webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
Oświetlenie ciągłe - galeria sampli, porady, typy do zakupów
Witam,

Postanowilem zalozyc topic, w ktorym kazdy bedzie mogl podzielic sie swoimi doswiadczeniami odnosnie oswietlenia ciaglego - nie wazne, czy zarowki, czy halogeny, czy tez swietlowki kompaktowe - licza sie SAMPLE, opis zestawu: producent, mile widziany link do sklepu / cena, temperatura barwowa oswietlenia i jesli ktos ma to wspolczynnik Ra / CRI (wspolczynnik odzworowania barw) oraz wlasne uwagi i spostrzezenia.

Z mila chcecia pewnie kazdy tu zajrzy i kazdy podesle jakies swoje prace - licze na to bardzo. Prosilbym o nie dyskutowanie (tez sobie wymyslilem) odnosnie wyzszosci blyskowych vs oswietlenia ciaglego - chcialbym ten topic w calosci poswiecic przykladom uzycia stalego swiatla i aspektow z jego uzywaniem zwiazanych.

Napewno wsrod nas znajduja sie posiadacze roznego rodzaju gadzetow, jak np. zwykle swietlowki kompaktowe, posiadacze swietlowek osram / philips o wysokim Ra (98, jak tych: http://www.funsports.pl/p...roducts_id=301, czy tez halogenow 500W, tudziez roznej masci zarowek dla terariow jak np. Repti Glo 2.0) - kilka sampli + kilka slow opisu nie jednemu z nas w przyszlosci pomoze dokonac stosownego wyboru.

Pozdrowienia dla wszystkich.

 

dtox  Dołączył: 20 Maj 2007
polecam :-)
http://diyphotography.net...-wont-strip-you

tanie oswietlenie do portretow ;-)

 

webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
ps. tak - linki takze sa mile widziane (z ew. opisem co jest pod nimi, zeby potomni mogli szybciej / latwiej cos znalezc) ;) dzieki dtox
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ooo webjay, Ty mi pomogles w sprawie drukarek to ja Ci pomoge w kwestii oswietlenia. Przerabialem ten temat niedawno.

Oswietlenia uzywam do robienia pakszotow. Zaczynalem od stalego w postaci swietlowek zintegrowanych odbitych od parasolek. Dlaczego tak? Ano dlatego, ze koszty inwestycji byly niewielkie, a wiec potencjalne ryzyko niepowodzenia zostalo pod tym wzgledem zredukowane.
Na poczatku wydawalo mi sie, ze jest OK. 5 swietlowek o mocy 21W kazda (odp. 100W w zwyklej zarowce) o temp. barwowej 2700K dawalo na oko sporo swiatla. Robilem wtedy jeszcze Canonem S2 IS wiec dlugie czasy w okolicach 1/30-1/8 nie przeszkadzaly zbytnio, bo brak lustra i dobra stabilizacja pozwalal na utrzymanie ich z reki. To wszystko przy przyslonie w granicach f4.5-f8, bo jak wiadomo kompakt ma wystarczajaco duza glebie ostrosci i nie trzeba jej zwiekszac poprzez przymykanie przyslony. WB skorygowany pod temp swietlowek i jazda. W calym tym zestawie wygodne bylo to, ze mialem podglad na LCD i praktycznie widzialem na nim zdjecie, jeszcze przed zrobieniem. Takze modyfikacje oswietlenia byly widoczne natychmiast.

Efekty byly do zaakceptowania. Na www bylo wystarczajace, a jak sie pozniej okazalo takze w druku wyszlo przyzwoicie. Przyklady (bez szparowania jeszcze):







Pozniej pomyslalem sobie, ze zainwestuje w DSLR, bo byla perspektywa na nastepne zlecenia, a ja chcialem miec przede wszystkim lepsza jakosc. Nie uwzglednilem jednak bardzo waznej, a w sumie prostej sprawy - odpowiednio duzej glebi ostrosci. Zeby ja uzyskac w DSRL trzeba dosc mocno przymknac przyslone. Przy tym zestawie 5 swietlowek czasy okazaly sie zbyt dlugie, stabilizacja nie gwarantuje przeciez ostrosci na kazdym zdjeciu, szczegolnie kiedy ogniskowa dluga. No i to mega klapiace lustro... Trzeba bylo cos z tym zrobic.

Mniej wiecej w tym samym czasie na Allegro pojawil sie wysyp chinskich swietlowek firmy F&V o temp. 5500K i mocy 85W (czyli teoretycznie tyle co 400W zwyklej zarowki). Wydaly mi sie idealne. Niestety juz przy pierwszej robocie okazalo sie, ze ich parametry dobrze wypadaja tylko na papierze. Po pierwsze te 5500K to jest raczej 6000-6200, a po drugie i wazniejsze - maja jakies pokopane widmo. Ciezko bylo dojsc z kolorami do ladu.

Przyklad:




Moze tego specjalnie nie widac, ale te kolory sa tu dalekie od rzeczywistosci (pomijajac lekkie niedoswietlenie).

Poza tym swiatla bylo wciaz za malo do swobodnej pracy na przyslonach f11-f16 i ISO100.

Wtedy zaczalem myslec o HMI. Teoretycznie laczyly zalety swiatla ciaglego i bylyskowego - spora wydajnosc, swietny wspolczynnik Ra, mozliwosc dokupienia elementow ksztaltujacych swiatlo. Temat przeanalizowalem dosyc dokladnie. Wtedy tez, zaczalem porowynwac to zrodlo do lamp blyskowych. Co mi wyszlo? A no to, ze HMI jest piekielnie drogie, jesli porwnujemy do zestawu blyskowego o takiej samej skutecznosci. Sensowne oprawy do HMI, tzn takie ktore da rade jakos zamontowac na statywie, ktore pracuja na palnikach o parametrach nadajacych sie do fotografii i takie do ktorych mozna podpiac np softbox, kosztuja bardzo duzo. To sa najczesciej dedykowane oprawy do filmu/fotografii i niestety ceny sa "profesjonalne". Kolejna sprawa, to trwalosc palnikow. Bardzo nikla - rzedu kilkuset godzin. Mocny palnik o temp 5600K i Ra ok. 95 to w najlepszym przypadku kilka stowek. I poswieci Ci powiedzmy 500 godzin. Czy to sie kalkuluje? Pewnie tak, ale na naprawde wysokim poziomie fotografii, gdzie budzet na sesje idzie w tysiacach, jak nie dziesiatkach tysiecy zlotych. Dla zwyklego smiertelnika, to chyba przerost formy nad trescia.
Fafniak moze cos na ten temat wiecej powiedziec, bo pewnie ma na codzien doczynienia z takim oswietleniem. Zreszta ostrzegal mnie przed wysokimi kosztami, i jak sie okazalo mial racje w 100%.

Na placu boju pozostalo oswietlenie blyskowe. Zaczalem o nim czytac, o pracy z nim, o samych lampach i akcesoriach do nich. Odkrylem wtedy to, co juz dawno zostalo odkryte - lampy blyskowe maja najlepszy stosunek ceny do mozliwosci. Daja najwiecej swiatla, maja dobre widmo i temp. barwowa, dobrze odwzorowuja kolory. Latwo mozna do nich dokupic wszelkie akcesoria do zmiekczania i skupiania swiatla.

Zamowilem zestaw dwoch lampek Delicacy 180Ws z softboksami 50x70cm + jedna zarowka blyskowa do podswietlania tla i stolu bezcieniowego. I jestem naprawde zadowolony z tego posuniecia. Ten zestaw ma wieksze mozliwosci niz ja umiejetnosci zeby go w pelni wykorzystac. Daje naprawde duzo swiatla przy pakszotach:





Spokojnie moze obskoczyc jakies zadania portretowe, w tym watku masz przyklady:
http://manufactura.home.p...p=144320#144320

;-)

Moje lampy maja jedna wade - mocowanie akcesoriow. Jest nietypowe i nie ma do niego akcesoriow skupiajacych i te niedogodnosc troche odczuwam. Gdybym mial wiecej kasy w momencie zakupu, to pewnie zdecydowalbym sie na Qantuumy R300. Maja niezle opinie, i jest do nich duzo, podobno przyzwoitych, akcesoriow (mocowanie Bowensa).

Ta lampa Funsportu na pewno da Ci ladne, miekkie swiatlo. Do wielu rozwiazan bedzie w porzadku. Niestety nie bedzie tego swiatla zbyt wiele, to raz, a dwa, ze trudno je jakos skupic, wydaje mi sie, ze ono bedzie zawsze miekkie. Dlatego ja polecam lampy blyskowe, a na poczatek kup dwie-trzy zarowki blyskowe, do tego parasolki (srebrna odbijajaca, srebrno-biala odbijajaco-rozpraszajaca, i biala rozpraszajaca). Pobaw sie tym zestawem, mysle ze efekty mile Cie zaskocza :-)

Powodzenia!


(o matko ale tasiemiec wyszedl... :-P )
 

alkos  Dołączył: 18 Kwi 2006
Cytat
(o matko ale tasiemiec wyszedl... :-P )


Jak mi wczoraj wychodzil, to az sie do pracy spoznilem...
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
webjay napisał/a:
Zastanawiam sie, dlaczego niby flash ma byc lepszy od oswietlenia ciaglego?


eeee nie chce mi się ...
 

webjay  Dołączył: 31 Mar 2007
dan, dzieki za poswiecony czas - pewnie art pomoze nie jednej osobie. poza tym - jest po prostu sliczny - duzo informacji, duzo obrazkow :) respekcik :)))

Arti: naprawde nie zalezy mi na informacjach o flashach, nie zalezy mi na informacjach o lepszosci i wyzszosci - zalezy mi na informacjach dot. oswietlenia ciaglego. Dlatego ten topic brzmi jak brzmi - ew. swoje wprowadzenie moge wyedytowac, aby byla jasnosc.
 

yacek13  Dołączył: 07 Gru 2007
Dzięki za tekst. Będę miał nad czym porozmyślać...
 

hamster  Dołączył: 11 Paź 2006
a ja mam takie pytanie, dlaczego zamiast szukać coraz silniejszego źródła światła w celu osiągania dużych głębi ostrości nie można by tak postawić aparatu na solidnym statywie i używać trybu wyzwalania ze wstępnym podniesieniem lustra?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Statywu czasem sie uzywa, np wtedy kiedy potrzebujemy bardzo precyzyjny kadr, albo do powtorzenia takiego samego ujecia z kilkoma przedmiotami. Jednak mozliwosc swobodnej pracy z reki jest niezbedna. Przede wszystkim to pozwala szybciej znalezc odpowiednie ujecie. Niektore zdjecia robi sie tylko z reki. Poza tym nie wyobrazam sobie pracy z modelem na dlugich czasach i ze statywem.
 

hamster  Dołączył: 11 Paź 2006
no zgadza się, o wygodzie ze statywem mówić nie można, ale dzięki niemu można sporo zaoszczędzić.
 

Fafniak  Dołączył: 19 Kwi 2006
oszczednosci prowadza do kompromisow.... kompromisy prowadza do rezygnacji z tych najbardziej "szalonych" pomyslow - efekt ? nuuuudaaaaa
 

yacek13  Dołączył: 07 Gru 2007
dan napisał/a:
Statywu czasem sie uzywa, np wtedy kiedy potrzebujemy bardzo precyzyjny kadr, albo do powtorzenia takiego samego ujecia z kilkoma przedmiotami. Jednak mozliwosc swobodnej pracy z reki jest niezbedna. Przede wszystkim to pozwala szybciej znalezc odpowiednie ujecie. Niektore zdjecia robi sie tylko z reki. Poza tym nie wyobrazam sobie pracy z modelem na dlugich czasach i ze statywem.


Ja tak robię i skutki są różne. Ale fakt faktem, że dynamicznych zdjęć w ruchu w ten sposób się nie zrobi, ani w ogóle innych niż "wypozowane".
"Bo wszystkie plusy mają swoje minusy..."
 

geeker84  Dołączył: 30 Mar 2009
Odświeżam temat bo trochę się zestarzał.
Zastanawiam się a raczej poszukuję zestawu oświetleniowego światła ciągłego, które nie będzie emitowało dużo ciepła. Dlaczego ciągłe? Dlatego, że dopiero zaczynam z tym tematem i wolę widzieć co się dzieje (wiem, że w błyskowym można wykorzystać lampkę kierunkową czy jakoś tak ale mimo wszystko wolałbym ciągłe) i od razu nie chcę wywalać kasy na "błyskotki". Poczytałem, że lepsze efekty dają dyfuzory niż parasolki choć są też parasolki 2in1, które dają nawet nawet efekty. Szperałem trochę w internecie i znalazłem sporo tanich zestawów (głównie Allegro) ale po krótkim namyśle i lekturze forum okazało się, że większość to taniocha, w którą szkoda ładować pieniądze.
Znalazłem taki ale przy tym zestawie będzie raczej jak w wylęgarni kurczaków bo to nie jest oświetlenie o niskie emisji ciepła a takie by mi odpowiadało czyli chyba potrzebuję świetlówki energooszczędne. Chodzi także o odpowiednią moc do oświetlenia do 3 osób.
Myślałem o 2 źródłach światła w przenośnym zestawie o różnej mocy: jedno główne, drugie pomocnicze do lekkiego bocznego doświetlania, do tego coś do rozpraszania (parasolki lub dyfuzory oczywiście). Do tego jeszcze przydałoby się tło na statywach ale z tym to sobie poradzę.
Na oświetlenie chciałbym wydać €400 może €500.
Wszelkie sugestie, rady i propozycje mile widziane.
Propozycje sklepów UK mile widziane.
Z góry dziękuję za wszelkie objawy współpracy.

[ Dodano: 2009-09-05, 20:36 ]
Może coś takiego?
http://www.profilmgear.co...0%2b%20brollies

[ Dodano: 2009-09-09, 09:41 ]
I jak nikt nie pomoże :?:
:cry:

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach