<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
matth napisał/a:xrog, bo to się do tego sprowadza
Odbitki robi się dość łatwo, dopiero jak zaczynasz rzeźbić z barytem, maskowaniem, barwieniem robi się trudniej
xrog napisał/a:
Dzięki, ale powtórzę za pierwszym postem, chodzi mi o instrukcje od momentu gdy mamy już naświetlony papier.
Pytania:
1. Akcesoria: termometr, kuwety, szczypce (ile?), żarówka ciemniowa, coś jeszcze? Czy cały czas mogę pracować przy czerwonej żarówce ciemniowej?
2. Jaki wywoływacz dla początkującego? Instrukcja (rozrabianie, temperatury) jest na opakowaniu?
3. Przerywacz: jaki dla początkującego, temperatura, czas...
4. Utrwalacz: jaki dla początkującego, temperatura, czas...
5. Płukanie: jak, czym, czas?
6. Suszenie: czy każdy rodzaj papieru suszymy na sznurku? Czy na jakiejś "desce", jakimś klejem?
7. Co z chemią? Do kibla, czy trzeba utylizować, jak?
<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
Jesli Ci nie szkoda oczu, to jak najbardziej. Czerwona zarowka w zasadzie nie nadaje sie za bardzo. Lepsza bedzie oliwkowa. Zanim jednak zaczniesz robic odbitki, trzeba zrobic test kazdej lampy, a potem za kazdym razem gdy zmieniasz papier - wycinasz kawalek papieru, przykrywasz jego czesc i kladziesz niedaleko lampy. Po kilku minutach do wywolywacza - jesli caly kawalek pozostanie bialy, to lampa jest OK dla tego akurat papieru.xrog napisał/a:przy czerwonej żarówce ciemniowej?
Byle jaki. Kup najtanszy. Przy odbitkach wywolywacz nie ma tak kluczowego znaczenia jak przy negatywach.xrog napisał/a:2. Jaki wywoływacz dla początkującego?
Jesli chodzi o plastiki, to wcale nie musi byc biezaca. A jesli biezaca, to wystarczy praktycznie potrzymac minute pod strumieniem. Baryty min pol godziny trzeba plukac.matth napisał/a:Woda, woda i jeszcze raz woda, najlepiej bieżąca. Płucze się dość długo (naście minut)
matth napisał/a:6. Popularny multigradacyjny papier suszy się na sznurku, baryt na szybie albo na suszarce.
pozdrawiam,
dzerrry
dzerry napisał/a:Jedyna roznica miedzy barytami i plastikami to suszenie.
4xPentax P30T + Pentax MV + SMC-M 28mm 1:2.8 + SMC-M 50mm 1:1.7 + SMC-M 135mm 1:3.5 + Pentax AF160
Pentax Auto 110
Pentax K10D
Fujifilm X20
<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
To wcale nie jest oczywiste. Poogldalem sobie ostatanio troche plastikow i barytow. Poza wrazeniami czysto materialnymi - papier i faktura emulsji, to roznica miedzy dobrze zrobionym plastikiem i barytem zaczyna zahaczac o voodoo ciemniowe. Roznica jest, ale nie tak porazajaca jak na przyklad miedzy dobrym slajdem z dobrego rzutnika, a zdjeciem z rzutnika komputerowego. Trzeba na przyklad patrzec na odbitke pod katem, zeby zobaczyc, ze czern moglaby byc czerniejsza. Za szyba ciezko jest odroznic.Iza napisał/a:I efekt końcowy
pozdrawiam,
dzerrry
"Available light is any damn light that is available..." W.E. Smith
blog | 4x5" 6x6 6x7 24x36 | soczewki & pinhole | iPh
szkodzi Poza tym, przy czerwonej zarowce mozna w ogole sobie darowac ogladanie probek, bo i tak nie da sie ocenic efektu. W czerwonym swietle, dobrze naswietlone zdjecie wyglada jak 4 dzialki przewalone. W oliwkowym od razu widac, czy jest w ogole sens utrwalania jakiejs probki, czy nie.matth napisał/a:A co czerwona żarówa robi oczom?
pozdrawiam,
dzerrry
<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
dzerry napisał/a:W czerwonym swietle, dobrze naswietlone zdjecie wyglada jak 4 dzialki przewalone.
http://aleknowak.net
Go Out And Burn The Sensor Again
pozdrawiam,
dzerrry
dzerry napisał/a:W oliwkowym od razu widac, czy jest w ogole sens utrwalania jakiejs probki, czy nie.
<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
dzerry napisał/a:Czerwona zarowka w zasadzie nie nadaje sie za bardzo. Lepsza bedzie oliwkowa. Zanim jednak zaczniesz robic odbitki, trzeba zrobic test kazdej lampy, a potem za kazdym razem gdy zmieniasz papier
(...)
stalogradacyjny papier - miekki, normalny lub twardy.
dzerry napisał/a:To wcale nie jest oczywiste. Poogldalem sobie ostatanio troche plastikow i barytow. Poza wrazeniami czysto materialnymi - papier i faktura emulsji, to roznica miedzy dobrze zrobionym plastikiem i barytem zaczyna zahaczac o voodoo ciemniowe.
4xPentax P30T + Pentax MV + SMC-M 28mm 1:2.8 + SMC-M 50mm 1:1.7 + SMC-M 135mm 1:3.5 + Pentax AF160
Pentax Auto 110
Pentax K10D
Fujifilm X20
<pozdrawiam>
M.
Zupełnie odpentaksiony
Teoretycznie nie ma lampy uniwersalnej, ale w praktyce jedna dobra powinna obleciec wszystkie w miare stabdardowe papiery. Ja w zyciu uzywalem trzech kolorow - starodawnej ruskiej i polskiej z dwoma roznymi filtrami. Tej ruskiej uzywalem jeszcze za czasow Fotonu i odkad w plowie lat 90'tych zaczalem robic na nowoczesnych papierach, cos mi nie pasowalo. Zrobilem test i okazalo, ze dymi. Od tamtej porty zawsze robie ten test, gdy naswietlam jakies nowe, neiznane mi papiery. Trwa kilka minut, a oszczedza duzo papieru i nerwow.xrog napisał/a:Nie ma uniwersalnej lampy ciemniowej? Do kazdego papieru musi być inna?
Tak. Ja bym polecal naswietlac na miekkim, a odbijac na twardym.xrog napisał/a:
Papier miękki = mało kontrastowy, a twardy= mocno kontrastowy?
pozdrawiam,
dzerrry
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme created by opiszon, powered with Bootstrap and VanillaJS.
Strona używa plików cookie. Jeśli nie zgadzasz się na to, zablokuj możliwość korzystania z cookie w swojej przeglądarce.
my.pentax.org.pl