M.K  Dołączył: 26 Sie 2007
hehehe - ja w środku czuję się pentaxiarzem, jestem bardzo niestabilny, potrafię zmieniać nastroje od przypadku do przypadku, ale też potrafię być niezwykle kolorowy i niezwykle ciekawy, wyprowadzając w ten sposób całe otoczenie z równowagi - włączając egzemplarze stabilne i życiowo plastikowe; obudowę natomiast mam pancerną, choć serce już nie te i stawy też...
pentaxiarz wzdłuż i wszerz
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Jeszcze dla pewności dopytam - czy zestaw 2x 200 i jedna 400tka Quantuum Move pro wystarczy na oświetlenie studyjka o wymiarach 6x4,3 m wys. 2,5 m?
Bo spotykam się z opiniami żeby lepiej mocniejsze. Albo 2x400 i 200?
Jakie najczęściej się robi ustawienia przy fotografowaniu ludzi w studio? jedna mocna główna i 2 z boków wypełniające?
 
smeagol16  Dołączył: 29 Gru 2014
Ja u siebie w studiu używam Fomei Digitalis pro i 200ws czasem są za mocne, studio ma podobne wymiary. One mają regulację tylko 1-1/24 więc poza tym że 200ws to celuj jeszcze w coś z większą regulacją. Najlepsze były by lampy z regulacją 7 przysłon wtedy i taką 600 można słabo świecić jednak to już inne koszty.

PS. Move quantuuma są słabo wykonane, zwracaj uwagę na mocowanie lamp do statywu bo te z plastikowymi na pewno wcześniej czy później się rozlezą
 

nemo  Dołączył: 21 Wrz 2007
FraZa napisał/a:
Jakie najczęściej się robi ustawienia przy fotografowaniu ludzi w studio? jedna mocna główna i 2 z boków wypełniające?
Nie chciałbym by zabrzmiało to złośliwie, ale może zainwestuj parę stówek w podstawowy kurs fotografii? Serio. Albo choć podręcznik jakiś, jest tego sporo na rynku.
 
Kolya90  Dołączył: 29 Sie 2015
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
sorki, pomyliło mi się - planuję 2x400 i jedną 200

smeagol16 - Pulse i Pulse pro mają wzmocnione i regulowane mocowanie. Czy Pulse będą lepsze jeszcze w czymś innym niż Move pro i czy w ogóle są lepsze? Bo są tańsze. Tylko że tutaj musiałbym brać 2x600 i 300 - nie za mocne do małego studia? Pulse pro to 2x400 i 600 ale to już koszt ciut za duży
Nemo - bez przesady, mam jakieś tam małe doświadczenie studyjne, kilka książek czytałem.
Po prostu jedni fotografowie mówią jedno, inni całkowicie co innego, dlatego pytam jaki zestaw będzie najbardziej uniwersalny
Kolya90 - dzięki!
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
FraZa napisał/a:
Jeszcze dla pewności dopytam - czy zestaw 2x 200 i jedna 400tka Quantuum Move pro wystarczy na oświetlenie studyjka o wymiarach 6x4,3 m wys. 2,5 m?
Zależy od wielkości i światłożerności modyfikatorów.
2.5 m to w ogóle jest grubo za nisko na studio fotograficzne. IMHO 3 m, to absolutne minimum, tym bardziej, że pisałeś coś o boomach itd... W 2.5 m wysokości, to wygodnie można robić co najwyżej portrety siedzące.
FraZa napisał/a:
Jakie najczęściej się robi ustawienia przy fotografowaniu ludzi w studio? jedna mocna główna i 2 z boków wypełniające?
Naprawdę chcesz na tym zarabiać? :roll:
Zależy od tego jaki efekt chcesz uzyskać, generalnie jednak nie ma sensu używać dwóch lamp na wypełnieniu - w typowym układzie na trzy lampy masz główne i wypełnienie, a trzecia lampa służy, w zależności od wizji artystycznej, jako oświetlenie tła, włosów, albo kontra. Jako wypełniające bardzo często w zupełności wystarczy zastosować blendę i uwalniasz wtedy jedną lampę więc możesz użyć np. zarówno oświetlenia tła, jak i włosów. Swego czasu dość modnym i częstym schematem oświetlania (raczej) mężczyzn, przeważnie w celu uzyskania "dramatyzmu", są też symetryczne kontry z dwóch stron i główne/wypełniające w osi obiektywu...
FraZa napisał/a:
mam jakieś tam małe doświadczenie studyjne, kilka książek czytałem.
Po prostu jedni fotografowie mówią jedno, inni całkowicie co innego
Czyżby?
FraZa napisał/a:
dlatego pytam jaki zestaw będzie najbardziej uniwersalny
Trzy lampy na początek zdecydowanie wystarczą i będą dość uniwersalne, tyle, że niskie pomieszczenie nie będzie uniwersalne.
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
ludzie w blokach mają studia i jakoś dają radę, wiadomo, są ograniczenia
uczę się i potrzebuję konkretnych informacji a nie docinków :evil:
komuś wyłamało się plastikowe mocowanie lampy do statywu w Quantuumach Move? to naprawdę jest tak ważne żeby ich nie kupować?
 

nemo  Dołączył: 21 Wrz 2007
FraZa, fakt iż uważasz te informacje za docinki świadczy o elementarnych brakach. Strop zbyt nisko powoduje, że w większości wypadków nie jesteś w stanie podnieść lampy tak wysoko jak to potrzebne. Chyba, że będziesz fotografował jedynie dzieci albo produkty na stole. Oczywiście, wszystko można zrobić, ale daleko tu do warunków idealnych. Moja poprzednia uwaga dotyczyła nie wyboru lamp a właśnie dość kuriozalnego schematu oświetlenia który przywołałeś jako standard. Po raz kolejny, bez złośliwości polecam Ci kurs w studiu. Naprawdę kilka spotkań z kimś kto się na tym zna, rozwieje 90% twoich dylematów, tutaj opisywanych.
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
To nie było do Ciebie. W pośpiechu pomyliłem proporcje lamp, za dużo różnych opinii słyszałem i mi się pochrzaniło, ale potem to poprawiłem.

To nie są docinki?
FraZa napisał/a:
Jakie najczęściej się robi ustawienia przy fotografowaniu ludzi w studio? jedna mocna główna i 2 z boków wypełniające?
Naprawdę chcesz na tym zarabiać? :roll:

FraZa napisał/a:
mam jakieś tam małe doświadczenie studyjne, kilka książek czytałem.
Po prostu jedni fotografowie mówią jedno, inni całkowicie co innego
Czyżby?


Nie mam na razie możliwości innego studia, muszę się w takim odnaleźć
 

nemo  Dołączył: 21 Wrz 2007
Możliwości konfiguracji światła są ograniczone jedynie wyobraźnią operatora. Konfigurację do między innymi, najbardziej klasycznego oświetlenie portretowego, "na trójkąt rembrandta" opisał jaad75. Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne ustawienia. Chyba, że otwierasz punkt przy biurze paszportowym.
 

Enzo  Dołączył: 20 Gru 2006
nemo napisał/a:
Chyba, że otwierasz punkt przy biurze paszportowym.

Tutaj można zaoszczędzić na oświetleniu http://fotoblogia.pl/7767...m-wideoporadnik
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Nemo - MI chodziło o sprzęt który będzie najbardziej uniwersalny do tego pomieszczenia ( o proporcje i moc lamp) i tylko tyle. A to jak go sobie będę ustawiał do różnych zdjęć to już inna sprawa
nieważne, szkoda czasu na te pobieżne gadki
wiem już że 2x400 i 200 będzie wystarczające do tego pomieszczenia, tyle że pomieszczenie za niskie :-(
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
FraZa napisał/a:
ludzie w blokach mają studia i jakoś dają radę, wiadomo, są ograniczenia
uczę się i potrzebuję konkretnych informacji a nie docinków
Chłopie, Ty piszesz o otworzeniu firmy na dofinansowanie, a nie o domowym "studio" w blokowej sypialni. Jasne, że można sobie radzić, ale albo chcesz to robić profesjonalnie, albo bawić się w "radzenie sobie" - jakieś minimalne standardy trzeba zachować, żeby to miało sens. No chyba, że faktycznie chcesz się skupić na zdjęciach paszportowych, fotografii małych produktów, czy małych dzieci... Jeśli chcesz w miarę uniwersalne studio, choćby tylko do fotografii ludzi, to pomieszczenie o wysokości 2.5 m się na nie nie nadaje. W związku z wysokością możesz sobie darować też rozważania o boomach, czy dużych modyfikatorach - nie masz na nie wystarczająco dużo miejsca.
Pisałem Ci kiedyś na PW, co trzeba zrobić zanim zdecydujesz się założyć taką firmę - rozeznać lokalny rynek i znaleźć niszę, w którą mógłbyś się wpasować, zarówno umiejętnościami, jak i możliwościami sprzętowymi, a potem stopniowo się rozwijać. Tymczasem, robisz coś dokładnie odwrotnego - próbujesz kupić sobie sprzęt studyjny ani nie wiedząc do czego ma on służyć, ani jak go obsłużyć (sorry, ale pytania o schematy oświatleniowe obnażyły ten fakt wystarczająco dobitnie), ani nawet nie mając perspektyw rozwoju studia ze względów lokalowych.
I to nie jest tak, że:
FraZa napisał/a:
Po prostu jedni fotografowie mówią jedno, inni całkowicie co innego
Podstawy są podstawami i każdy musi je opanować. To jak zasady ekspozycji, czy kadrowania - można je łamać, ale trzeba je znać. A Ty pytasz o studyjne podstawy właśnie.
Dlatego zupełnie szczerze Ci piszę - jest dla Ciebie za wcześnie. Zmarnujesz tę dotację.
BTW, jak już będziesz gotowy, to naprawdę nie będziesz miał potrzeby zakładania tego typu wątku. ;-)
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
jaad75 - pisałem Ci chyba 2 razy - teraz mam taki moment w życiu kiedy zdecydowałem się na spróbowanie dostania kasy na działalność fotograficzną i muszę wiedzieć jaki najlepiej przy założonym budżecie sprzęt kupić by te zakupy były w miarę trafione i uniwersalne. Nie mam tylko sprzętu studyjnego i chcę na początek przy tym lokalu go kupić. Nie mam czasu na czekanie pół roku, rok by się we wszystkim rozeznać. Lokalny rynek mam trochę zbadany, trochę już wiem, nie jest to takie łatwe, bo poza tym mam warszawski rynek, a tego nie ogarnie się tak łatwo. Uczę się teraz wielu rzeczy, robię foty w studiu, poświęcam na to cały wolny czas i wiem już trochę o sprzęcie studyjnym, nawet do czego on służy :)
Skoro na podstawie mojego nieprzemyślanego i w pośpiechu napisanego wpisu po usłyszeniu różnych opinii od pewnie nie do końca kompetentnych fotografów i poprzednich pytań o sprzęt studyjny i studio twierdzisz że nie mam szans w branży foto to Twoja sprawa. Weź pod uwagę że poza zdjęciami studyjnymi, w którym mam małe doświadczenie, są jeszcze inne w których mam większe i na których chcę się skupić.
Masz sporo racji, biorę to pod uwagę, ale warunki są jakie są. Wiem że piszesz mi w dobrej wierze, jestem za to wdzięczny
Btw - znajomi którzy dostali pieniądze unijne mają studio w pokoju blokowym gabarytowo podobnym do mojego i jakoś funkcjonują, a robią głównie w studiu. Jak zobaczę że praca w studio jest tym co mi najbardziej odpowiada i przynosi to dobre zyski to wiadomo, że znajdę większe. Na razie spróbuję w swoim
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
Przeczytałem cały wątek od początku (tak sesja...) i dochodzę do podobnych jak jaad75 wniosków. Niestety całość tego wątku za bardzo kupy się nie trzyma jak na wiedzę potrzebną osobie do założenia własnego studia fotograficznego.

FraZa, skaczesz z wątku na wątek, tak jakbyś sam nie potrafił realnie ocenić co chcesz, znajomy powiedział że ma tą firmę, powiedzcie szybko co o tym sądzicie, ktoś wspomniał że ma inną - super biorę tą, a może warto w plenerze - szybko, co w plener? inna firma? dołożyć pentaksa? jak wyzwalać? Już jesteś zdecydowany na jedne lampy - ktoś powie o uchwytach - buch od razu zmieniamy wszystko? A może jednak nie? Może wytrzymają? Może są wzmocnione? Boom - o tak, tego mi potrzeba. Trochę to mało składne, ba wręcz chaotyczne i wyglądające na jakąś (hipo)manie?

Jak dla mnie wybór lamp studyjnych jest jak wybór systemu aparatów. Czy kupisz Bowensa, Elichroma czy Profoto to wszystkie akcesoria itp możesz dobrać tak jak kupując Canona, Nikona czy Pentaksa. Każdy z nich ma swoje smaczki, każdy ograniczenia, wszystko zależy od tego czego potrzebujesz. Decyzja musi być przemyślana, zakładając wszystkie przyszłościowe ograniczenia i możliwości. Cześć systemów działa na generatorze + świecących głowicach, w części możesz kupić sobie kompakty, wybierasz co Ci potrzebne i kupujesz, rozwijasz albo rezygnujesz i idziesz w inną stronę.

Wiem już że Twoje studio będzie miało ok 2,5 metra wysokości, do tego ~6x4 metra szerokości.
1. Czy przemyślałeś jak odmalować to pomieszczenie aby zoptymalizować użycie światła? Białe ściany mogą mieć znaczenie przy takim rozmiarze, już nie mówiąc o kolorowych.
2. Czy przemyślałeś sposób montażu tła? Podwieszane? Na statywach?
2a. Czy wybrałeś typ tła? Karton? Materiał? Znasz ograniczenia pracy z każdym? Czy wiesz jak zachować ich jakość? Czy wiesz jaka odległość między obiektem a tłem jakie da efekty?
3. Czy będziesz budował ładne przejście z tła na podłogę (choć przy tym rozmiarze nie wiem czy cokolwiek takiego się zmieści)?
4. Czy zastanowiłeś się nad temperaturą pracy? Jest tam dobry przewiew? To wszystko to urządzenia elektryczne?
5. Czy masz osobny pokój do trzymania sprzętu? Tanie softboxy nie są wygodne w składaniu, najłatwiej trzymać rozłożone. Czy w tym studiu również będzie ten komputer i obróbka?
6. Czy masz pomysł na zgranie w locie zdjęć z aparatu na komputer i podgląd na dużym monitorze?

7. Dodatkowo mam pytania natury użytkowej, studio jak widzę jest Ci niezbędne pytanie co lub kogo chcesz w nim fotografować? Jakie to mają być zdjęcia? Stock? Okolicznościowe? Sesje? Ubrania? Przedmioty inne?
7a. Jeśli ludzie - masz zaplecze na garderobę? Łazienkę? Kuchnie? Miejsce do malowania? Miejsce do odpoczynku?

8. Jaka inna fotografia będzie tą główną w której się znasz? Przejrzałem "Twój blok" ale nie za wiele się dowiedziałem.

9. Czy mógłbyś pokazać zdjęcia z tego studia w bloku kolegi które daje te dobre zdjęcia?

Może i mam dużo pytań, ale z tego co widzę chcesz by ktoś powiedział Ci "weź 2x 400ws + 200ws zamiast 2x200ws+600ws a będziesz zadowolony" co ostatecznie się skończy że jeżeli nie będziesz zadowolony to będzie wina ludzi z forum, którzy pewnie wtedy już nie będą ekspertami a mniej przyjemniej ich nazwiesz.

Z tego co widzę idealnym rozwiązaniem było była by wizyta u architekta oświetlenia czy czegoś takiego.

Osobiście na Twoim miejscu, wybrałbym coś co chciałbym w przyszłości robić w swoim studiu, poszedł do tego kolegi i spróbował czy to działa. Potem poszedłbym do "prostudia" gdzie masz full wyposażenia, lampy jakie chcesz, modyfikatory wszystkie, wysokość 2 pięter i zobaczył czy jest różnica czy nie.

Pozdrawiam :-B ;-)
 

FraZa  Dołączył: 25 Kwi 2006
Odnośnie istoty zakupów napisałem w poście powyżej. Takie mam warunki i wiedzę jakie mam, poznaję nowe aspekty i zadaję nowe pytania, co osoby bardziej doświadczone mogą odebrać jako chaos
Idealnie by było spróbować wszystkiego rodzaju zdjęć komercyjnych (najlepiej żeby ktoś jeszcze za to płacił) żeby się przekonać jakie mi najlepiej wychodzą, znać cały rynek, przetestować cały sprzęt na rynku żeby zobaczyć który do tych zdjęć będzie najlepszy itp. Tyle że to nierealne. Robię co w mojej mocy i na ile mam czas i możliwości.

"Już jesteś zdecydowany na jedne lampy - ktoś powie o uchwytach - buch od razu zmieniamy wszystko? A może jednak nie? Może wytrzymają? Może są wzmocnione?"

czy to coś złego i absurdalnego chcieć dowiedzieć się o czymś co nagle wyszło (pisałem o tych lampach wcześniej i jakoś nikt tego nie napisał) żeby nie kupić czegoś co może się zepsuć? Rozumiem, ze lepiej by było kupić je, poeksploatować je kilka lat i wtedy mieć wiedzę czy je kupić?

Malowanie na szaro 18%, zawieszenia, tła mam ogarnięte
4-7 warunki lokalowe są średnie, jest mała łazienka. Chcę tam robić portrety, pojedyncze osoby, rodzinne, (jak się da gabarytowo) ciążowe itp i produktowe, w ramach ograniczeń gabarytowych pomieszczenia, żadnych profi sesji wymagających dużych pomieszczeń i super sprzętu
8. nie pisze że się znam, tylko że mam większe doświadczenie - chcę robić głównie różnego rodzaju imprezy, biznes. Na blogu mam tylko zdjęcia niekomercyjne, hobbystyczne, tworzę sobie teraz portfolio
9. http://fototrik.pl/ - chyba wszystkie zdjęcia studyjne są robione w blokowym studio o wymiarach zbliżonych do moich

Dobre rady odnośnie wizyt w studiach, zrobię tak
 
darkduch  Dołączył: 29 Cze 2008
No właśnie według mnie to trochę ryzykowne rzucać się na głęboką wodę.

Chaos też panuje ze względu na to że pytasz o aspekt bardzo wąski jak na to forum, wydaje mi się że tutaj są głównie hobbyści i sympatycy marki pentaks, jeszcze nie widziałem w studiu aby ktoś akurat pentaksem robił, dlatego też nie wszystko każdy wie. Odnośnie uchwytu to wolałbym po prostu żebyś po takim głosie, że coś może nie grać, wpisał w google odpowiednią frazę i poszukał o co może chodzić, jak patrzysz na ilość osób wypowiadających się to nie ma tutaj samych użytkowników tych lamp to i z opiniami ciężko.

Co do wyposażenia - pomyśl o kąciku dla malowania/przygotowania, jakieś lustro i światło, tak żeby przed zdjęciami można było się poprawić.

Odnośnie zdjęć z tego linka, to niestety mnie jakoś nie porywają, na wielu widać brak odległości (chyba że te ciasne kadry zawsze to tak specjalnie) nie mówiąc już o obróbce.

Polecam Ci zapoznać się z następującymi linkami:

porównanie modyfikatorów:
http://fripers.pl/porownywarka/

backstage:
http://photolink.pl/

symulator oświetlenia:
http://www.zvork.fr/vls/

ustawienia światła i modyfikatorów, schematy:
http://strobox.com/

dział forum nikoniarzy o oświetleniu studyjnym:
http://forum.nikoniarze.pl/forumdisplay.php?f=98

dział lamp błyskowych, zwróć uwagę na przyklejone tematy - zdalne wyzwalanie w pomieszczeniach i plenerze
http://forum.nikoniarze.pl/forumdisplay.php?f=70

kiedyś było forum strobist czy coś takiego ale nie wiem czy jeszcze żyje, możesz poszukać

blog Jacka Woźniaka:
http://jacekwphoto.blogspot.com/

blog Łukasza Piecha:
http://flashy.pl/2010/09/serce-chopina/
http://flashy.pl/2012/05/hair/
http://flashy.pl/2012/04/london-calling/
http://flashy.pl/2011/07/diamonds-are-forever-2/
http://flashy.pl/2011/05/blyskotki-i-paralele/
http://flashy.pl/2011/05/nie-robie-white-seamless/
http://flashy.pl/2011/03/mahna-mahna/
http://flashy.pl/2010/12/m-jak-milosc/
http://flashy.pl/2010/10/jeden_dwa_dwa/

youtube:
np. adorama: https://www.youtube.com/user/adoramaTV/videos
co więcej znajdziesz dużo autorów, do wyboru do koloru, ludzie się dzielą wiedzą, nic tylko oglądać

https://www.youtube.com/r...ait+photography

https://www.youtube.com/user/fotoblogia/videos
 

jaad75  Dołączył: 07 Paź 2006
darkduch napisał/a:
jeszcze nie widziałem w studiu aby ktoś akurat pentaksem robił
Że jak? :-P
 

romeck  Dołączył: 18 Lut 2011
jaad75 napisał/a:
darkduch napisał/a:
jeszcze nie widziałem w studiu aby ktoś akurat pentaksem robił
Że jak? :-P

:)

Mało, mam wstępnie uzgodnione z dużym sklepem internetowym, że promocję wejścia FF na rynek zrobimy w moim studiu, gdzie akurat pentaksem się robi... :)
(Fakt, to amatorskie studio.)

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach