webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
Osram 55W x 4 vs 400Ws
Witam,

Wiem, juz 80-ty raz walkuje temat... zastanawiam sie, czy wydawac 1500PLN na 2x400Ws CY400K, czy moze jednak http://www.fotoserwis.lub...ampy/ciagle.htm 2 x 4x55W Osram, za podobna cene.

Kupilem 2xCY100MR, wali niby po oczach, ale z 1.5-2.0m, to ja mam na 50-tce F2.8 i 1/20 przy ISO200... :/ a modelujaca z nich daje mi... takie same czasy przy iso400. nie wiem, moze noga jestem i cos zle robie - ale jesli 100Ws rowna sie 60W lamp modelujacych przesunietych o dzialke, to po prostu dziekuje :(
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
webjay napisał/a:
moze noga jestem i cos zle robie - ale jesli 100Ws rowna sie 60W lamp modelujacych przesunietych o dzialke, to po prostu dziekuje

Hm, no mi się wszystko zgadza...

1. 60W vs 100W to niecałe 2x więcej światła w tej drugiej (zakładając podobną sprawność).

2. Przesunięcie czułości o działkę w górę = dwa razy mniej światła daje ten sam efekt.

No i się zgadza.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
webjay, - wolalbym jednak lampy blyskowe - maja zapewne kontrole mocy? Blysk zamraza ruch.... a przy zarowkach moze sie okazac ze musisz czas wydluzac.....

swoja droga to ja juz nie wiem o co cichodzi...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
:?: :-?
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
bEEf napisał/a:
No i się zgadza.


eee tam nic sie nie zgadza....

bEEf napisał/a:
60W vs 100W

ale to nie są Waty tylko Waty vs Watosekundy. To nie to samo.
Ja już pisałem o tym, ale powtórzę moje wyliczenia.
Lampa daje Ci 100W w czasie 1 sekundy (to Watosekunda), ale ona naprawdę świeci o wiele krócej. Nie wiem ile konkretnie ta, ale załóżmy 1/500s. czyli lampa musi tą równowartość mocy wyrzucić w czasie o 1/500 mniejszym czyli musi być o 500 razy większa, ta moc. Czyli, że ona świeciła mocą 500x100W=50000W w czasie 1/500s.
A teraz żarówka.
Ona sobie świeci swoimi 60W, cały czas. Gdybyś naświetlał przez 1s to uzyskałbyć 60WS. Ale webjay twierdzi że mu starcza 1/10 (1/20 ale czułość o jedną działkę) Czyli tak naprawdę wuykorzystuje zaledwie 1/10 tych 60Ws czyli zaledwie 6Ws.. :shock:
No to jak to wyszlo!? 100Ws jest gorsze od 6Ws?!
A i tu się pojawiają pytania.
Skąd Ci, webjay, wyszło 1/20 przy lampie błyskowej?! :shock: Jak Ty żeś to zmierzył. Czy przy użyciu światła pilota zaciemniłeś wszystkie pozostałe źródła? Okna, inne lampy itp? Bo ja podejrzewam po prostu światło zastane.
Moje wyliczenia mogą być błędne, wziąłem to na logikę i rozum. Poprawcie mnie, jkaby coś było nie tak.
Fafniak napisał/a:
swoja droga to ja juz nie wiem o co cichodzi...

o i to też...
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Arti napisał/a:
Skąd Ci, webjay, wyszło 1/20 przy lampie błyskowej?! :shock:

Ja podejrzewam, że mu lampy odpalają za wcześnie... ;-)

 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
webjay napisał/a:
ale z 1.5-2.0m, to ja mam na 50-tce F2.8 i 1/20 przy ISO200... :/
- o to ja juzwolalem sie nie pytac :evil:
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Gdyby te lampy odpalały prawidłowo, to na pełnej mocy, przy f/2.8 i ISO200 (efektywne f/2.0... :shock: ) byłby przepał na pewno, a tak, wydaje mi się, że łapie tylko piloty na tym czasie...

BTW, webjay, robisz na priorytecie przysłony, przy lampach studyjnych?!? Dlaczego nie ustawisz krótszego czasu w manualu lub X-a ze stałym 1/180? Przecież w tym przypadku chodzi o to, żeby nie łapać zastanego... Światłomierz aparatu musisz zupełnie zignorować, bo on będzie Ci pokazywał ekspozycję do zastanego właśnie... Wrzuć ISO100, 1/180s i f/2.8 i wtedy porównaj zdjęcia z lampami i z samymi pilotami...
 

webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
czesc Wam wszystkim - przepraszam za kilka dni nieobecnosci: sobota zabawa, w niedziele leczenie sie. zaraz wszystko na spokojnie powtorze i ew. skoryguje swoja niewiedze przy testach ;) a nastepnie podesle raz jeszcze co mi wyszlo, tak aby kazdy mogl sobie po mnie nieco pojezdzic ;P

[ Dodano: 2008-02-04, 23:45 ]
wczesniej ustawialem tryb M - czas metoda prob i bledow. jaad75 - masz chyba racje z odpalajacymi wczesniej lampami (ponizej info, ale i tak mnie to dziwi). w pokoju i teraz i wczesniej bylo ciemno, z tym, ze faktycznie wczesniej lapalo tylko piloty (jaad75 - 2gi punkt ;) ).

ok, teraz warunki / technikalia:

ciemno strasznie, odleglosc od celu 2m, body na statywie, lampa na statywie, na tej samej wysokosci, ok. 20 cm od siebie. szkielko FA 50 F/1.4 ustawione na F/2.8, iso200, AF wylaczony, ostrosc ustawiona recznie, wlaczony tryb M, czas dobierany metoda prob i bledow:

- pilot 60W - F/2.8, czas 1/8 - idealnie

wylanczam pilota, przelanczam lampe na tryb synchronizacji z blyskiem, dalej tryb M:
- F/2.8, czas 1/180 - ciemno, 1/60 - ciemno, 1/8 (!!!) ciemno, 3" - ciemno.

zmienam na tryb X - czas 1/180, F/2.8 - pstryk - ciemno, F/1.4 - ciemno....

W wizjerze widze blysk, lampe aparatu zaslaniam reka / zlotkiem tak aby zaslonic cel i skierowac swiatlo na lampe... Co najlepsze - druga lampa sfiksowala, po zaladowaniu odrazu pstryka, jakby jej sie przycisk test zawiesil (wiec nie mam mozliwosci sprawdzic, czy druga dziala ok) :( :( :(

biednemu to zawsze wiatr w oczy :/

[ Dodano: 2008-02-04, 23:47 ]
i jak chol... ta lampa moze blyskac za wczesnie? przeciez jest wyzwalana ta wbudowana w body... :/
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Wbudowana lampa działa w P-TTL-u, czyli masz przedbłysk kontrolny, który wyzwala studyjne. Jeśli widzisz błysk w wizjerze, to na 100% odpalają za wcześnie - powinny być odpalne w momencie gdy lustro jest uniesione, czyli w wizjerze jest całkowicie ciemno... :-)
 

webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
ok, jak to wylaczyc, zeby tego kontrolnego nie bylo? (ps. w body 'widze' jeden blysk tylko)
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
Widzisz błysk w wizjerze przed uniesieniem lustra, a więc również przed otwarciem migawki...
Wyłaczyć się nie da - trzeba kupić lampę zewnętrzną (jakąkolwiek z manualem), ewentualnie kostkę synchro lub wyzwalacz radiowy.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
webjay, :evil: o tym bylo juz na forum ....
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
webjay, nie zrozum mnie źle.
Weź poszperaj trochę po sieci, poczytaj na temat oświetlenia w studio, techniki, teorii, praktyki. Tego jest od groma. Może niezbyt dużo tu na forum, ale chociażby u Nikonowców znajdziesz co nieco. Lepiej będzie jak będziesz sam wiedział co jest do czego i po co. Jak to używać a potem kup to co potrzebne i wiedział będziesz jak to użyć.
Nie jesteśmy w stanie rozwiązać za Ciebie wszystkie Twoje problemy, dylematy itp. Tym bardziej, że one niestety wynikają z braku wiedzy. My zgadujemy co się mogło stać, zakładając, że nie robisz głupot, a Ty nas zaskakujesz... ;-)
Ja zanim podszedłem do lampy studyjnej to poczytałem sporo, teroretycznie co nieco wiedziałem. A potem się odważyłem to używać. I do dziś praktyczna moja wiedza jest w sumie niewielka. Mam wrażenie, że robisz na odwyrtkę.
I piszę to życzliwie, bez złośliwości.

jaad75, postawiłeś słuszną diagnozę.. mi się to wydawało za proste..
 

andrusz  Dołączył: 27 Lip 2007
jaad75 napisał/a:
Wyłaczyć się nie da - trzeba kupić lampę zewnętrzną (jakąkolwiek z manualem), ewentualnie kostkę synchro lub wyzwalacz radiowy.

Ja się w sumie nie znam... ale tyle wiem, że musisz zrobić tak jak jaad75 napisał powyżej, ew. ustawiasz w lampie studyjnej synchro na drugi błysk (jak Twoja lampa studyjna ma taką opcję). I powinno działać :-)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
andrusz napisał/a:
ustawiasz w lampie studyjnej synchro na drugi błysk (jak Twoja lampa studyjna ma taką opcję)

Nie ma, bo i po co?
 

webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
dziekuje wszystkim za pomoc i nie ma mowy, abym cos odzczytywal jako zlosliwosc - wrecz przeciwnie, przeciez prosilem sie o kopniaka ;) moze faktycznie za szybko chce sie wszystkiego nauczyc i nie szukam dokladnie w zrodlach :( za upierdliwosc przepraszam.

ps. mam tylko jedno pytanie - ile luxow potrzeba aby prawidlowo naswietlic iso100? (+ prosze podac przeslone oraz czas - odpowiedniki sobie policze)
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
webjay napisał/a:
ps. mam tylko jedno pytanie - ile luxow potrzeba aby prawidlowo naswietlic iso100? (+ prosze podac przeslone oraz czas - odpowiedniki sobie policze)

webjay, moje dwie lampki rozkrecone na MAX (180Ws), z zalozonymi softboxami 50x70cm, ustawione 2,5m od przedmiotu, przy czasie synchro i ISO100, daja mi przyslone f/16 dla poparwnego naswietlenia zdjecia.

Zeby to osiagnac ze swiatlem ciaglym musialbys miec lampy o mocy kilku, a moze nawet kilkanastu kilowatow.

4 Osramy 55W to moga Ci styknac do poprawnego oswietlenia - za przeproszeniem - kibla. Przy ISO100, 1/180s i f/16, mialbys z nimi czarno.

Pisze z doswiadczenia, liczenie zostawiam matematykom.

BTW - przestalem wierzyc w to, ze dasz sie przekonac do przewagi swiatla blyskowego.

Aha - zadaj to samo pytanie tu:
http://forum.nikon.org.pl/forumdisplay.php?f=98
i tu:
http://www.forum.promodels.pl/forum19.htm

Tam masz szanse na solidna zje.bke :-P
 

Cobretti  Dołączył: 06 Lut 2007
hehe, może trzeba było zacząć wątek od tego, co będzie fotografowane, bo światło ciągłe jest super do rzeczy statycznych, gdzie można i kilka sekund naświetlać
wtedy świetlówki energooszczędne o barwie 5500K, mocy 80W dające odpowiednik 400W i po krzyku...
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Cobretti napisał/a:
wtedy świetlówki energooszczędne o barwie 5500K, mocy 80W dające odpowiednik 400W i po krzyku...

Leza takie 4 u mnie na szafie i sie kurza, chcesz kupic?

Zamienilem je na blyskowe, mimo ze 90% moich zdjec, to "rzeczy statyczne"...

Swiatlo ciagle jest super, jesli kogos stac na przynajmniej 2000W HMI.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach