kudel  Dołączył: 11 Mar 2007
Czym skleić K10D?
no i stało się.. aparat upadł mi z ok 80 cm na dywan.. pewnie nic by się nie stało gdyby nie to, że był z lampą. Niestety plastik w okół sanek jest pęknięty, a gdy lampa jest podłączona wygląda jakby zaraz chciał się całkowicie odłamać.. razem z sankami...

Czym to skleić? Estetyka jest zdecydowanie na drugim miejscu, najbardziej zależy mi na tym, żeby sanki były w stanie utrzymać lampę (która jest dość ciężka: na oko 300-400g).
 

Pentagram  Dołączył: 21 Wrz 2006
"Ale tandeta" ;-)
Kropelka twarde plastiki łapie raczej średnio. Klej modelarski rozpuszcza i zgrzewa plastik, ale hgw co to za plastik jest. Może jakiś poxipol, czy coś w tym stylu. Hmm. Albo modelarski na bazie żywicy.
 
dale  Dołączył: 27 Lut 2009
Poxipol. Najlepiej jak by sie dało od spodu. Unikać wszelkich kropelek jak ognia. I innych cyjanoakryli. Parują powodując zmatowienie i białą mgiełkę na plastiku.. Pomijam co by się stało gdyby dostała się do środka :).
Jeśli możesz, rozbierz go, następnie od środka klej - możesz nawet prawie całkowicie usunąć efekt pęknięcia - zostanie ryska.
Pozdrawiam Marek.
 

vesper  Dołączyła: 19 Gru 2006
Taaa... eksperci. A kleiliście już swoje aparaty kropelką? Pewnie nie. A ja otóż tak i sprawdza się świetnie. Żadnej mgiełki, żadnego matowienia, parowania i trzyma się tak już rok. Pytanie jeszcze jak duże to uszkodzenie, bo jak duże, to kropelka zwyczajnie nie złapie.

Bądź dobrej myśli, kudel. Kadyszki są pancerne, moja po klejeniu znowu jest szczelna :D
 
dale  Dołączył: 27 Lut 2009
Kleiłem zenka plastikowego no i tak sobie właśnie załatwiłem. Cjanopanem w żelu. Na szczęście od środka. Niestety nie mam fotek :-> .
Pozdrawiam marek
 

vesper  Dołączyła: 19 Gru 2006
O, to miałeś poważny niefart. Albo ja poważny fart. Tak czy siak, u mnie sprawdziło się znakomicie.
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
Tylko dobry klej cyjanoakrylowy, najlepiej z typu modelarskich o średniej gęstości. Przy zastosowaniu minimalnej ilości ( żadnego nadmiarowego zalewania szczelin ! ) i aktywatora w aerozolu nie ma prawa być żadnej mgiełki, szkodliwych oparów itp. Cyjanopan nie jest klejem wysokiej jakości i stąd może te problemy dale,
 

tomekz  Dołączył: 10 Kwi 2007
Tak myślałem, że Vesper się odezwie jako najbardziej doświadczona w klejeniu K10D :mrgreen:
Z tymi klejami "parującymi" to bym uważał. Wygląda na to, że pęknięcie jest duże więc i kleju będzie sporo. Jak opary dostaną się w okolice matrycy to może być lipa.
Może warto jednak oddać do serwisu? Tylko nie autoryzowanego a jakiegoś normalnego
serwisu foto.
 

Pentagram  Dołączył: 21 Wrz 2006
vesper, :mrgreen: od razu pomyślałem o Twoim małym stłuczeniu ;-) Ważne, że się zagoiło.
 

Artooro  Dołączył: 11 Sty 2007
jako chemik radziłbym ostrożność, cyjanoakryle nie każdego tworzywa się dobrze imają, szczególnie jak jest to tworzywo termoutwardzalne pomijam fakt, że epoksydowe kleje (np. poxipol, distal) mają z tym jeszcze większy problem
jeśli masz możliwość sprawdzenia na jakimś niewielkim kawałku jak zadziała cyjanoakryl to raczej skłaniałbym się w tę stronę, i tak jak zalecał Dada minimalna ilość kleju!

a tak na myśl mi jeszcze przyszło allegro, ostatnio widziałem tam elementy obudowy różnych modeli Pentax'a, może to będzie lepsze rozwiązanie?
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Raczej obudowa Kadyszki jest termoplastem (PC-ABS?) - "high impact plastic" zwykle to jest albo HIPS albo PC-ABS, PS jest za słaby IMHO na obudowę to tak pancernego aparatu.
Tak jak piszę Artooro, sprawdź na jakimś fragmencie jeśli możesz, albo faktycznie poszukaj kawałków na allegro - będzie ładniej i bezpieczniej, a przy okazji zrobisz fotorelację z rozbierania. ;-)
 
pawel1967 Dołączył: 03 Maj 2006
Nawiercić drobnym wiertłem otwory ok 1-1,4mm , następnie w te otwory wprowadzić druciki . Całość skleić żywicą epoksydową lub klejem na tej bazie . Acha zapomniałbym o odtłuszczeniu (delikatnym) benzyną ekstrakcyjną . Nic się nie stanie przy tym elektronice proszę się nie bać , nie lać tam tylko specjalnie , ale delikatnie na watce odtłuścić , zmatowić wodnym papierem ściernym . To da rezultaty minutka , kropelka nie załatwi sprawy a tylko napaprze tym możmna skleić kolczyk ale nie stopkę lampy przenoszącą obciążenia . Ta technika dawała efekty przy dorabianiu wyłamanych plastikowych bagnetów . To zdało egzamin przy kievie 19 i zoomie tamrona gdzie musiałem obracać pierścieniem przysłon (opornym) na okrągło . Jeśli to zawiedzie nie da rady tego skleić - Wymiana korpusu lampy . Ale jestem pewny że zda egzamin
 

Cypis aka Piotr  Dołączył: 16 Cze 2008
Zdecydowanie dobrą jest metoda pawel1967.
Dobry dwuskładnikowy epoksyd + wzmocnienia - u mnie sprawdziło się przy klejeniu twardego tworzywa termoplastycznego do metalu (zbiornik nagrzewnicy).
 
kudel  Dołączył: 11 Mar 2007
tak trochę zbiorczo:

z tego co poczytałem to kropelki, super glue itp odpadają bo mają słabą wytrzymałość mechaniczną..

na tablicy został więc klej modelarski albo distal (myślałem o wersji rapid), i byłem nastawiony na 100% na rapid, ale wszędzie piszą że skleja "metal, drewno, ceramikę, beton, styropian, minerały skalne i ebonit". No właśnie a jak sprawi się z plastikową obudową k10D??

co do wymiany części obudowy, znalazłem kogoś kto sprzedawał takie.. tzn miał kompletną obudowę którą sprzedawał "po kawałku", ale niestety tą część która mnie interesowała już sprzedał:(
 

Dada  Dołączył: 01 Mar 2007
kudel napisał/a:
to kropelki, super glue itp odpadają bo mają słabą wytrzymałość mechaniczną..
Co prawda kleje cyjanoakrylowe służą do klejenia m.in. płytek ceramicznych do poszycia wahadłowców, ale faktycznie..... w jednym odpadły i się spalił w atmosferze, więc rzeczywiście moga być za słabe. :-P kudel, , Ty w każde słowo pisane wierzysz ? Kleje dwuskładnikowe działają na zupełnie innej zasadzie i powinny jeszcze zawierać wypełniacz (włókno szklane, lub węglowe, ew. tzw. mikrobalon), żeby osiagnąć max. wytrzymałość. Tyle, że wtedy całość spoiny robi się wielka :shock: . Jak rozumiem pękła Ci obudowa, która ma co najwyżej 2-3 mm grubości w tym miejscu- więc jak sobie wyobrażacie tam dołożenie wzmocnienia, lub wiercenie otworów ? Ponadto przyczepnośc żywic do ABS-u (nawet odtłuszczonego) jest taka sobie. :-/
 

takseo  Dołączył: 25 Wrz 2008
IMO najlepszym rozwiązaniem byłaby jakaś metoda mechaniczna, bez użycia kleju. Przykładowo, kawałek blaszki od wewnątrz i bardzo małe śrubki. Problemem może być ilość wolnego miejsca w środku i estetyka takiego rozwiązania.
 

Samp  Dołączył: 23 Kwi 2006
Ja nie jestem żadnym chemikiem, tylko praktykiem - bawiłem się na studiach różnymi klejami (oczywiście wykonując makiety i modele ;-) ). I najbardziej bliskie jest mi to, co pisze Dada.

W takim przypadku intuicyjnie sięgnąłbym wpierw po UHU Power (tylko ten żółto-czarny, a nie żółto-czerwony) - ten klej wielokrotnie mi się sprawdził, jest bardzo dobry (jak zresztą inne kleje tego producenta), klei skutecznie i czysto. Polecam przejrzenie www.uhu.com.pl. A w dalszej kolejności faktycznie próbowałbym kropelek i innych klejów (klei?) tego typu.

Nie próbowałbym żadnych klei (klejów?) dwuskładnikowych – tak jak pisze Dada ten wypełniacz jest wskazany. I to są kleje do innego typu roboty - znacznie mniej precyzyjnej.
Choć jeśli uszkodzenie jest monstrualne – to kto wie...? Może UHU Plus?

W ogóle fajnie, gdybyś zrobił zdjęcie sytuacji - byłoby lepiej wiadomo, o czym rozmawiamy :lol:
 

Pentagram  Dołączył: 21 Wrz 2006
Dada napisał/a:
kleje cyjanoakrylowe służą do klejenia m.in. płytek ceramicznych do poszycia wahadłowców, ale faktycznie..... w jednym odpadły
Pamiętam to jak dziś. Myślałem, że pilot wyrzucił drugie śniadanie przez okno, bo mu żona znowu z pleśniowym zrobiła.

Samp napisał/a:
klei (klejów?) dwuskładnikowych
Zdecydowanie klejów ;-)
 
kudel  Dołączył: 11 Mar 2007
Dada: tu nie o wiarę chodzi tylko o praktykę:) w każdym razie dzięki za posta, bo uprzedziłeś moje następne pytania właśnie nt distala.. i potwierdziłeś moje obawy o wielkość spoiwa..

Samp: zdjęcia postaram się wrzucić.. musze tylko dorwać inny aparat,

dzięki wszystkim za odpowiedzi.. powiedzmy, że wyrobiłem sobie jakieś zdanie.. choć będę jeszcze nad tym myślał:)

w międzyczasie doszedłem do wniosku, że porządne klejenie nie obędzie się bez zdjęcia górnej części obudowy - zna ktoś może stronę gdzie jest podany schemat jak rozebrać K10D? na razie znalazłem kilka śrubek na górnej części aparatu (2 koło wizjera, 1 pod lampą i 1 jedna pod przyciskiem otwierania lampy, 1 "pod" mocowaniem na pasek), wystarczy wykręcić te śruby i ta część zostanie mi w ręku?;) czy nie obędzie się bez rozbierania całego aparatu?
 

Zdano  Dołączył: 23 Paź 2006
kudel, jeżeli taki schemat wystarczy http://www.pentaxforums.c...rts-listing.pdf
[ Dodano: 2009-03-12, 15:53 ]
Tylko to jest do K20 ale chyba różnic znaczących nie ma.


Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach