piotrecius  Dołączył: 31 Gru 2006
Dzięki ;-)
Tekst od serca - chyba drgnął marketing 8-)
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
bEEf napisał/a:
Rafi, nic nowego nie napiszę, ale:
1. Balans bieli to nie jest "wynalazek" cyfry. Po prostu kiedyś na kliszy korygowało się filtrami przy wywoływaniu.


raczej filtrami przy robieniu zdjęcia
po to były korekcyjne do koloru właśnie

a przy cz-b przy wywoływaniu ale odbitek i to regulowało się kontrast a nie balans bieli
a przy odbitkach na c-41 filtrami zdejmuje się maskę filmu
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
guerilla napisał/a:

raczej filtrami przy robieniu zdjęcia
po to były korekcyjne do koloru właśnie

a przy cz-b przy wywoływaniu ale odbitek i to regulowało się kontrast a nie balans bieli
a przy odbitkach na c-41 filtrami zdejmuje się maskę filmu

Zdejmuje się maskę i ustawia balans kolorów. Jeśli sie nie mylę natywna temperatura barwowa negatywów kolorowych leży gdzieś między światłem żarowym a słonecznym (jakieś 4000K).

[ Dodano: 2007-03-26, 22:03 ]
Mało kto korzysta z filtrów przy robieniu zdjęć na negatywach barwnych, choć oczywiście jest to możliwe, a niekiedy nawet wskazane.
 

guerilla  Dołączył: 23 Kwi 2006
Korba napisał/a:
guerilla napisał/a:

raczej filtrami przy robieniu zdjęcia
po to były korekcyjne do koloru właśnie

a przy cz-b przy wywoływaniu ale odbitek i to regulowało się kontrast a nie balans bieli
a przy odbitkach na c-41 filtrami zdejmuje się maskę filmu

Zdejmuje się maskę i ustawia balans kolorów. Jeśli się nie mylę natywna temperatura barwowa negatywów kolorowych leży gdzieś między światłem żarowym a słonecznym (jakieś 4000K).

[ Dodano: 2007-03-26, 22:03 ]
Mało kto korzysta z filtrów przy robieniu zdjęć na negatywach barwnych, choć oczywiście jest to możliwe, a niekiedy nawet wskazane.


no nie wiem czy mało kto. kiedyś każdy używał do światła sztucznego i żarowego itp.
właściwie trzeba było,bo filmy do sztucznego i do outdoor dawały mocne zabarwy bez filtrów. teraz i technologia do przodu poszła a do tego jest cyfra i już nie trzeba się tak bawić
 

Korba  Dołączył: 30 Lis 2006
guerilla, ja pisałem o filmach negatywowych, a one raczej nie były i nie są dzielone na te do światła dziennego i te do światła żarowego - przynajmniej jeśli chodzi o normalne zastosowania amatorskie. Trochę inaczej jest w zdaje się kinematografii. Nie wykluczam też istnienia jakichś specjalnych negatywów profesjonalnych.

Co innego slajdy. Np. nieodżałowanej pamięci firma ORWO miała w swojej ofercie dwa typy barwnych błon odwracalnych: UT - do zdjęć przy świetle dziennym (5000 do 6500 K) i UK - do zdjęć przy świetle żarowym (2850 do 3400 K). Niektórzy pamiętają, że można było coś takiego upolować w sklepie Foto-Optyki (to były czasy, gdy filmy kupowało się tam, gdzie okulary).

Jednak obok slajdów mógł wtedy (np. gdzieś w roku 1975) leżeć supernowoczesny film negatywowy barwny ORWO NC 19 Mask (supernowoczesny, bo z maską). Odbitki z takiego negatywu profesjonaliści (z niektórych zakładów usługowych ;-) ) robili za pomocą powiększalników Krokus Color. Powiększalniki te wyposażone były w specjalną szufladę na filtry korekcyjne (komplet liczył sobie bodajże 33 sztuki), służące do dobrania odpowiedniego balansu bieli. Bardziej wyrafinowane technicznie były powiększalniki wyposażone w obiektywy Janpol Kolor (oryginalny produkt polskiej myśli technicznej) lub powiększalniki z głowicami korekcyjnymi (raczej ze zgniłego zachodu), które umożliwiały płynną zmianę korekcji barwnej. Potem (niestety, dużo póżniej) przyszły do nas minilaby i negatywy wywoływane w procesie C-41, ale zasada pozostała niezmieniona - do każdej odbitki trzeba dobrać korekcję barwną.
 
waskiwidze  Dołączył: 22 Mar 2007
przepraszam ze tak z innej beczki...jak w praktyce pobierac odczyt z szarej karty ? kilka postow wczesniej ktos o tym wspominal
 

bEEf  Dołączył: 28 Gru 2006
waskiwidze, więc tak: ostatnia pozycja w menu balansu bieli (Manual) jest po to. Kartę umieszczasz jakoś tak, żeby była ładnie oświetlona światłem zastanym, wybierasz tą opcję, kierujesz środek kadru na tą kartę i pstrykasz klatkę - aparat dobierze WB. Tylko ważne - wcześniej w menu Custom Setting / Man. WB Measurement dajesz na Spot metering area, żeby dobrał Ci WB ze środka kadru nie z całej klaty.
 

Bronek  Dołączył: 04 Wrz 2006
waskiwidze, jeżeli robisz w RAW to alternatywnie możesz po prostu sfotografować szarą kartę oświetloną tym samym światłem co fotografowana scena (na pozostałych zdjęciach). Przy wywoływaniu RAWa ustawisz balans bieli "pipetką" na szarą kartę, a potem skopiujesz ustawienie na pozostałe zdjęcia. To działa najlepiej wtedy gdy nie korzystasz z AWB , a z ustawienia ręcznego WB odpowiedniego do warunków w których robisz zdjęcia.
 

Gwiazdor  Dołączył: 05 Mar 2007
Z tego co się naczytałem ( i w praktyce pobawiłem) to lepiej po prostu BIAŁĄ kartkę. Im jaśniejszy wzorzec tym lepiej, tylko musi być biały a nie pożółkły. ;)
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
Filtr WB Cap
Witam, zetkną się ktoś z takim czymś ? czy może lepsza szara karta ? jakieś wyjątkowo tanie to, więc jakość też pewnie nie powala a może jest inaczej ?
Jakie są wasze opinie ?

Szara Karta

WB lens Cap
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ja mam WhiBala i musze przyznac, ze dziala doskonale.

http://www.pictureflow.co...ibal/index.html
 

Żaba  Dołączył: 08 Cze 2006
dan z ciekawości gdzie kupiłeś? I po jakiej cenie?
Tylko chciałbym wiedzieć czy mając i używając WhiBala dalej robisz fotki w RAW czy teraz w jpg?
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Żaba napisał/a:
dan z ciekawości gdzie kupiłeś? I po jakiej cenie?

Allegro, 129zl czy cos kolo tego.

Żaba napisał/a:
Tylko chciałbym wiedzieć czy mając i używając WhiBala dalej robisz fotki w RAW czy teraz w jpg?

Robie w RAW tylko, a WhiBal to po prostu oszczednosc czasu - robie jedno zdjecie z nim dla jednej sceny i pozniej w Lightroomie ustawiam taki sam balans bieli dla pozostalych zdjec.
 

Żaba  Dołączył: 08 Cze 2006
dan napisał/a:
a WhiBal to po prostu oszczędność czasu - robie jedno zdjecie z nim dla jednej sceny
tak też podejrzewałem, IMHO nie jest to idealne rozwiązanie ale na pewno pomocne.
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Żaba napisał/a:
tak też podejrzewałem, IMHO nie jest to idealne rozwiązanie ale na pewno pomocne.

:?:

Lepszego mi nie trzeba :-) Nawet jesli aparat trafialby z balansem idealnie, to i tak bym go korygowal wg gustu. Najwazniejsze, ze nie musze szukac punktu wyjscia do tych korekt :-)
 

TomaSzSz  Dołączył: 04 Lip 2007
a wracając do tematu jest sens kupywać tą szarą kartę z allegro za 26 zł ? czy już lepiej zbierać na Whiballa albo coś w tym stylu?
 

Żaba  Dołączył: 08 Cze 2006
dan mam na myśli, że nie zawsze jest to wygodne. Robiłem ostatnio zdjęcia na konferencji i generalnie z WB nie było za wesoło. Jak jest tylko jedno źródło światła to ok. Niestety nie zawsze jest tak komfortowo i robiąc zdjęcia różnym osobom z różnych ujęć okazuje się, że często gęsto światło ma różną barwę. Bo pan siedział bliżej drzwi i niedaleko była inna lampa o innej temperaturze, pani w środku była oświetlona przez światełka w suficie i pan obok niej tez ale okazuje się że te nad panem miały ciut inną temp barwną a pan z drugiego końca stołu siedział blisko okna które mimo iż przysłonięte to i tak przepuszczało światło słoneczne no i znów zupełnie inny WB :-x
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Ja dalem sie zwies marketingowi WhiBala, ktory mowi, ze szara karta sluzy do ustawiania ekspozycji, a nie balansu bieli. Do ustawiania WB sluza karty referencyjne, a jedna z nich jest WhiBal.

http://www.whibalhost.com...l/01/index.html

[ Dodano: 2008-01-16, 15:55 ]
Żaba napisał/a:
Niestety nie zawsze jest tak komfortowo i robiąc zdjęcia różnym osobom z różnych ujęć okazuje się, że często gęsto światło ma różną barwę.

No niestety, w takich sytuacjach to lepiej w BW robic ;-)
 

Żaba  Dołączył: 08 Cze 2006
dan napisał/a:
No niestety, w takich sytuacjach to lepiej w BW robic ;-)
eeee no co ty. Prawidłowa odpowiedz brzmi DNG i daję radę - trochę to trwało, ale z rezultatów jestem nawet zadowolony :mrgreen: Najlepsze jest to, że jak zwracam uwagę na różnice kolorów i że nie zawsze ściana jest w tym samym odcieniu, ale moi znajomi już nie :-D Wniosek jak nie wiesz to nie widzisz :mrgreen:
 
dan  Dołączył: 11 Sie 2006
Żaba napisał/a:
Prawidłowa odpowiedz brzmi DNG i daję radę - trochę to trwało, ale z rezultatów jestem nawet zadowolony

No tak, ale to zawsze jest kompromis. Jak jest swiatlo pomieszane, to w zaleznosci pod jakie ustawisz WB, to pozostale zrodla swiatla beda mialy zafarb. Jak dasz na zarowe, to dzienne ma okropny niebieski kolor.. Oczywiscie mozna go zdjac, ale to juz babranina :-P

Wyświetl posty z ostatnich:
Skocz do:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach