FA 31mm f/1,8 Limited
Wyniki:
MTF – qualita – nitidezza (jakość – ostrość); ocena: doskonały
Dystorsja; ocena: dobry
Winietowanie; ocena: dobry
Przysłona – precyzja działania; ocena: dobry
Ocena ogólna:
Ostrość jest naprawdę wysoka, wyższa niż większości obiektywów 28 mm i 35 mm innych producentów. Występuje lekka dystorsja, ale pozostaje znacznie poniżej 3% i w związku z tym nie ma wpływu na ocenę końcową. Winietowanie jest również wystarczająco skorygowane biorąc pod uwagę dość krótką ogniskową.
Napotkalismy jednak na dość odczuwalne, mimo że niezbyt poważne, błędy w precyzji działania przysłony.
Na koniec, cena sprzedaży jest zdecydowanie wysoka, niższa od Leici, ale zdecydowanie wyższa od normalnych cen rynkowych.
FA 300mm f/4,5 IF ED
Wyniki:
MTF – qualita – nitidezza (jakość – ostrość); ocena: doskonały
Dystorsja; ocena: bardzo dobry/doskonały
Winietowanie; ocena: bardzo dobry/doskonały
Przysłona – precyzja działania; ocena: bardzo dobry/doskonały
Ocena ogólna:
Wyniki ostrości są bardzo interesujące; wykres MTF pokazuje bardzo wysoki współczynnik jakości, szczególnie przy pierwszych dwóch najważniejszych otworach względnych. Również dystorsja i winietowanie są bardzo dobrze skorygowane. Przysłona jest lekko bardziej przymknięta niż deklarowana przy największym otworze, około 0.2 działki, błąd jednak marginalny. Wyniki końcowy nie może zatem być inny niż niezmiernie pozytywny.
FA 28-70mm f/4 AL
Wykresy z symbolem MTF pokazują ostrość przy różnych otworach przysłony. Wykresy z symbolem zoom pokazują ostrość przy różnych ogniskowych.
Jakość – ostrość MTF:
30mm – dobry
39mm – dobry
48mm – dobry
60mm – dobry
68mm – bardzo dobry
Zoom: bardzo dobry
Dystorsja: Winietowanie: Przysłona:
30mm bardzo dobry doskonały bardzo dobry
39mm doskonały doskonały wystarczający
48mm doskonały doskonały dobry
60mm doskonały doskonały dobry
68mm doskonały bardzo dobry wystarczający
Ocena ogólna:
Ostrość nie jest najwyższa, ale ogólnie dobra przy wszystkich ogniskowych. Szczególnie ostry jest maksymalny otwór względny.
Interesujące są wyniki, jeśli chodzi o dystorsję, która przy najmniejszej ogniskowej o niewiele przekracza 2%. Winietowanie jest wzorowo skorygowane. Jest jednak trochę dość widocznych niedokładności w działaniu przysłony.
Pomimo umiarkowanej ceny, jest to obiektyw nadający się nawet do profesjonalnych zastosowań.
FA 43mm f/1,9 Limited
Wyniki:
MTF – qualita – nitidezza (jakość – ostrość); ocena: doskonały
Dystorsja; ocena: dobry
Winietowanie; ocena: bardzo dobry
Przysłona – precyzja działania; ocena: niewystarczający/niedostateczny
Ocena ogólna:
Wyniki MTF pokazują doskonałą ostrość, wysoką szczególnie w centrum kadru; brzegi, nieumniejszające wyniku ogólnego, są odczuwalnie słabsze. Mamy tu do czynienia z wynikami mniej więcej odpowiadającymi wynikom 50 mm f/1,8 głównych rywali.
Dystorsja, beczkowa, dochodzi do 3%, a więc jest raczej wysoka jak na obiektyw o takiej ogniskowej. Dobrze skorygowane winietowanie, w okolicach 2/3 przysłony, podczas gdy dokładność pracy przysłony wypadła negatywnie, występują poważne błędy przy najmniejszym otworze względnym.
Cena przynajmniej cztery razy wyższa od konkurentów wydaje nam się zawyżona w stosunku do otrzymanych wyników.
FA 77mm f/1,8 Limited
Wyniki:
MTF – qualita – nitidezza (jakość – ostrość); ocena: doskonały
Dystorsja; ocena: doskonały
Winietowanie; ocena: bardzo dobry
Przysłona – precyzja działania; ocena: dobry
Ocena ogólna:
Ostrość pokazana przez testy MTF jest doskonała, z przewagą w centrum kadru. Dystorsja jest doskonale prawidłowa a winietowanie wystarczająco skorygowane. Przysłona nie okazała się najdokładniejsza, ale niedokładności są absolutnie do przyjęcia.
Ogólnie mamy do czynienia z dobrym obiektywem, którego niewielkie rozmiary są jego największym atutem. Generalnie jednak wolimy rewelacyjny obiektyw FA* 85/1,4, trochę droższy i na pewno dużo większy, ale pozwalający na większą wszechstronność dzięki większemu otworowi względnemu, i który się plasuje na znacznie wyższym poziomie jakości.
FA 80-320mm f/4,5-5,6
Wykresy z symbolem MTF pokazują ostrość przy różnych otworach przysłony. Wykresy z symbolem ZOOM pokazują ostrość przy różnych ogniskowych.
Jakość – ostrość MTF:
83mm – bardzo dobry/doskonały
101mm – dobry
139mm – średni
196mm – wystarczający/zadowalający
316mm – niewystarczający/niezadowalający
Zoom: średni
/ Dystorsja: / Winietowanie: / Przysłona:
83mm / bardzo dobry / doskonały / wystarczający
101mm / dobry / doskonały / *
139mm / dobry / doskonały / *
196mm / bardzo dobry / bardzo dobry / *
316mm / doskonały / bardzo dobry / *
*Firma deklaruje zmienną przysłonę przy wzroście ogniskowej.
Ocena ogólna:
Podczas gdy przy najmniejszej ogniskowej mamy doskonałą ostrość, w miarę jej zwiększania obserwujemy stopniowe pogorszenie jakości obrazu, aby przy 300mm otrzymać niezbyt zachwycający wynik.
Dystorsja jest doskonale skorygowana, maksymalnie dochodząca w okolice 3% przy środkowych ogniskowych; winietowanie jest również dobrze utrzymane w ryzach. Jest jednak trochę niedokładności w działaniu przysłony.
Obiektyw mimo wszystko nada się do użytku amatorskiego.
FA 24-90mm f/3,5-4,5 IF AL
Wykresy z symbolem MTF pokazują ostrość przy różnych otworach przysłony. Wykresy z symbolem ZOOM pokazują ostrość przy różnych ogniskowych.
Jakość – ostrość MTF:
26mm – średni
34mm – średni
47mm – średni
65mm – średni
85mm – średni
Zoom: dobry
26mm (dystorsja) bardzo dobry / (winietowanie) doskonały / (przysłona)dobry
34mm (dystorsja) doskonały / (winietowanie) doskonały / (przysłona) *
47mm (dystorsja) bardzo dobry / (winietowanie) doskonały / (przysłona) *
65mm (dystorsja) dobry / (winietowanie) doskonały / (przysłona) *
85mm (dystorsja) dobry / (winietowanie) doskonały / (przysłona) *
*Firma deklaruje zmienną przysłonę przy wzroście ogniskowej.
Ocena ogólna:
Ostrość nie jest szczególnie wysoka, ze spadkiem przede wszystkim przy największych otworach przysłony. Należy jednak podkreślić dużą jednolitość wyników, przy żadnej z ogniskowych nie ma wyraźnych spadków jakości obrazu, nawet na brzegach kadru.
Dobrze skorygowana dystorsja, utrzymująca się w granicy 3% i dobrze skorygowane winietowanie, utrzymane w ryzach nawet przy najkrótszych ogniskowych: naprawdę doskonale!
Z kolei, występują niedokładności ze strony przysłony, nie tyle ze względu na zmianę przysłony wraz z ogniskową, co jest oficjalnie deklarowane przez firmę, ale z powodu błędów pierścienia obiektywu przy f/5,6 i f/22. [Ostatniego zdania nie jestem do końca pewien – nie wiem czy mogą powstać błędy w związku z pierścieniem przysłon?]
FA * 400mm f/5,6 ED IF
Wyniki:
MTF – qualita – nitidezza (jakość – ostrość); ocena: bardzo dobry
Dystorsja; ocena: bardzo dobry
Winietowanie; ocena: doskonały
Przysłona – precyzja działania; ocena: dobry
Ocena ogólna:
Uzyskiwane wyniki, jeśli chodzi o ostrość obrazu są świetne, szczególnie w centrum kadru; na brzegach ostrość utrzymuje stały, trochę niższy, ale dobry poziom.
Dystorsja, choć utrzymana w granicach 2%, jest trochę wyższa od średniej przypadającej dla innych obiektywów o takiej ogniskowej. Z kolei, winietowanie jest bardzo dobrze skorygowane; lekka niedokładność działania przysłony, ale utrzymana w przedziale 1/3 przysłony.