Andrzej75  Dołączył: 19 Wrz 2007
P-TTL
Porażka -To Trzeba Lubieć

zna ktoś jakieś lepsze rozwiniecie skrótu ;-) BTW ten fleszo wiele lepiej się sprawuje w trybie Auto. P/TTL to mały oszust ;-) Na światło odbite jest OK ale na wprost lepiej nie używać.
 

plwk  Dołączył: 21 Kwi 2006
Czy napiszesz o czym piszesz :?:
 

negocjatorek  Dołączył: 12 Kwi 2007
Andrzej75, ja używam na wprost też i jest bardzo ok.
 

piotr_luk  Dołączył: 14 Kwi 2007
Ja powiem tyle, że czysty ttl jest OK, ale wynalazki typu p-ttl, i-ttl, adi i inne to porażka
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Re: P-TTL
Andrzej75 napisał/a:
Na światło odbite jest OK ale na wprost lepiej nie używać.
Ponieważ?
 

negocjatorek  Dołączył: 12 Kwi 2007
PiotruśP, pewnie chodzi o to, że pttl nie doświetla przy strzałach na wprost, czego ja nie stwierdziłem.
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
negocjatorek napisał/a:
nie doświetla przy strzałach na wprost
U mnie raczej przy odbijaniu od sufitu.

piotr_luk, ttl jest bardziej przewidywalny ... ale mimo tego, że mogę wybrać w jakim systemie lampa ma działać ... zawsze wybieram pttl - po prostu nie jest tak źle.
 
Andrzej75  Dołączył: 19 Wrz 2007
negocjatorek napisał/a:
pewnie chodzi o to, że pttl nie doświetla przy strzałach na wprost, czego ja nie stwierdziłem.
nie jest to, ze piszę wyłącznie o pentaxie, bo tak samo jest w lampach canona i zapewne innych. P-TTL to zapewne dobre rozwiązanie ale i kolejny dowód na to, że automatyka o-głupia. Może P-TTL się lepiej sprawdzi w plenerze niż TTL ale tego dokładnie jeszcze nie sprawdziłem. W każdym razie jeżeli za fotografowanym obiektem jest białe tło, nie wiem... jasna kanapa, biała ściana to przebłysk kontrolny oszukuje automatykę i zdjęcie jest niedoświetlone. Jak jest sytuacja odwrotna to już inaczej ale sprzęgniecie P-TTL z systemem AF zapobiega mocniejszemu naświetleniu pierwszego planu. Robiłem kilka prób i oglądałem sporo zdjęć wykonanych przy użyciu P-TTL. I tak:

- współpracuje z AF. Blokowałem AF na pierwszym planie i na tle ustawiając ponownie na pierwszy plan i jest różnica.
- głupieje na białych plamach - wszędzie gdzie był stół i biały obraz to gości po drugiej stronie już nie było widać, za to obrus wszystkie szczegóły ;-)

[ Dodano: 2007-10-15, 12:51 ]
piotr_luk napisał/a:
Ja powiem tyle, że czysty ttl jest OK, ale wynalazki typu p-ttl, i-ttl, adi i inne to porażka
mnie wkurza, że nie mogę na K10D ustawić samego TTL. Po włączeniu body robi się PTTL i dupa...

[ Dodano: 2007-10-15, 13:24 ]
dodam tylko, że najlepsze efekty uzyskuję z założonym wbudowanym rozpraszaczem niby dla 20mm ;-) A duża przewodnia to jednak spory komfort pracy ;-)
 
pawel1967 Dołączył: 03 Maj 2006
Ustaw sobie korekcję na przednim pokrętle na P,Av i Tv a w aparacie ustaw stałą korekcję flesza +0,5EV.To coś da,ale tak naprawdę wyłączenie p-ttl może dać ci tylko wymiana obiektywu na zwykły bezstykowiec.To p-ttl mnie też denerwuje ale musiałem nauczyć się z tym żyć jak pacjent z powracającymi wrzodami.Po pewnym czasie wchodząc gdzieś wykonasz kilka zdjęć i będziesz korygował ale na weselu niestety pomoże rozpraszacz a jeśli nie to tylko photoshop(suknia panny młodej - p-ttl jak i inne systemy tego typu głupieją).Za nowoczesność się płaci
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Andrzej75, pokaż jakieś zdjęcie - najlepiej to z gośćmi w tle.
 
Cargo  Dołączył: 11 Lip 2007
hmmm, glupie pytanie od poczatkujacego...czy mozna kupic lampe TTL i
podlaczyc do K10D i korzystac z jej dobrodziejstw? (skoro PTTL to
lipa)
 

argawen  Dołączył: 19 Kwi 2006
Cargo napisał/a:
czy mozna kupic lampe TTL i
podlaczyc do K10D i korzystac z jej dobrodziejstw?
Nie można. K10D nie ma TTL.
 
siwyyy77  Dołączył: 23 Lip 2007
Cargo napisał/a:
skoro PTTL to
lipa


Nie wierz, we wszystko co przeczytasz ;-)
 
Cargo  Dołączył: 11 Lip 2007
siwyyy77 napisał/a:
Nie wierz, we wszystko co przeczytasz ;-)


Odnioslem wrazenie, ze wydane minimum 800pln, czy nawet wiecej to
porazka. Zastanawialem sie, po co takie cos produkuja...teraz
troche jestem spokojniejszy. Wczesniejsze posty troche mnie zdolowaly,
bo od jakiegos czasu odkladam sobie na nowa lampe za 800pln lub
wiecej, a tu takie wiesci ze PTTL to badziew. Moje biedne serce.
Za to nadal nie iwem, czy kupic "oryginalna" lampe Pentaxa, czy
Metza, moze innego producenta :/
 

Arti  Dołączył: 20 Kwi 2006
No dobrze, a wytłumaczcie mi jak to działa. TTL mierzy światło odbite od filmu (matrycy) P-TTL wysyła przedbłysk i mierzy na jego podstawie i dobiera właściwy błysk. Tak? Czyli jak ja rozumiem, jak walnę na biały obrus a za nim ludzie będą, to nie ma siły, ale obrus przekłamie czujniki w obu przypadkach. Tak?
Bo się trochę zastanawiam, czy nie za dużo oczekujemy od elektroniki, a ona przecież nie wyeliminuje myśłenia.
 
Andrzej75  Dołączył: 19 Wrz 2007
Cargo napisał/a:
Moje biedne serce.
Za to nadal nie iwem, czy kupic "oryginalna" lampe Pentaxa, czy
Metza, moze innego producenta :/
P-TTL jak każda automatyka wymaga poznania. Jeżeli empirycznie odkryjesz jak to działa to nauczysz się z tego korzystać. Co do wyboru lampy to ciężko doradzić. Ja kupiłem systemową FGZ540AF. I co? Ano super ale nie wszystko co oferuje takli flesz jest potrzebne. Nie mniej jednak kilka zalet tej lampy:
- współpracuje z body (można wprowadzać korekcję błysku pokrętłem na korpusie - u mnie przednie w trybie Av)
- jest mocna (w trybie A ustawiam sobie np. ISO 200, f8 i mam wszystko gdzieś ;-) )
- jest ciepła - nie trzeba ocieplać do slajdów np.
- współpracuje z typową gorącą stopką w trybie A i M
- pracuje w trybie bezprzewodowym, można sobie postawić lampe w jednym miejscu, ustawić proporcje z lampą wbudowaną i "trzaskać" ;-)

Reasumując FGZ540AF to dobry zakup. Ja kupiłem (pod zamówienie za 1499zł). Lampa sprowadzona z Niemiec w zaplombowanym pudełku. Instrukcja obsługi jest na tym forum . Jeżeli chcesz kupić flesza to nie oszczędzaj. Lampki o przewodniej 24-36 nie na wiele Ci się zdadzą. Lepiej dołożyć i kupić coś o przewodniej min. 45 (dla 100 ISO i ogniskowej 50mm). To duży komfort pracy.

[ Dodano: 2007-10-16, 11:49 ]
Arti napisał/a:
Bo się trochę zastanawiam, czy nie za dużo oczekujemy od elektroniki, a ona przecież nie wyeliminuje myśłenia.
tak dokładnie jest. Postawiliśmy na ciemnym stole biały kubek, w tle był pokój. P-TTL po napotkaniu białego kubka zrobił wszystko aby nie "przepalić bieli" kubka. Jak widać troche to nie logiczne ;-) Po ustawieniu w tryb A wszystko OK. PTTL na odbite również wszystko OK. Robiłem diapozytyw MZ-3 w trybie TTL odbitym i również wszystko OK - żadnych zastrzeżeń! Najlepszy efekt uzyskuje się z dodatkowym rozproszeniem - nie zależnie czy na wprost czy odbite. Bez rozproszenia "na wprost" zdjęcia wyglądały jak z taniego kompaktu gdzie flesz nie pokrywa kąta widzenia obiektywu. W każdym razie P-TTL dobrze się sprawdza przy rozjaśnianiu cieni. Jego "nie nachalność" jest tutaj zaletą. Ale jak powiedziałem wcześniej - trzeba się nauczyć i poznać TTL/PTTL i myślę, że dobrze jest stosować to tam gdzie się lepiej sprawdzi, a jak wiemy, że zrobi nas w jajo bo ma 5 powodów w kadrze to lepiej w tryb A i zablokować ISO w body ;-)
 

PiotruśP  Dołączył: 09 Sty 2007
Andrzej75 napisał/a:
zrobił wszystko aby nie "przepalić bieli" kubka. Jak widać troche to nie logiczne
Dlaczego nielogiczne? TTL zadziałał by tak samo. Nie wiem czy dokładnie zrozumiałem Twoją wypowiedź: gdy świeciłeś na wprost to nie doświetlał, a gdy odbijałeś od czegoś (od czego, od sufitu?) to było OK.
Jeśli możesz to wstaw to zdjęcie.
 
Andrzej75  Dołączył: 19 Wrz 2007
nie mam zdjęć w pracy. Zrobię coś to wrzucę. Ale mam chyba w mailu przykład takich zdjęć z Canona ;-) - nie - też nie mam.

[ Dodano: 2007-10-16, 12:10 ]
PiotruśP napisał/a:
Dlaczego nielogiczne?
logiczne dla lampy i automatyki ale nielogiczne dla fotografa - to miałem na myśli.
 

Robert N  Dołączył: 25 Lip 2007
W którymś wątku espresso przekonywał, że lepiej mieć dwie 360-ki niż jedną 540-kę. Koszt jest ten sam. Jeśli nie jest tak, że najczęściej musisz mieć pełną moc w jednym kierunku, to zgadzam się z tym. Zdecydowanie zwiększają się możliwości oświetlania. A jak trzeba dużej mocy w jednym kierunku, to można dokręcić jakiś uchwyt, na nim drugą 360-kę i odpalać ją bezprzewodowo. Zasięg jest wtedy prawie jak dla 540-ki.
 

MiQ27  Dołączył: 17 Wrz 2007
Ostatnio widziałem gościa z Fuji S3Pro (chyba), który właśnie działał na 2 lampy. Jedna na aparacie (palnik w górę i wysunięty odbłyśnik) a druga na podstawce (też palnik w górę+odbłyśnik), wyzwalana bezprzewodowo. Też myślę, że to daje większe możliwości i zwiększa plastykę oświetlenia. Rzadko kiedy ta druga lampa była na linii aparat-motyw, zwykle błyskała gdzieś z boku.

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach