voorjaarman  Dołączył: 13 Sie 2008
Fotografia sztuk walki
Witam,

Kolega prowadzący treningi aikido poprosił mnie o zrobienie kilku zdjęć do jakiegośtam albumu / folderu / strony internetowej podczas treningu.

Zgodziłem się, poszedłem na próbę i ... pełne fiasko. Nie jestem w stanie dogadać się ze sprzętem / brak umiejętności / lub inny czort. Wszystko porozmazywane. Ruch owszem widać, ale ani razu nie udało mi się zrobić "zamrożonego" zdjęcia.

Sprzęt: K20D + 18-250 + Metz 58 AF-1
Sala: 10x20 metrów, żółte ściany, biały sufit
Obiekty: 30 Steven'ów Seagal'i w wieku 9-17 lat
Doświadczenie fotografa w zdjęciach w ruchu: żadne

Niestety w przypływie głupoty wywaliłem wszystkie oryginały zdjęć. Ale w koszu ocalało kilka po zmasakrowaniu ich Picassą. Dają one pogląd na istotę problemu.





Proszę doświadczonych kolegów o pomoc w doborze parametrów (jakieś propozycje) i informację czy w/w zestawem da radę zrobić "zmrożone" zdjęcie światłem odbitym od ściany / sufitu itp...

Z góry dzięki za pomoc
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
Czułość na co najmniej 800ASA, a nie 400ASA i priorytet czasu - dobierz czas do ogniskowej tak, żebyś miał odpowiedni do zamrożenia ruchu, a przynajmniej uniknięcia poruszenia aparatem(wiem, stabilizacja wydłuża czas, dzięki czemu bez poruszenia możesz wykonać zdjęcia dynamiczne z pozostawieniem śladu, ale to nie zawsze jest dobre, a cały album w takich zdjęciach jest po prostu słaby).
Dla przykładu pierwsze zdjęcie
czas 1/40s, ogniskowa 20mm. Mogłeś dać iso 800 zamiast 400 i mieć czas 1/80s.
A najlepiej jakbyś w trybie Tv ustawił czas na 1/125, albo w ATv 1/125 i najmniejsza przysłona, a aparat dobierałby czułości samemu(mógłbyś ewentualnie wprowadzić korekcję ekspozycji na -1-1,5EV, żeby nie podbijał za bardzo czułości).
Zdjęcia rozjaśniłbyś na komputerze.
 

foxikos  Dołączył: 29 Gru 2008
Dla mnie za dlugie czasy naswietlania, ale ja tylko raz fotografowalem sport, a jestem amatorem...
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Zauwaz ze te 3 foty robiles ogniskowa mniejsza niz 55mm. Do takich ujec polecam kita, ktory zapewne jest szybszy od tego 18-250. By uzyskac jako taka ostorsc ( a nawet bardzo dobra) -powinienes na AV przymknac go do 6,7 . Jako ze masz Pentaxa ;) ostrosc ustaw sobie przy pomocy "pullapki"-nie lataj z AF za cwiczacymi -tylko czekaj na ich ruchy. Glowny palnik lampy skieruj do gory - a malemu daj 1/4 mocy.Skup sie na jednej parze cwiczacych a nie lap od razu kilku ( no chyba ze to zamierzone). Niech trener poinformuje wszystkich ze bedziesz robil foty, ale staraj sie byc " niezauwazony"- stoj spokojnie na macie i gdy cos sie dzieje - wyciagasz reke i strzelasz fote. Ogniskowa - na 18mm a potem wycinasz ;)
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
no, albo 50/1.4 lub 1.7
wtedy masz dłuższe czasy, to kwestia prób

swoją drogą pomogłoby, jakby osoba fotografująca była adeptem aikido bo łatwiej przewidzieć akcję, ech zatęskniło mi się... :-)

no i problem sali - jak to gimnastyczna jakaś z żółtym wstrętnym światłem sodówek, to niewiele zdziałasz..

[ Dodano: 2009-02-05, 19:38 ]
poproś też ćwiczących/prowadzącego, jeśli możesz, by porobili mniej dynamiczne techniki:
w Tachi Waza: ikkyo, nikkyo, ale powoli, żadne spektakularne rzuty, ewentualnie Tori (rzucający) niech będzie statyczny, da się to zrobić w Suwari Waza (gdy on klęczy) i wtedy morze rzucać nad sobą np. Kokyu - czyli wtedy gdy Uke (rzucany) przelatuje nad nim i może być rozmazany

a w ogóle możesz trochę najazdów porobić jak ćwiczą w Suwari Waza ("siedzą na kolanach i piętach"), wtedy z automatu muszą robić to wolno

generalnie nie czaj się, skoro to foty dla nich, niech poświęcą część treningu i posłuchają, co mają robić, podyryguj nimi trochę

[ Dodano: 2009-02-05, 19:41 ]
no i widzę, że sporo początkujących, więc nie mają ciuchów, unikaj fotografowania tych w dresach... :-)
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Mozna by jeszcze pobawic sie "druga kurtyna", no i faktycznie wydluzyc czasy by uzyskac lekkie rozmycie ruchu.
Nie staraj sie tez lapac "calych postaci od stop do glow" -czasami lekkie zblizenie twarzy "w wysilku", ciekawego ukladu rak, nietuzinkowego ulozenia ciala da lepsze efekty niz cala postac na tle sciany.
Jasna 50-ka mogla by sie przydac,ale czasami moze byc "za waska".
Jesli to maja byc fotki dla cwiczacych to trzeba by polaczyc uprawiany sport z portretem. I fotografuj wszystkich, nawet tych w dresach( w szczegolnosci). Po pierwsze oni sa tak samo wazni jak Ci "w bieli" a z drugiej strony nie kazdego stac na pare stow by pokazac sie na fotce w judodze czy karatedze.
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
Blesso, dres i T-Shirt wygląda z reguły niechlujnie na treningu aikido
keikogi można kupić tanio (nawet używane za 50zł), za parę stów to już profesjonalne na zawody judo, a tu tego nie potrzeba, zawodów tu nie ma
natomiast T-Shirt nie spełnia swojej roli w technikach gdy uke ma łapać za rękaw - to za co złapie?

nie zgodzę się z tezą, jakoby korzystniej dla reklamy sekcji fotografować częściej tych w różnorakich dresach i ponaciąganych koszulkach
wg mnie fajnie wygląda, jak wszyscy są ubrani jednakowo, a przynajmniej jak spodnie nie są granatowe/czarne, itp, a białe; na aikido dużo się rozciągają ludzie, więc ponaciągany dres wygląda jak lumpiarski, a keikogi ma wszyty klin i wygląda równie korzystnie w trakcie różnych ćwiczeń
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Gdyby w latach 80-tych , gdy trenujac dzudo i majac pas zrobiony z przescieradla ( powaznie) - ktos powiedzial mi,iz na fotce sie nie znajde bo nie mam kompletnego stroju (mialem tylko gore)-bylo by mi naprawde przykro, i mysle ze dzisiejszym "zawodnikom" nie bylby obcy taki stan ;)
W foceniu sportu (ludzi) - nie ma znaczenia ich ubior.Wazne jest uchwycic radosc z jego uprawiania.
Fotografowanie ludzi w bieli ma jeszcze jeden mankament-pomiar swiatla. Bawienie sie manualnymi ustawieniami lampy/aparatu w dojo moze spowodowac iz wiele fajnych fotek nam ucieknie.
Mysle, ze najlepiej moc lampy(naswieltenie fotki) regulowac ....przyslona.
 

Kosmo  Dołączył: 11 Mar 2008
Blesso napisał/a:
na fotce sie nie znajde bo nie mam kompletnego stroju (mialem tylko gore)-bylo by mi naprawde przykro, i mysle ze dzisiejszym "zawodnikom" nie bylby obcy taki stan ;)

voorjaarman napisał/a:
Kolega prowadzący treningi aikido poprosił mnie o zrobienie kilku zdjęć do jakiegośtam albumu / folderu / strony internetowej podczas treningu.

Założyłem, że chodzi i fotki reprezentacyjne.
Zgodzę się, że jeśli celem miałoby być uwiecznienie życia sekcji, wtedy tak - niech będą wszyscy.

Blesso napisał/a:
Fotografowanie ludzi w bieli ma jeszcze jeden mankament-pomiar swiatla.

nie kupuję tego jako argument za unikaniem focenia "białych" ;-)

Podsumowując z mojej strony - wg mnie nie ma tu miejsca na sentymenty, rozważanie, komu się przykro zrobi, itp. Cel jest jasny: album/strona/marketing. Bezlitośnie trzeba się skupić na tym, co lepiej wygląda.
 
Blesso  Dołączył: 24 Wrz 2007
Klopot z pomiarem swiatla nie byl argumentem przeciw fotografowaniu "bialych" - napisalem to tak na marginesie,by nie wpadac w nurt offtopicowy ;)
Ale nadal uwazam iz w albumie powinni znalesc sie wszyscy cwiczacy- niezaleznie od stroju- bylo by to po prostu bardziej uczciwe.
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
voorjaarman, fotografowałem moich chłopców na zawodach judo, w dodatku również 18-250. Niestety, jest to dynamiczny sport i ciemny obiektyw, więc sceny walk, jakieś szybkie rzuty i w ogóle zamrożenie ruchu będzie możliwe tylko z jaśniejszym szkłem i odpowiedniej ilości lub przy jeszcze większej ilości światła. Jednak takie treningi odbywają się w salach, więc na zbyt dużo raczej nie możesz liczyć. Pozostaje Ci jaśniejszy obiektyw.
Niestety też jakość oświetlenia pozostawia dużo do życzenia pod względem barwy, więc rób z lampą. Jeśli chcesz zamrozić ruch, to zamknij przysłonę, czas 1/180 (tryb X?), lampa na wprost i jechane. Niestety takie oświetlenie ma swoje wady, ale przy żółtych ścianach odbicie nie wchodzi w grę, a sufit pewnie daleko. Może palnik główny w blendę, a pomocniczy na niepełną moc? Ja robiłem na zawodach, więc o blendach itp, nie było mowy, jak Cię jednak proszą o zdjęcia, to za kolegami: Ty rządzisz ;-)
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
Kiwak, wreszcie...
Sala jest ciemno, szkło ciemne. Zapomnij o zastanym, nie dasz rady. Zobacz ile jest tego zastanego, może Ci się uda nałapać na tło. Ale nie możesz przesadzać z czasem, bo Ci się postacie rozmazują. I nie działa tu już bynajmniej zasada że czas to 1/ogniskowa. Lampa, jak się da to sufit. Da się? Musisz sprawdzić. Jak nie, to nie cuduj, jakis rozpraszacz albo sufit na lampie, albo na wprost. Czas musisz wypośrodkować, pomiędzy poruszonymi obiektami a naświetleniem tła. I tu znowu też wraca jasny obiektyw. I maksymalna akceptowalna czułość. Do 800 spokojnie możesz pociągnąć.
To tyle jeśli chodzi o technikalia.
 

Kiwak  Dołączył: 28 Paź 2007
Arti napisał/a:
Kiwak, wreszcie...
Czekałeś na mnie?... ;-) Do usług!

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach