fanmario  Dołączył: 22 Paź 2007
VueScan w praktyce (technicznie)
Skończyły mi się slajdy ORWO Chrome.
Te zeskanowałem bez większych problemów.

Mam pytania:
Jakie optymalne ustawienia stosujecie do negatywów?
Czy skanować do JPG czy do RAW DNG?
Jaka rozdzielczość, jakie ustawienia preferujecie?
Kilka dni i wiele godzin spędzonych na skanowaniu i jestem nie zadowolony.
Kolory są ok, maska kliszy zdjęta, rozumiem , że to co nie ostre, takim pozostanie...

Jestem Ciekawy co da się wyciągnąć z kliszy 35mm, a przed laty tedy takiej używałem.
Przeważnie był to film ORWO COLOR 21DIN.

Widzę po skanach, że bez ich kąpieli się nie obejdzie, niektóre posiadają rysy wzdłuż kadru, które powstały w aparacie lub w automatach wywołujących, inne mają ubytki.
Czy są jakieś inne program, które te wady potrafią usunąć czy pozostaje LightRoom i zaznaczanie obszarów?
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
fanmario napisał/a:
Czy skanować do JPG czy do RAW DNG?

Skanuję do tifów.
fanmario napisał/a:
Jaka rozdzielczość, jakie ustawienia preferujecie?

Zależy od właściwości skanera i przeznaczenia skanów.
fanmario napisał/a:
rozumiem , że to co nie ostre, takim pozostanie...

Oczywiście.
 

fanmario  Dołączył: 22 Paź 2007
TIFF swoje waży.
VueScan usunie w podczerwieni śmieci z kliszy zanim zapisze plik TIFF czy otrzymam surowy scan?
Przyznam się , że zapisu do TIFF i obróbki w LR nie próbowałem.
Jakie ustawienia rozdzielczości a przestrzeń do ilu bit ?
Optymalnie, bo to nie mają byś plakaty ale chciałbym aby przyzwoicie to wyglądało na przynajmniej na FHD.
 

skaarj  Dołączył: 18 Mar 2016
Ja skanuje do DNG aby pozniej moc obrabiac dalej, ALE koloru daaaaawno nie ruszalem :)
IMHO wychodzenie poza 2400 dpi jest watpliwym dzialaniem, widziales jakie giganty wychodza z 6x7 w BW 16 bit @ 4800 dpi ;)
BW robie 16 bit, kolor 24 bity.

Usuwanie smieci w podczerwieni oczywiscie wlaczyles? Powinno pomoc przy plamach i może czasami rysach na kliszy. Dalej to chyba już tylko stempelkowanie.

pz
 

fanmario  Dołączył: 22 Paź 2007
Giganty skanów z 6x7 widziałem jak z matrycy 60Mpix :)
Spróbuję do DNG .
Zrobiłem kilka klatek i zdecydowałem się na skanowanie do TIF wygląda to znacznie lepiej.
Obniżyłem rozdzielczość do 2400 dpi i zapis 24 bit.
Dzięki.
 

pyciar  Dołączył: 29 Cze 2007
O ile się orientuję skanowanie w podczerwieni (ICE) pomaga usuwać plamki ale tylko przy skanowaniu koloru
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Przy skanowaniu materiałów transparentnych innych niż srebrowe.
 
Mirek  Dołączył: 12 Cze 2006
Jak w VueScan'nie ustawić stałą ekspozycję?
Niby oznaczam "Zablokuj ekspozycję" ale to nic nie daje. Każda klatka skanowana z różnymi parametrami. Na kliszy widzę, że klatki podobne, a skany są inne.
 

seele  Dołączył: 07 Mar 2007
Czy w programie VueScan jest możliwość podglądu skanowanej klatki na żywo. Chodzi mi o możliwość ustawienia kadru w skanerze.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Nie, po każdej zmianie położenia, potrzebny jest prescan.
 

seele  Dołączył: 07 Mar 2007
Dzięki za odpowiedź - trochę to męczące.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Żaden skaner tego nie umożliwi. Wynika to ze sposobu skanowania, jest liniowe, wiersz po wierszu, a nie matrycowe, cała powierzchnia jednocześnie.
 

seele  Dołączył: 07 Mar 2007
Mam taki prosty skanerek z Netto office one i np. przez import w PS mogę na żywo jak w live w aparacie ustawiać sobie klatkę filmu

[ Dodano: 2019-02-07, 18:19 ]
Chodzi mi o podgląd ustawienia klatki, a nie samo skanowanie.
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
seele, i on właśnie działa jak zwykły aparat cyfrowy, tylko z obiektywem makro i dodanym podświetleniem.

A tak przy okazji też mam pytanie...
Do koloru z użyciem Vuescana nie ma żadnego lepszego patentu niż metoda Alkosa? W sumie próbowałem różnie i niby w ten sposób najlepiej to idzie, ale jakoś i tak nie jestem usatysfakcjonowany. Chyba nie mam już cierpliwości do obróbki zdjęć o-\

Aha, no i jakoś te skany tak zawsze muszę ciągnąć za uszy. W kroku "D" czyli levels - optins - highlights - clip value zawsze muszę duuużo przesuwać, żeby balans był mniej więcej ok. A potem dużo korygować żeby odzyskać światła, ale wtedy mi się za to ciemno robi o-\
I sam już nie wiem... Z ekspozycją przy skanowaniu nic nie kombinować, tylko jechać z automatu?
 

bogdanm  Dołączył: 01 Mar 2007
Ja skanuję pi razy drzwi, żeby nie przepalić. A potem otwieram w Affinity, przycinam puste brzegi histogramu i koryguję balansem bieli. Niewątpliwie nie jest to metodyczne, ale zauważyłem, że szybciej uzyskuję dobre efekty, niż grzebiąc suwakami poziomów.
 

skaarj  Dołączył: 18 Mar 2016
Generic czy próbowałeś "po bożemu" usuwać maskę filmu? Nie robię zbyt wiele koloru (w zasadzie prawie nic), więc nie jestem kompetentny żeby porównać, ale powinno to załatwić sprawę.

W skrócie:
1. Preview
2. Zaznaczasz kawałek filmu między klatkami
3. Ponownie preview
4. Zablokuj ekspozycję i zablokuj kolor filmu

No i skanujesz już "hurtowo".
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
skaarj, próbowałem.
Ale rezultaty były i tak trochę nieprzewidywalne. Niby w ten sposób, dwie podobne klatki z tego samego filmu powinny wyjść podobnie. A ja miałem tak, że co zdjęcie to inaczej kolory wychodziły. Próbowałem ustawić balans bieli (prawy klawisz myszy) z zapamiętaniem dla wszystkich klatek - no i właśnie niby podobne wychodziły mocno różne. Próbowałem w vuescanie automatycznych poziomów i wyrównania bieli itp i też nie byłem zadowolony. Ręcznie suwakami coś tam niby się ustawić dało, ale to traciłem pół dnia na jedną rolkę a potem jak przejrzałem zdjęcia ponownie, albo wygrzebałem skany tej samej kliszy z labu i sobie porównałem to ręce opadały.
Metodą Alkosa idzie zdecydowanie najszybciej i najsprawniej i nawet dość powtarzalnie, ale właśnie muszę mocno przycinać potem światła ratować a potem rozjaśniać. I się zastanawiam czy to nie kwestia ekspozycji przy skanowaniu jednak.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Nie wiem czy z dala od skanera rozumiem zaproponowaną procedurę. Maskę filmu trzeba odjąć a nie ustawiać na niej balans bieli.
 

Generic  Dołączył: 09 Lis 2007
Jak chodzi o "blokowanie koloru maski" to wg opisu skraaja.
A oprócz tego wspomniałem o balansie bieli czyli prawym klawiszem myszy na neutralnym kolorze w kadrze.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Twoich negatywów nie ma w predefiniowanych w Vuescanie?

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach