla 3200."


Najprawdopodobniej w panusłoiku Miałeś f2.8, czy Porównałeś czasy na tej samej przysłonie, iso, i w tym samym świetle?

lux napisał też:
Cytat
z obecnie wystawianych na allegro obiektywów Pentaxa w zakresie 70-200 to które byście polecili a może coś na m42 .
Ewentualnie jakiś inny obiektyw o jeszcze większej ogniskowej


albo Tamron AF 70-300 f/4-5.6 Di LD Macro 1:2 w cenach ~600zł
albo jak masz dużo kasy Sigma 70-300 f/4.0-5.6 APO DG Macro ~800zł

Dobre szkiełka (także do macro), sigma jest mniej ostra na brzegach ale ma mniejsze odblaski i w niektórych przypadkach a porównaniu do tamrona prawie nie ma abberacji.

Możesz też zastanowić się nad Pentaxem SMCP-DA 50-200 f/4-5.6 ED Autofocus który jest ponoć od nich lepszy a na allegro wreszcie zaczyna tanieć, ale on nie ma macro, więc jak wolisz (u mnie, niestety przez to odpada)

no i jeszcze lux napisał:
Cytat
Acha mam pytanie przy dzisiejszej pogodzie na zewnątrz efektem wejścia do budynku oprócz upadku aparatu był także zaparowany obiektyw. Czy bezpieczne jest włączenie aparatu i robienie fotek w koncu dziś nie było zbyt zimno parę stopni na plusie.


Polecam po przyjściu z dworu, wsadzić na jakieś 15 minut aparat do woreczka foliowego, na zimnym aparacie skrapla się powietrze, jak ci się skropli w środku i nastąpi jakieś zwarcie może być nieciekawie, nie mówiąc już o środku obiektywu.


A jeśli chodzi o balans bieli, to kup sobie na allegro taki dekielek z białym przepuszczającym światło plastikiem, wchodzisz do pomieszczenia, włączasz aparat robisz manual BB, zdejmujesz dekielek i focisz.

I jeszcze jedno, korzystaj z opcji "szukaj" na forum, prawdopodobnie wszystko o co pytałeś tam jest ;-) niektórzy mają już dosyć ciągłego odpowiadania na te same pytania, także jak nie Chcesz ich wkurzać to szukaj, bo właśnie po to ta opcja jest.


Pozdrawiam.
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
Eldred napisał/a:
Polecam po przyjściu z dworu, wsadzić na jakieś 15 minut aparat do woreczka foliowego

Jeśli się już w to bawić to należałoby wsadzić aparat do woreczka PRZED przyjściem z dworu, wilgotność bezwzględna powietrza jest niższa w niższej temperaturze, czyli powietrze na zewnątrz jest faktycznie suchsze - dlatego po wejściu do ciepłego wnętrza skrapla się wilgoć na chłodnym aparacie.
Ale też powietrze, które jest w ciepłym aparacie przed wyjściem z domu ma wyższą wilgotność bezwzględną i po wyjściu na dwór i schłodzeniu aparatu (i powietrza w jego wnętrzu) nadmiar wilgoci skropli Ci się W aparacie. Czy to nie wydaje się być bardziej przerażające? :roll:
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
dzięki Kiwak za celne i jakże przerażające uwagi, teraz już sam nie wiem co robić. :-?
 

zorzyk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Eldred, Ostatnio, gdy wychodziłem na spacer w mroźny dzień (-3 st. Celsjusza) aparat miałem na szyi i kurtkę rozpiętą. Wyszedłem i wróciłem, i nic się nie stało.

Innym razem aparat trzymałem w torbie fotograficznej i wyciągałem z niej tylko do zdjęcia. Też nic się nie stało.

Opisałem Ci dwa przypadki, z których, przypadkiem, nie wyciągaj zbyt daleko idących wniosków :evilsmile:
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
Eldred, nie bój nic, perspektywa jaką Ci roztoczyłem to taka przekora; po prostu nie dajmy się zwariować, płytki elektroniki i tak są w większości lakierowane, powietrza w korpusie dużo nie ma, więc i wilgoci nie jest dużo. Generalnie jak przyjdziesz do domu, to nie rób od razu zdjęć (soczewki i tak masz zaparowane), a tym bardziej nie baw się za mocno obiektywami typu zoom - one zmieniają swoją pojemność przy zmianie ogniskowej, więc "pompując" wciągasz do zimnego obiektywu sporo ciepłego i wilgotnego powietrza.
Ale osobiście powiem tak: szanuj swój sprzęt i nie przeginaj, bo wiesz: co myślisz o tych, którzy kupują nowe auto i jeżdżą przez pierwsze pół roku z folią na siedzeniach? :evilsmile:
Pozdrawiam
 

Eldred  Dołączył: 16 Paź 2007
to wszystko przez 1, 2 i 3 stronę instrukcji, tam jest wszystko: unikać wilgoci, wody, piasku, pyłu, kurzu, powietrza, otwartych przestrzeni, zamkniętych przestrzeni, nie dotykać bo można się poparzyć, grożą nawet wybuchami, poparzeniami i spaleniem ubrania.

Generalnie, kupić, wsadzić do woreczka, postawić na półce, i zasunąć szybą przeciwpancerną ;-)

btw ciekawe co piszą o spalaniu/poparzeniach w instrukcjach do nikonów :evilsmile:
 
lux  Dołączył: 04 Gru 2007
niestety nic to nie daje manualne ustawienie WB zawsze w dominatę niebieskości. Natomiast AWB to tragedia można o tym zapomnieć na szczęśćie gdy ktoś che robić w jpg poszczególne WB dla różnych przypadków są przyzwoite choć jeszcze nie sprawdzałem na zewnątrz ale wydaje sięże jest dobre
 
marucha  Dołączył: 22 Kwi 2006
lux - przede wszystkim używałbyś kropek i przecinków... Przepraszam, ale musiałem się dość długo wczytywać w Twój post, żeby go zrozumieć.
Wracając do tematu - chyba coś jest nie tak z Twoim aparatem albo z... monitorem. Zrób jakiegoś jpg-a w ciągu dnia z AWB i pokaż go na forum.
 
lux  Dołączył: 04 Gru 2007
w najbliższym czasie pokażę przykładowe fotki z ABW, manual WB i WB przypisanego do poszczególnych sytuacji.
Z tego wszystkiego ta ostatnia opcja coraz bardziej mi się podoba i ratuje oprócz rawów sytuacjęz WB.
Kolejne wieści to na tych moich lipnych niby akumulatorkach zbliżam się do 500 zrobionych fotek duża część także z lampą i dopiero teraz wskazał mi połowę na wyświetlaczu podczas zrzucania fotek
 

serioza  Dołączył: 10 Mar 2007
lux napisał/a:
niestety nic to nie daje manualne ustawienie WB zawsze w dominatę niebieskości.

Błąd polega na tym, że pomiaru WB nie dokonuje się na białej kartce ponieważ widmo światła od niej odbitego nie jest zrównoważone. Wybielacz oszukuje nasz wzrok i luminancja jest bardzo wysoka a kanały barwy wykazują przesunięcie.

Obrazkowo jest to pokazana na filmie reklamującym kartę szarości na stronie http://www.whibalhost.com...l/06/index.html Widmo białej kartki jest tam pokazane w 12tej minucie, ale cały film, jak i inne części tego materiału promocyjnego są całkiem pouczające.

Acha, nie jestem ich przedstawicielem handlowym i o ile się orientuję ich produkt w PL nie jest zbyt dostępny - chyba z uwagi na cenę.

Poszukaj wokół siebie coś w miarę jasno szarego i porównaj zdjęcia tych samych przedmiotów w tym samym świetle robione wg pomiaru WB na białej kartce i na czymś szarym.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
serioza napisał/a:
o ile się orientuję ich produkt w PL nie jest zbyt dostępny - chyba z uwagi na cenę.

Bywal na Allegro w cenie ok. 150 zl.
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
To co podpowiem moze bedzie niepopularne, ale sam GX-1S to trochę za malo by robic dobre zdjecia - jestesmy skazani przez producenta na nizsza jakosc pracy, ale mozemy sie temu otwarta piersia przeciwstawiac :mrgreen: - ale do tego niezbedne sa dodatkowe inwestycje.
Moim zdaniem, warsztat fotografujacego lustrzanka GX-1S trzeba poszerzyc o:

- zakup ladowarki procesorowej klasy BC700.

Nawet najnowszy K20 ma akumulator dedykowany ktory wg. specyfikacji wytrzyma do ok. 700 zdjec. Jesli masz BC700 i akumulatorki AA np. Sanyo 2500mAh - nowo zakupione puszczasz w ladowarce w trybie refresh - i ... robisz po naladowaniu (pierwsze takie ladowanie pradem 200mA trwa z tydzien) od 2000 do ponad 4000 zdjec. To oznacza brak stresu, ze za chwile nie zrobisz ujecia.

- zakup dobrego oprogramowania do obrobki RAW (zapomnij o robieniu w jpg i traktuj to jako sytuacje awaryjno-testowa). Tu polecam Adobe Lightroom. Do tego programu sciagnij sobie pluginy zwane PRESETS (wpisz na google haslo Lightroom i Presets) - i masz szybka automatyke naprawy np. popsutego WB a i tone atrystycznych ficzerów.

- zakup lampy blyskowej. Moze byc uzywana i z TTL i z wlasna automatyka.

- zakup zooma, np. Pentax 50-200 lub Tamron 70-300 - gdy masz ograniczony fundusz zakupowy. Bo potem to juz.... tzw. stalki, czyli obiektywy staloogniskowe - na to wydasz majatek ;-)

- zakup statywu - to polecam jako zakup econo marke GoldPhoto - i stabilizacja w korpucie staje sie wada. Ewentualnie dobry monopod nie jest zlym pomyslem.

...itd;-)

BTW, ewenement - ostatnio robilem foty na studniowce - i jakiez bylo moje zdziwienie (no bo statystycznie powinien to byc Canon lub Nikon;-), jak jeden z rodzicow mial Pentax'a K100D - tak wiec na miejscu moglem zrobic porownanie korpusow ;-) .
Tu dam punkt dla Pentax'a - zdecydowanie K100 pewniej lezy w duzych dloniach od DS2 - pewniejszy mozna miec chwyt - a i widok w wizjerze nie byl az tak specjalnie gorszy.

 
marucha  Dołączył: 22 Kwi 2006
Tok'Ra napisał/a:
od 2000 do ponad 4000 zdjec

JPG czy RAW?
 

Tok'Ra  Dołączył: 11 Lip 2006
marucha napisał/a:
Tok'Ra napisał/a:
od 2000 do ponad 4000 zdjec

JPG czy RAW?


RAW w wiekszosci. JPG traktuje juz jako "wyjscie awaryjne" ... czyli brak miejsca na foty w jakiejs z pamieci (karta czy fotobank).
 
lux  Dołączył: 04 Gru 2007
no dobra panowie mam pierwszy obiektyw obok kitowego a dokładnie helios 44M-4 na m42 a jako że jestem zielony w tym temacie pierwsze pytanie jak można tu zmieniać przesłonę.
Szukając w innych wątkach wiem że nalezy pracować na M lub Av oraz w menu należy ustawić "using aperture ring" na permitted. No zrobiłem tak ale nadal nie chce obiektyw ustawiać przesłony.
Z tego wątku http://manufactura.home.p...8bf7158ced19b5b jeśli dobrze zrozumiałem należy zablokować popychacz bo ten obiektyw jest na A.
Ale chciałbym być pewny czy to jest to.
Dodatkowa trudnośc to to że narazie stosuje go z konwerterem x2 który ma popychacz przesłony
Poradźcie
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
lux napisał/a:
jeśli dobrze zrozumiałem należy zablokować popychacz bo ten obiektyw

Należy zablokować niezależnie na jakim programie pracujesz. Konwerter z popychaczem stanowi tutaj przedłużenie bagnetu.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach