barylek  Dołączył: 11 Paź 2009
  Polaryzacja stopki flesza
Mam prośbę tak na szybko. Czy może ktoś sprawdzić (jesli ma taką możliwość) jaka jest polaryzacja w stopce lamy błyskowej. U mnie jest plus na sankach a wydaje mi się, że powinno być odwrotnie. Leży u mnie stary flesz z własną automatyką 2 palnikami i 4,6 V na stopce. Może się jeszcze do czegoś nada.
 

grzegorzgr  Dołączył: 13 Lis 2009
barylek, polaryzacja na stopce nie ma wpływu na współprace z aparatem. WARUNEK 1 LAMPA 1 APARAT
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
grzegorzgr napisał/a:
barylek, polaryzacja na stopce nie ma wpływu na współprace z aparatem.


Nieprawda; mielismy przypadki zawieszajacej sie elektroniki aparatu przy odwroceniu polaryzacji na gniezdzie pc-sync...

grzegorzgr napisał/a:
WARUNEK 1 LAMPA 1 APARAT


Jaaaasne. Powiedz to panom w dowolnym studio.
 

Yeti  Dołączył: 04 Lip 2007
grzegorzgr napisał/a:
polaryzacja na stopce nie ma wpływu na współprace z aparatem

Tak jest w starych aparatach gdzie gniazda synchronizacji są zwierane przez mechaniczne zwarcie styków w aparacie. Wszystkie nowsze konstrukcje z rozbudowaną elektroniką dokonują tego zwarcia przez tyrystor (ogólnie element półprzewodnikowy), więc polaryzacja ma znaczenie, wątpię (nie wiem) żeby po drodze stosowano mostek prostowniczy (wtedy nie miałoby znaczenia).
 

andrusz  Dołączył: 28 Lip 2007
barylek w AF360 FGZ na środkowym bolcu jest plus.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Były na forum opisywane przypadki gdy starsza lampa działała dopiero po odwróceniu polaryzacji.
 
barylek  Dołączył: 11 Paź 2009
andrusz napisał/a:
barylek w AF360 FGZ na środkowym bolcu jest plus.

Dziękuje za sprawdzenie i wszystkim za odpowiedzi. Teraz już wiem na czym stoje.

[ Dodano: 2009-12-04, 17:58 ]
Cytat
Tak jest w starych aparatach gdzie gniazda synchronizacji są zwierane przez mechaniczne zwarcie styków w aparacie. Wszystkie nowsze konstrukcje z rozbudowaną elektroniką dokonują tego zwarcia przez tyrystor (ogólnie element półprzewodnikowy), więc polaryzacja ma znaczenie, wątpię (nie wiem) żeby po drodze stosowano mostek prostowniczy (wtedy nie miałoby znaczenia).

I faktycznie po zamianie biegunów na stopce lampa gra i bucy :-B :-B
 

Tomek B.  Dołączył: 07 Sty 2012
Witam!
Pozwolę sobie odświeżyć temat. Mam starą, używaną jeszcze z Practicą lampę Achiever 321AZ (lata temu wyprodukowana w Hong-Kongu).
W manualu K-ra ostrzegają przed użyciem lampy z ujemną polaryzacją na stopce. Jak sprawdzić, jak jest w mojej lampie? Da się? Czy po prostu sobie odpuścić i zacząć się powoli rozglądać za jakąś inną?
 

jerzyf  Dołączył: 15 Sie 2009
Tomek B. napisał/a:
Jak sprawdzić, jak jest w mojej lampie? Da się?

Oczywiście że się da, woltomierzem!.
 

Tomek B.  Dołączył: 07 Sty 2012
OK, dzięki, spróbuję
 
barylek  Dołączył: 11 Paź 2009
Przy okazji sprawdź napięcie na stopce!!!!
 

Tomek B.  Dołączył: 07 Sty 2012
Sprawdziłem. Ale ponieważ elektronika i elektrotechniką nie bawię sie od ...dziesięciu lat :-) . to napisze dokładnie i spytam, czy dobrze to interpretuję. Miernik cyfrowy (vorey by Toya) - czarny wtyk dotyka styku do sanek, czerwony - tego na stopce. Miernik pokazuje +68 V.
Czyli, o ile poprawnie wszystko robię, to polaryzacja na stopce jest właściwa (+). A to napięcie?
 

michal5150  Dołączył: 17 Sie 2007
Napięcie za wysokie. Zresztą, nie wiem czy dobrze zmierzyłeś - źródła internetowe podają że ta lampa ma na stopce ok. 300V.
 

Tomek B.  Dołączył: 07 Sty 2012
To 68 jest "na zimno". Nie wiem, jak zmierzyć w momencie wyzwolenie błysku. Przycisk "test" nie działa, gdy czujniki miernika dotykają styków :shock:
 

jerzyf  Dołączył: 15 Sie 2009
Tomek B. napisał/a:
To 68 jest "na zimno". Nie wiem, jak zmierzyć w momencie wyzwolenie błysku. Przycisk "test" nie działa, gdy czujniki miernika dotykają styków :shock:

Test nie działa bo napięcie jest zbyt niskie (68V), aby wyzwolić lampę, ponieważ woltomierz obciąża stopkę i napięcie spada. Pewnie bez obciążenia jest około 300V i wtedy działa. Podsumowując, napięcie jest niestety dużo za duże, max dopuszczalne jest około kilkunastu voltów a najlepiej poniżej 10V.
 

Tomek B.  Dołączył: 07 Sty 2012
Dziękuję wszystkim za pomoc :-B . No cóż, lampa pójdzie do "muzeum".
 

Artiip  Dołączył: 22 Sty 2010
Tomek B. napisał/a:
To 68 jest "na zimno". Nie wiem, jak zmierzyć w momencie wyzwolenie błysku. Przycisk "test" nie działa, gdy czujniki miernika dotykają styków

To oznacza ze twój miernik ma za małą rezystencje wewnętrzną, i do pomiarów lamp się nie nadaje, ponieważ mógł by ci w skrajnym wypadku pokazać bezpieczną wartość napięcia (poniżej 15V a w istocie lampa będzie miała 300V).

To tak ku przestrodze dla innych.
 
barylek  Dołączył: 11 Paź 2009
Jeśli masz jakiegoś znajomego elektronika to możesz tanim kosztem przerobić lampę na bezpieczne napięcie.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach