jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
Skanowanie negatywów lustrzanka cyfrową - tutorial
Przy fotografowaniu negatywów i slajdów opracowałem następującą procedurę, która przynosi bardzo dobre wyniki. Została ona przygotowana dla A900 (FF), jednak mozna ją wykorzystać także używając inny sprzęt APS-C. Negatywy były umieszczone na podświetlarce do slajdów (podświetlenie 5500 K) w ramce od powiększalnika. Aparat był na sankach do makro, przymocowanych do płaszczyzny pionowej.

Sposób działania

• Używać obiektywów 50 mm lub 100 mm makro makro (1:1) dla negatywów 24x36 mm.
• Włączyć światło i poczekać na światło ustabilizowanie się światła.
• Wyłączyć tryb AF.
• Ustawić tryb priorytetu przysłony, wybrać wartość f / 8 w celu uzyskania najostrzejszego obrazu
• Wyłączyć "Steady Shot Inside"
• Ustawić styl "Standard".
• Ustawić ISO 400, w szczególnych przypadkach ISO 800.
• Ustaw Dynamic Range Optimizer w tryb DRO +. W szczególnych przypadkach wybrać wyższą wartość.
• Redukcję szumów ustawić na "Standard".
• Ustawić Color Space do sRGB.
• Ustawić wielkość obrazu do L: 24 i jakość X-JPG Fine, w szczególnych przypadkach używać RAW (jeśli jest wymagana najwyższa jakość obróbki) lub wykorzystać tryb HDR.
• Użyć filtrów niebieskiego 50CC i cyan 50CC, aby zminimalizować negatywne pomarańczową maskę negatywów (opcjonalnie do negatywów tylko kolor)
• Ustawić "Custom White Balance" i zapisać je w pamięci aparatu fotografując:
- nienaświetlony kadr negatywu cz-b lub kolorowego slajdu,
- nienaświetlony kadr negatywu kolorowego. Jeśli pojawi się błąd i aparat nie może ustawić poziomu bieli, należy wykorzystać filtr cyan lub cyan i niebieski. Najlepiej wykorzystać do podświetlenia źródło światła o temperaturze ok. 5500 K., jeżeli nie jest dostępne, ustawić balans bieli tylko dla podświetlarki (bez negatywu).
• Ustawić tryb pomiaru Multisegment.
• Opcjonalnie podnieść lustro.
• Użyć pilota lub wężyka do wyzwolenia migawki.
• Dokładnie umiejscowić negatyw przed aparatem.
• Sfotografować nienaświetlony kadr negatywu kolorowego, obraz powinien być neutralny szary (jeżeli nie udało się ustawic balansu bieli, będzie on odniesieniem do softwarowej korekty barwnej).
• Okresowo należy sprawdzać ostrość obrazu w wizjerze.
• Fotografować stosując korekcję +0,5 lub +1 EV, by wydobyć szczegóły z ciemnych miejsc negatywu
• Aby uzyskać najlepsze wyniki, należy powtórzyć ustawienie "Custom White Balance" dla każdego nowego kolorowego negatywu.

Aby uzyskać najlepsze wyniki, płaszczyzna sensora aparatu musi być równoległa do płaszczyzny negatywu. Slajd lub negatyw musi leżeć jak najbardziej płasko. Pozostawienie pewnej odległości (ok. 10 mm) między światłem i negatywem umiejscawia kurz i rysy podświetlarki poza obszarem ostrości. Przedstawiono procedura ustawienia niestandardowego balans bieli automatycznie usuwa pomarańczowy zafarbu z negatywu (w przypadku pomyślnego ustawienia balansu bieli z nienaświelonego kadru negatywu).

Dalszą obróbkę można przeprowadzić odwracając negatyw korygując barwę i kontrast, na przykład wg metod opisanych przez kolegę Alkosa.
Można też użyć programu VueScan lub specjalizowanej, bardzo dobrej wtyczki ColorNeg.


Wszystkie uwagi, spostrzeżenia mile widziane.

jtbili


Linki:

Tutoriale Alkosa
http://pentax.org.pl/view...a17d6f29cc2350c
http://pentax.org.pl/view...a17d6f29cc2350c
http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=5316

Software
http://www.hamrick.com
http://www.c-f-systems.com/Plug-ins.html
 

gezeb  Dołączył: 26 Maj 2007
Może tu , będzie w jednym miejscu http://pentax.org.pl/view...der=asc&start=0 ?
 
jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
 
Witam,

Może być w nowym miejscu, prośba do Admina o przerzucenie.

jtbili
 

Iza  Dołączyła: 01 Paź 2007
Myślałam o scaleniu z tamtym tematem, ale stwierdziłam, że potem nikt tego tam nie znajdzie, a tutorial jest porządny. Niech sobie zostanie :-D
 
jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
Witam,

dziękuję za komentarz. Wskazówki wypróbowałem (wszystkie). Jedno co należy dodać - bardzo ważne jest dobre ustawienie ostrości oraz pewność wykonania prowadzenia negatywu. Wykorzystałem ramki od Meopty, bez problemu w ciągi godziny zrobiłem ok. 450 (!) zdjęć - skanów. Obróbka w nocy (akcje w PS).


Pozdrawiam,

jtbili
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
jtbili napisał/a:
bardzo ważne jest dobre ustawienie ostrości oraz pewność wykonania prowadzenia negatywu

Pokaż zdjęcia, bo to dla mnie zawsze był największy problem przy fotografowaniu negatywów. Do tego stopnia, że kupiłem skaner i zeskanowałem sobie wszystkie. Ale teraz chyba pora na sprzedaż tego skanera.
 
jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
Witam,

z ostrością negatywu przy f/8 nie ma problemu, tylko trzeba starannie ją nastawić. Dlatego aparat jest mocowany na sankach makro ze śrubą mikrometryczną, w moim przypadku na kolumnie od powiększalnika. Kolumna musi być sztywna, by aparat nie uginał się. Inne "wynalazki" u mnie się nie sprawdziły. Tu widać zalety jasnej matówki i 100% pola widzenia kadru A900.

Co do zdjęć, w oryginale mają po 15 MB (6048 x 4032 pixeli) . Jak je najlepieć pokazać?

jtbili
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
jtbili napisał/a:
Tu widać zalety jasnej matówki i 100% pola widzenia kadru A900.


W K7 i Kx jest LV z możliwością powiększenia dowolnego fragmentu kadru do 100%, więc jest jeszcze lepiej niż w A900 i to jeszcze bardziej ułatwia sprawę. Do tego w K7(nie wiem,jak w Kx) jest możliwość użycia filtra "negatywowego", który od razu odwraca kolory. Po odpowiednim ustawieniu WB powinny od razu wychodzić pliki jpg bez potrzeby korekcji.
 
jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
Witam,

Uzupełnienie. W trakcie wymiany maili z Davidem Dunthornem, autorem wtyczki ColorNeg, uzyskałem kilka wskazówek co do konwersji obrazu. Aby jak najlepiej przeprowadzić operację odwracania, aparat musi być ustawiony na rozdzielczość obrazu 16-bitów/kanał. Rozdzielczość 14-bitów na kanał, a nawet 12-bitów na kanał może być zadowalająca, jeżeli taką rozdzielczość oferuje aparat. Niektóre lustrzanki mają opcję liniowej rozdzielczości obrazu, którą należy preferować. Jeżeli aparat nie oferuje liniowej konwersji, należy użyć wtyczki Scantique (w pakiecie z ColorNeg) z ustawiona wartością gamma 2.2 przed użyciem ColorNeg. Wtyczka ColorPerfect ma ustawiane G / L dla wartości gamma / liniowy i nie wymaga Scantique. Jak widać, zalecany jest format RAW.

Aparat ustawiając własny poziom bieli może dokonywać korekt, niekorzystnych dla kolorystyki negatywów. Dlatego D. Dunthorn zaleca „zwykłe” sfotografowanie (rozumiane jako balans bieli ustawiony dla podświetlarki) i pozostawienie obróbki pomarańczowej maski wtyczce ColorNeg. Zawsze jednak należy dokonać prób i ocenić wyniki.


Jeszcze jedno spostrzeżenie dodatkowe: Photoshop odwracając negatyw nie robi tego liniowo, wprowadza własna korekcję (gamma – encoded). Dlatego zalecane jest stosowanie oprogramowania stosującego algorytm dokładnie liniowy.


Pozdrawiam,

jtbili
 

pawelek-79  Dołączył: 06 Wrz 2006
jtbili napisał/a:
aparat musi być ustawiony na rozdzielczość obrazu 16-bitów/kanał.

Z tego, co mi wiadomo, to popularne lustrzanki mają góra 14 bitów na kanał. Nie wiem, jak średnioformatowe, ale FF chyba więcej niż 14 nie mają. W puszkach Pentaksa mają niestety 12bitów/kanał, tylko K10D miał jakoś 22bit/kanał, ale po konwersji A/D i tak zmniejszane to było chyba do 14 bitów.
 
jtbili  Dołączył: 20 Lut 2010
Witam,

Kilka słów uzupełnienia. D. Dunthorn, opracowując swoja wtyczkę, przyjął 16-bitową rozdzielczość pliku zdjęcia. Motywował to koniecznościa zachowania tzw. balansu kolorów. Na swoich stronach sugerował fotografowanie negatywów w RAW i konwersję liniową (tu podkreślam: liniową) do TIFF. Adobe PS w wyższych wersjach - wg Davida Dunthorna - nie zapewnia liniowej konwersji, Dunthorn wymienia, jako jeden z programów, który używa konwersji liniowej - BreezeBrowser.
Jeżeli jednak wykorzystujemy PS do konwersji, Dunthorn zaleca wartości:
Temperature 6050; Tint 0; Exposure 0.00; Shadows 0; Brightness 50; Contrast 0; Saturation 0; a nawet Exposure -1.00. Następnie aplikowanie Scantique i ColorNeg.

W praktyce chyba należy zachować "złoty środek". Będąc w trakcie archiwizacji ponad 5 kg negatywów, na początek tworzę archiwum w JPG, tylko wybrane będą obrobione w RAW. JPG z rozszerzoną rozdzielczością do 16 bitów jest bardzo ładnie odwracany przez ColorNeg. Jakość JPG jest jak dla mnie zupełnie dobra, ocenę sposobu pozostawiam do dyskusji. Wybór metody pozostawiam Szanownym Czytelnikom i Forumowiczom

Pozdrawiam,

jtbili

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach