Przy fotografowaniu negatywów i slajdów opracowałem następującą procedurę, która przynosi bardzo dobre wyniki. Została ona przygotowana dla A900 (FF), jednak mozna ją wykorzystać także używając inny sprzęt APS-C. Negatywy były umieszczone na podświetlarce do slajdów (podświetlenie 5500 K) w ramce od powiększalnika. Aparat był na sankach do makro, przymocowanych do płaszczyzny pionowej.
Sposób działania
• Używać obiektywów 50 mm lub 100 mm makro makro (1:1) dla negatywów 24x36 mm.
• Włączyć światło i poczekać na światło ustabilizowanie się światła.
• Wyłączyć tryb AF.
• Ustawić tryb priorytetu przysłony, wybrać wartość f / 8 w celu uzyskania najostrzejszego obrazu
• Wyłączyć "Steady Shot Inside"
• Ustawić styl "Standard".
• Ustawić ISO 400, w szczególnych przypadkach ISO 800.
• Ustaw Dynamic Range Optimizer w tryb DRO +. W szczególnych przypadkach wybrać wyższą wartość.
• Redukcję szumów ustawić na "Standard".
• Ustawić Color Space do sRGB.
• Ustawić wielkość obrazu do L: 24 i jakość X-JPG Fine, w szczególnych przypadkach używać RAW (jeśli jest wymagana najwyższa jakość obróbki) lub wykorzystać tryb HDR.
• Użyć filtrów niebieskiego 50CC i cyan 50CC, aby zminimalizować negatywne pomarańczową maskę negatywów (opcjonalnie do negatywów tylko kolor)
• Ustawić "Custom White Balance" i zapisać je w pamięci aparatu fotografując:
- nienaświetlony kadr negatywu cz-b lub kolorowego slajdu,
- nienaświetlony kadr negatywu kolorowego. Jeśli pojawi się błąd i aparat nie może ustawić poziomu bieli, należy wykorzystać filtr cyan lub cyan i niebieski. Najlepiej wykorzystać do podświetlenia źródło światła o temperaturze ok. 5500 K., jeżeli nie jest dostępne, ustawić balans bieli tylko dla podświetlarki (bez negatywu).
• Ustawić tryb pomiaru Multisegment.
• Opcjonalnie podnieść lustro.
• Użyć pilota lub wężyka do wyzwolenia migawki.
• Dokładnie umiejscowić negatyw przed aparatem.
• Sfotografować nienaświetlony kadr negatywu kolorowego, obraz powinien być neutralny szary (jeżeli nie udało się ustawic balansu bieli, będzie on odniesieniem do softwarowej korekty barwnej).
• Okresowo należy sprawdzać ostrość obrazu w wizjerze.
• Fotografować stosując korekcję +0,5 lub +1 EV, by wydobyć szczegóły z ciemnych miejsc negatywu
• Aby uzyskać najlepsze wyniki, należy powtórzyć ustawienie "Custom White Balance" dla każdego nowego kolorowego negatywu.
Aby uzyskać najlepsze wyniki, płaszczyzna sensora aparatu musi być równoległa do płaszczyzny negatywu. Slajd lub negatyw musi leżeć jak najbardziej płasko. Pozostawienie pewnej odległości (ok. 10 mm) między światłem i negatywem umiejscawia kurz i rysy podświetlarki poza obszarem ostrości. Przedstawiono procedura ustawienia niestandardowego balans bieli automatycznie usuwa pomarańczowy zafarbu z negatywu (w przypadku pomyślnego ustawienia balansu bieli z nienaświelonego kadru negatywu).
Dalszą obróbkę można przeprowadzić odwracając negatyw korygując barwę i kontrast, na przykład wg metod opisanych przez kolegę Alkosa.
Można też użyć programu VueScan lub specjalizowanej, bardzo dobrej wtyczki ColorNeg.
Wszystkie uwagi, spostrzeżenia mile widziane.
jtbili
Linki:
Tutoriale Alkosa
http://pentax.org.pl/view...a17d6f29cc2350c
http://pentax.org.pl/view...a17d6f29cc2350c
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=5316
Software
http://www.hamrick.com
http://www.c-f-systems.com/Plug-ins.html